Hyvä kahvi, parempi mieli

Kaupallinen yhteistyö: Slurp

Suomalaisten väitetään olevan kahvikansaa ja tämä pitää paikkaansa, ja sitten ei. Perustelen väitettäni sillä, että juomme paljon kahvia, jonka laadussa on parantamisen varaa. Juomme kahvia usein tottumuksesta, emme niinkään makuelämysten takia. Tämän yleistyksen uskallan tehdä, koska olen itse kuulunut pitkään tähän joukkoon, vaikka olen jossain määrin pitänyt itseäni valveutuneena kahvinjuojana.

Kuppi hyvää kahvia.
Kuppi hyvää kahvia.

Heräsin aiheeseen sen jälkeen, kun vaihdoin pari kuukautta sitten ns. marketin ylähyllyn kahvin suomalaisten pienpaahtimoiden tarjontaan Slurp-palvelun kautta. Tätä ennen olimme kotona siirtyneet lähes tyystin Aeropress-kahvin juojiksi, joka nosti kahvielämyksen tasoa omaan makuumme paremman valmistustavan johdosta. Toisin sanoen marketkahvi maistui Aeropressillä tehtynä paremmalta.

Kun totuus iski vasten kitalakea

Todellinen makuelämysten maailma avautui vasta sen jälkeen, kun olimme reilun kuukauden juoneet pienpaahtimoiden vastapaahdetuista pavuista tehtyä kahvia. Tai oikeastaan huomasimme karvaan eron maussa, kun teimme yhden kerran kiireessä kahvia marketkahvista. Tämä tunne oli kitalaessa tahmainen ja rasvainen, jonka huomasimme välittömästi.

Pienpaahtimoiden pavuista jauhetussa kahvissa oli havaittava makuero ennen edellä mainittua “makuelämystä”, mutta hienovaraisten makuvivahteiden eroa emme totuuden nimissä aloittelijoina erottaneet, vaikka kuinka yritimme.

Aeropress-kahvia.

Jos olisimme tehneet tuolloin maistelumuistiinpanoja, olisimme huomanneet kahvin maistuneet jostain syystä paremmalta, mutta mistään makuvivahteista emme olisi pystyneet mitään kirjoittamaan. Vasta kun reilun kuukauden jälkeen maistoimme aiempaa suosikkikahviamme, pystyimme havaitsemaan eron.

Kahvimatka alkakoon

Emme pidä itseämme kahvihifistelijöinä, vaan pikemminkin hyvän kahvin ystävinä. Tämän takia olemme aikanaan siirtyneet Aeropressin käyttäjiksi, koska tässä toteutui osaltamme kaksi hyvää asiaa; kahvi oli maistuvampaa ja joimme sitä valmistusmenetelmän takia maltillisemmin. Yhden kupin aamulla ja toisen iltapäivällä.

Uuttaja-blogin Juuso esitteli kahvintekovälineitä.
Keskellä oleva Aeropress on paras ystävämme kahvin valmistamisessa.

Nyt otamme yhden askeleen eteenpäin, kun korvaamme geneerisen kahvin uskoaksemme laadukkaammalla ja käsityölähtöisemmällä kahvilla. Lisäksi emme koe huonoksi sitä, että pienpaahtimoiden toiminnassa ovat eettiset periaatteet mm. kahvin jäljitettävyyden ja tuotanto-olosuhteiden osalta kohdallaan.

Kahvimatkaamme helpottaa Slurpin tilausmalli, jossa saamme kahden viikon välein tummapaahtoisia ja vaaleapaahtoisia papuja. Tämä malli on mainio siinäkin mielessä, että kupissa oleva kahvi vaihtuu säännöllisesti ja mieli avartuu. Omalla kohdallani olen saanut huomata, että myös vaaleapaahtoinen kahvi voi olla hyvää, kun sen tekee tuoreista (1-2 viikkoa sitten paahdetuista) pavuista.

Tulemme näin avartamaan Tyyliniekan sisältöjä kahvien maailmaan 1-2 kertaa kuussa omien maistelukokemusten muodossa. Pavut meille tarjoaa Slurp. Lisäksi suosittelemme seuraamaan mainiota Uuttaja-blogia, jonka bloggari Juuso on jo useita kertoja auttanut aloittelevaa kahvin ystävää. 🙂

Palvelut

Verkkokaupan ostoikkuna

Verkkokaupan ostoikkuna on Tyyliniekan valittujen sivupohjien loppuun kiinteästi upotettu asiakkaan verkkokauppatuote osto- ja lisätietopainikkeilla. Tyyliniekka tavoittaa kuukaudessa satatuhatta suomalaista, jotka...

Tyyliniekka Kellostudio

Tyyliniekka Kellostudio on asiakkaan tiloissa monikameratekniikalla toteutettava Facebook-live, joka lähetetään 25 tuhannen jäsenen Kellofoorumi-ryhmään.  Tyyliniekka Kellostudion tuotannoista uniikin tekevät keskittyminen...

Natiivimainonta Tyyliniekassa

Natiivimainonta on tehokasta keino puhutella Tyyliniekan ostovoimaista yleisöä, jolle haluat myydä laadukkaita tuotteita ja palveluita. Tuottamalla lukijoitamme puhuttelevaa sisältöä...

Videomainonta Tyyliniekassa

Videomainonta on tehokasta keino erottautua ja saavuttaa korkea huomioarvo Tyyliniekan ostovoimaisen lukijakunnan keskuudessa. Tätä varten tarjoamme omaa videomainonnan alustaa,...

Tyyliniekka LIVE Watch Show

Tyyliniekka LIVE Watch Show is a live broadcast to the 25,000-member Facebook watch community from a multi-camera studio built...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.