Hyvä kahvi, parempi mieli

Kaupallinen yhteistyö: Slurp

Suomalaisten väitetään olevan kahvikansaa ja tämä pitää paikkaansa, ja sitten ei. Perustelen väitettäni sillä, että juomme paljon kahvia, jonka laadussa on parantamisen varaa. Juomme kahvia usein tottumuksesta, emme niinkään makuelämysten takia. Tämän yleistyksen uskallan tehdä, koska olen itse kuulunut pitkään tähän joukkoon, vaikka olen jossain määrin pitänyt itseäni valveutuneena kahvinjuojana.

Kuppi hyvää kahvia.
Kuppi hyvää kahvia.

Heräsin aiheeseen sen jälkeen, kun vaihdoin pari kuukautta sitten ns. marketin ylähyllyn kahvin suomalaisten pienpaahtimoiden tarjontaan Slurp-palvelun kautta. Tätä ennen olimme kotona siirtyneet lähes tyystin Aeropress-kahvin juojiksi, joka nosti kahvielämyksen tasoa omaan makuumme paremman valmistustavan johdosta. Toisin sanoen marketkahvi maistui Aeropressillä tehtynä paremmalta.

Kun totuus iski vasten kitalakea





Todellinen makuelämysten maailma avautui vasta sen jälkeen, kun olimme reilun kuukauden juoneet pienpaahtimoiden vastapaahdetuista pavuista tehtyä kahvia. Tai oikeastaan huomasimme karvaan eron maussa, kun teimme yhden kerran kiireessä kahvia marketkahvista. Tämä tunne oli kitalaessa tahmainen ja rasvainen, jonka huomasimme välittömästi.

Pienpaahtimoiden pavuista jauhetussa kahvissa oli havaittava makuero ennen edellä mainittua ”makuelämystä”, mutta hienovaraisten makuvivahteiden eroa emme totuuden nimissä aloittelijoina erottaneet, vaikka kuinka yritimme.

Aeropress-kahvia.

Jos olisimme tehneet tuolloin maistelumuistiinpanoja, olisimme huomanneet kahvin maistuneet jostain syystä paremmalta, mutta mistään makuvivahteista emme olisi pystyneet mitään kirjoittamaan. Vasta kun reilun kuukauden jälkeen maistoimme aiempaa suosikkikahviamme, pystyimme havaitsemaan eron.

Kahvimatka alkakoon

Emme pidä itseämme kahvihifistelijöinä, vaan pikemminkin hyvän kahvin ystävinä. Tämän takia olemme aikanaan siirtyneet Aeropressin käyttäjiksi, koska tässä toteutui osaltamme kaksi hyvää asiaa; kahvi oli maistuvampaa ja joimme sitä valmistusmenetelmän takia maltillisemmin. Yhden kupin aamulla ja toisen iltapäivällä.

Uuttaja-blogin Juuso esitteli kahvintekovälineitä.
Keskellä oleva Aeropress on paras ystävämme kahvin valmistamisessa.

Nyt otamme yhden askeleen eteenpäin, kun korvaamme geneerisen kahvin uskoaksemme laadukkaammalla ja käsityölähtöisemmällä kahvilla. Lisäksi emme koe huonoksi sitä, että pienpaahtimoiden toiminnassa ovat eettiset periaatteet mm. kahvin jäljitettävyyden ja tuotanto-olosuhteiden osalta kohdallaan.

Kahvimatkaamme helpottaa Slurpin tilausmalli, jossa saamme kahden viikon välein tummapaahtoisia ja vaaleapaahtoisia papuja. Tämä malli on mainio siinäkin mielessä, että kupissa oleva kahvi vaihtuu säännöllisesti ja mieli avartuu. Omalla kohdallani olen saanut huomata, että myös vaaleapaahtoinen kahvi voi olla hyvää, kun sen tekee tuoreista (1-2 viikkoa sitten paahdetuista) pavuista.

Tulemme näin avartamaan Tyyliniekan sisältöjä kahvien maailmaan 1-2 kertaa kuussa omien maistelukokemusten muodossa. Pavut meille tarjoaa Slurp. Lisäksi suosittelemme seuraamaan mainiota Uuttaja-blogia, jonka bloggari Juuso on jo useita kertoja auttanut aloittelevaa kahvin ystävää. 🙂

Matti Airaksinen
Matti Airaksinen on Tyyliniekan ja sen kelloihin erikoistuneen sisarjulkaisu Stylefellow'n perustaja ja päätoimittaja. Tyyli- ja kellointoilun lisäksi hän harrastaa valo- ja videokuvaamista, ruoanlaittoa ja matkailua. Vapaa-aika kuluu pääasiassa perheen parissa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Tältä näyttää ralli-versioksi tuunattu ”Venäjän Rolls-Royce”

Venäläinen Aurus Senat on ilmiselvä Rolls-Royce Phantom -kopio, mutta mielenkiintoinen sellainen. Kun tämä luxus-auto muutetaan näyttämään ralliohjukselta, ei lopputulosta...

Nyt on tyyli hukassa – jenkkipaja tekee Tesla Model 3:sta kotikutoisen näköisen avon

Teslan taru alkoi Lotus Elisen pohjalta tehdyllä Roadsterilla, ja lähes hyperautoluokkaan kurkottava uusi Roadster on luvassa lähivuosina. Tällä hetkellä...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...