MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Jäähyväiset nykyiselle Toyota GR Supralle – 435-heppainen Final Edition on A90-sukupolven joutsenlaulu

BMW Z4:n kanssa yhteistä tekniikkaa hyödyntävä Toyota GR Supra on kaartamassa loppusuoralleen. Ennen pian seuraavia jäähyväisiä tarjolle tulee A90 Final Edition -erikoismalli, ja myös tavallista Supraa viilataan vielä viimeisen mallivuoden kunniaksi.

A90 Final Editionia tehdään vain 300 kappaleen erä Japanin ja Euroopan markkinoita varten. Autossa on enemmän potkua kuin tavallisessa kuutoskoneisessa GR Suprassa, koska erittäin viritysystävälliseksi osoittautuneesta BMW kolmelitraisesta turbokuutosesta on kutiteltu 435 hevosvoiman huipputeho ja 570 newtonmetrin maksimivääntö. Vaihteistona palvelee kuusipykäläinen manuaali, jonka kautta hevoset ohjataan perinteiseen tyyliin takapyörille.

Toyota GR Supra A90 Final Edition
Kuva: Toyota

Tavalliseen kolmilitraiseen GR Supraan verrattuna voimavarat ovat kasvaneet 95 hepan ja 70 newtonin verran uusiksi laitetun ilmanoton, pienemmän vastapaineen tuottavan katalysaattorin ja uuden moottorinohjauselektroniikan ansiosta. Lisäksi öljypohjaan on lisätty loiskelevy ratakäyttöä silmälläpitäen, ja jäähdytystäkin on tehostettu. Myös aktiivista tasauspyörästöä on hienosäädetty, ja Akrapovicin titaaninen äänenvaimennin kohentaa äänimaailmaa.

Alustaan on puolestaan haettu vaikutteita GR Supra GT4 -ratakilpurista, ja säädettävällä vaimennuksella varustettu jousitus on KW:n käsialaa. Lisäksi Toyota Gazoo Racing on vahvistanut kallistuksenvaimentimia ja muita jousituksen komponentteja, ja pyörien camber-kulmaakin on kasvatettu käsiteltävyyden kohentamiseksi. Samaa tarkoitusta palvelevat myös kevyemmät vanteet, joiden koko on edessä 19 ja takana 20 tuumaa. Renkaina palvelevat Michelin Pilot Sport Cup 2:t, ja hidastuvuudesta vastaavat Brembon 19-tuumaiset jarrut rei’itetyillä ja kelluvilla levyillä joka nurkassa.

Toyota GR Supra A90 Final Edition
Kuva: Toyota

Ulkoa A90 Final Editionin erottaa joutsenkaulamallisilla jaloilla varustetusta hiilikuituisesta takaspoilerista, ilma-aukoilla varustetusta konepellistä, uudesta etusplitteristä ja etupuskurin kulmien ilmanohjaimista. Sisällä on puolestaan Recaron hiilikuituiset Podium-kuppipenkit, jotka on verhoiltu alcantaralla. Kuskin penkki on punainen keskikonsolin, turvavöiden ja kuljettajan puolen oviverhoilun tavoin. Matkustajan istuin on puolestaan musta muun sisustan tavoin, ja lisäfiilistä saadaan hiilikuitukoristeista.

Suosittelemme


Toyota GR Supra A90 Final Edition
Kuva: Toyota

”Tavallisen” GR Supran viimeisen mallivuoden kunniaksi päivitetty versio tottelee taas Lightweight Evo -nimeä vanhalla mantereella. Suurin osa autoon tehdyistä muutoksista keskittyy jousitukseen, mutta myös ohjausta ja pyörien camber-kulmaa on hienosäädetty. Suprassa on myös uusi aktiivinen tasauspyörästö ja isommat Brembon jarrut edessä 18-tuumaisilla levyillä. Kolmelitrainen turbokuutonen on ennallaan, ja kuusipykäläisen manuaalin vaihtoehdoksi saa tuttuun tyyliin kahdeksanvaihteisen automaatin. Myös ulkokuorta on viilattu esimerkiksi uuden hiilikuituisen ankanpyrstöspoilerin sekä etulokasuojien ilma-aukkojen myötä. Auton alla pyörivät mattamustat 19-tuumaiset takovanteet Michelinin Pilot Super Sport -renkailla, ja tässäkin tapauksessa sisustaa koristaa alcantara.

Toyota GR Supra Lightweight Evo
Kuva: Toyota

Päivitettyjen Suprien tilauksia aletaan ottaa vastaan Euroopassa tammikuussa, mutta Suomen tilanteesta ei ole vielä mitään tietoa. Nykymallisen GR Supran ura jatkuu Toyotan moottoriurheilutoiminnoissa, ja seuraajankin tulo on jo vahvistettu. Siitä ei ole kuitenkaan vielä tietoa, onko seuraava Supra taas kokonaan Toyotan omaa käsialaa.

Toyota GR Supra A90 Final Edition
Kuva: Toyota
LähdeCarscoops

Lue lisää