Maasturien elinkaarilla on tapana venähtää lähes uskomattoman pitkiksi, jolloin myynnissä voi olla tehdasuusia klassikoita. Äärimmäisin esimerkki tästä on britti-ikoni Land Rover Defender, joka sai säilyä tuotannossa lähes 70 vuotta ennen kuin uusimmat turvallisuus- ja päästömääräykset tekivät lopun auton komeasta urasta. Mersun G-luokan ensimmäinen sukupolvi pysyi puolestaan saman peruskorin voimin tähtimerkin valikoimassa komeat 39 vuotta ennen täysin uuden seuraajan esittelyä.
Samaan, mutta hinnaltaan paljon vaatimattomampaan kategoriaan voidaan lukea myös Lada Niva. Vuonna 1977 debytoinut käytännönläheinen maasturi on edelleen valmistuksessa, mutta myynti keskittyy lähinnä Venäjän kotimarkkinoille. Siellä auto tunnetaan tuotemerkkisyistä yksinkertaisesti 4×4:nä, ja Ladan kori on kokenut vuosikymmenten mittaan vain minimaalisia muutoksia. Niistä tärkeimpiin kuuluvat isompi takaluukun lastausaukko ja paremmin korin muotoihin integroidut puskurit.
Idän klassikkomaasturi siirtyy nyt mallivuoteen 2020 pienten kohennusten saattelemana. Lada on halunnut tehdä auton sisustasta entistä mukavamman ja turvallisemman, mutta taso on toki edelleen kaukana oikeasti uusista automalleista. Muovista ysärityyliä henkivä kojelauta on saanut tuoreen ilmastointiyksikön, jonka tunnistaa pyöreistä säätönappuloista ja entistä isommista ilmasuulakkeista. Mittaristossa on puolestaan valkoinen taustavalaistus, ja ajotietokoneen valikkoa on laajennettu.
Lisäksi hanskalokero on entistä mittavampi, ja keskikonsoliin on integroitu kaksi 12 voltin virtapistoketta. Uudistusten listalle lukeutuvat myös kaksi mukipidikettä ja säilytyslokero pikkutavaroille. Penkitkin on laitettu uusiksi, ja sekä sivutuki että mukavuus ovat mainoslauseiden mukaan kohentuneet. Kolmiovisten mallien etujakkaroiden kääntymismekanismi on kuulemma entistä luotettavampi, mikä kertoo myös vanhojen istuinten laadusta. Takapenkille on puolestaan lisätty kaksi niskatukea, eli sellaisia ei tähän päivään mennessä ole Nivassa ollut.
Suosittelemme
Sisusta on saanut myös uuden valaistuksen, kattokahvat, aurinkolipat ja A-pilarien muoviverhoukset. Lisäksi kabiinin melua ja värinöitä on vähennetty entistä tehokkaamman äänieristyksen ja voimanlähteen uusien kiinnikkeiden ansiosta. Ulkopuolella muutoksia on kokenut ainoastaan 4×4 Urban -huippuversio, jonka etupuskuria koristavat nyt sumuvalot. Myös tekniikka on ennallaan, eli Nivaa vauhdittaa edelleen 1,7-litrainen vapaasti hengittävä perinnenelonen. Siitä irtoavat 83 heppaa ja 129 newtonia välitetään viisivaihteisen manuaalilaatikon kautta nelivedolle, jossa on maastokykyä kohentava alennusvaihteisto.