Sähköiset crossoverit rinnastuvat monen autoentusiastin silmissä sieluttomiin kodinkoneisiin, ja asiaa ei ainakaan auta jos auton nimikin on kuin Dysonin uudesta imurista. Tässä suhteessa kaikkien aikojen pohjanoteeraus on Toyota bZ4X ainakin allekirjoittaneen omasta mielestä.
Kyseinen vuonna 2022 lanseerattu crossover on edelleen Toyotan ainoa täyssähköauto Suomenkin markkinoilla. Kauniisti sanottuna vähemmän klassisen kauniilla muodoilla siunatun sähkö-Toyotan alkutaivalta varjostivat monet tekniset kummallisuudet, mutta nykyisellään bZ4X alkaa olla jo ihan toimiva peli. Ulkonäkö pysyy makuasiana, mutta auton tunnus on edelleen yksi kaikkien aikojen krpytisimmistä mallinimistä. Kuinkahan moni Toyota-myyjä joutuu joka aamu töihin saapuessaan muistelemaan, mitkä kirjaimet kirjoitettiinkaan isolla ja mitkä pienellä?
Umpimähkäisen kuuloisella kirjain- ja numerosarjalla on kuitenkin oma logiikkansa, vaikka sitä ei taida Toyotan oman väen lisäksi juuri kukaan tietää. Lyhenne bZ tulee beyond zero -sanoista, eli paikallisista nollapäästöistä. Nelosella viitataan puolestaan kokoluokkaan, kuten esimerkiksi Toyota RAV4:ssä. X kertoo taas auton crossover-statuksesta. Näppärää, eikö vain?
Tällaisen selityslitanian vaativa mallinimi on kuitenkin kaikkea muuta kuin ihanteellinen markkinoinnin kannalta, ja nyt lamppu on ilmeisesti syttynyt myös Toyotan päässä. Toyotan Kanadan aluejohtaja Patrick Ryan kertoi nimittäin Motor Illustrated -julkaisulle, että japanilaismerkki on valmistelemassa bZ4X:n uudelleenbrändäystä. Uusi nimi lanseerataan lähitulevaisuudessa, mutta tarkka aikataulu ei ole vielä tiedossa.
Mallivuoden 2025 bZ4X on jo kaupoissa, joten uusi nimi voisi tulla aikaisintaan mallivuodeksi 2026. Tuolloin b4X:n tuotannon aloituksesta tulee kuluneeksi kolme vuotta, mikä sopisi hyvin yhteen uudella nimellä siunatun facelift-mallin lanseerauksen kanssa. Samalta pohjalta tehdyllä Subaru-kaksosella on muuten ollut alusta alkaen ihan oikea nimi, eli Solterra. Myös Lexus RZ:ssä hyödynnetään samaa perustekniikkaa, mutta premium-brändin tuotteessa ulkonäkökin on laitettu kattavasti uusiksi.