Kasaritunnelmia ja klassikkoja – parhaat palat Lahden Classic Motorshow’sta

Toukokuun ensimmäinen viikonloppu merkitsi autoharrastajille jo erittäin perinteiseksi muodostuneeseen tapaan Lahden Classic Motorshow’ta, joka ei pettänyt tälläkään kertaa. Lahden näyttely on kohonnut jo yli 15-vuotisen historiansa aikana Suomen monipuolisimmaksi autotapahtumaksi, joka pitää sisällään muitakin pyörien päällä kulkevia laitteita.

Fiat Panda ja 127
Kuva: Turo Leppänen

Classic Motorshow’n kattaus neljän hallin ja ulkoalueen harrasteparkin myötä tarjosi varmasti jokaiselle jotakin, jos autot ja muut härvelit kiinnostavat edes hitusen. Lahden näyttelyllä on ollut vuosittain jokin kattoteema, joksi oli tänä vuonna valittu 1980-luku. Aikanaan tuikitavallisten kulkineiden näkeminen näyttelyhalleissa krominkiiltoisten klassikkojen joukossa saattoi herättää ristiriitaisia tunteita, mutta näidenkin autojen valmistuksesta on kulunut jo nelisenkymmentä vuotta ja ne ovat hävinneet arkiliikenteestä viime vuosina todella tehokkaasti.

DeLorean DMC-12
Kuva: Turo Leppänen

Autoestetiikon silmään monet 1980-luvun perusautot ovat kylläkin edelleen varsin ankeita ilmestyksiä, mutta onneksi juppivuosikymmentä luonnehti muunkinlainen kalusto. Tästä toimivat esimerkkeinä 1980-luvun teemahallia koristanut DeLorean Paluu tulevaisuuteen -taustoineen, aidosta valkoisesta Ferrari Testarossasta ja Corvette-pohjaisesta Daytona-replikasta koostunut Miami Vice -parivaljakko, Fordin, BMW:n sekä Mersun A-ryhmän kilpurien luokitteluversiot kadulle ja presidentti Mauno Koiviston käyttöön aikanaan hankittu panssaroitu Cadillac.

Facel Vega Excellence
Kuva: Turo Leppänen

Kasarihalliin oli sijoitettu myös yksi näyttelyn helmistä, eli reilut parikymmentä vuotta vanhempaa aikaa edustava Facel Vega Excellence viimeisen päälle entisöitynä. Kansainvälisen tason klassikkoja edustivat lisäksi 1930-luvun lopun saksalainen Horch 930 V Limousine sekä 1940-luvun alun kaunislinjainen Packard Atlantin toiselta puolelta. Museoiässä-osastolle oli puolestaan koottu kattaus vuonna 1994 debytoineita automalleja, joiden ensimmäiset yksilöt on mahdollista saada tänä vuonna museorekisteriin.

Audi Sport Quattro S1 -replika
Kuva: Turo Leppänen

Lahden tuttua tarjontaa edustivat myös yleisöäänestyksen perusteella valitut Omistajien helmet, kun taas rallin B-ryhmän tribuuttiosasto osui tänä vuonna mainiosti näyttelyn kasariteemaan. Jo aiemmilta vuosilta tuttua ranskalaista avenueta täydensivät tällä kertaa brittiautoharrastajien Piccadilly Circus sekä italialaisten autojen Piazza Italiana muotinäytöksineen, joten Classic Motorshow’ssa riitti tälläkin kertaa silmänruokaa koko näyttelypäivän tai -viikonlopun edestä.

Citroën DS
Kuva: Turo Leppänen
Ford Thunderbird
Kuva: Turo Leppänen
Rover 3500
Kuva: Turo Leppänen
Mercedes-Benz 500 SEC
Kuva: Turo Leppänen
Alfa Romeo Spider ja Ferrari 348
Kuva: Turo Leppänen
BMW M5
Kuva: Turo Leppänen
Jaguar E-Type
Kuva: Turo Leppänen
Audi RS 2 ja Opel Tigra
Kuva: Turo Leppänen
Porsche 911
Kuva: Turo Leppänen
BMW M3
Kuva: Turo Leppänen
Ferrari Daytona -replika ja Ferrari Testarossa
Kuva: Turo Leppänen
Lotus Esprit ja Porsche 944
Kuva: Turo Leppänen
Cadillac
Kuva: Turo Leppänen
Stutz
Kuva: Turo Leppänen
Horch ja Packard
Kuva: Turo Leppänen
Toyota Celica
Kuva: Turo Leppänen


Lue lisää