Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang.

Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt” elokuvassa nähty ja Steve Mcqueenin ajama -68 vuoden Mustang GT on ollut tähän asti kallein huudettu Mustang kautta aikojen. Nyt samaisessa Mecum huutokaupassa on 3,85 miljoonalla dollarilla vaihtanut omistajaa Wimbledon white värikoodilla kulkeva -65 Shelby GT350R -mallin ensimmäinen prototyyppi.

Shelby GT350R proto

Kyseinen auto on myös ensimmäinen Fordin kisaproto, jolla rata-ajaja Ken Miles on voittanut ratakisan. Vuonna 1965 autolla voitettiin yli 10 Sports Car Club of America -sarjan osakilpailua. Juuri tähän autoon Carroll Shelby´s Shelby American on käyttänyt reilusti tuotekehitys aikaa viitoittaen tietä Mustangille läpi koko sen mallihistorian. Lisäksi auto on viettänyt 14 vuotta hyvässä hoidossa Shelby American -museossa ja tuon jälkeen edellisellä omistajallaan voittaen useita palkintoja näyttelyissä. Sinällään ei siis ole ihme, että autosta maksettiin niinkin paljon.

Suosittelemme


Historia

Auton tarina alkoi 1960 -luvun puolivälissä, jolloin Ford palkkasi Carroll Shelbyn suunnittelemaan merkille mallin Amerikan SCCA B -rata luokkaan. Shelbyn pajalle Kaliforniaan lähetettiin kolme autoa, joista kahdesta tuli kisa käyttöön tarkoitettua protoa ja yhdestä katukäyttöön soveltuva malli. Huutokaupattu GT350R on ensimmäinen kyseisistä autoista.

Shelby GT350R proto

Auton takakontista löytyy sillä ajaneiden Ken Milesin, Peter Brockin, Bob Bondurantin, Jerry Tituksen sekä Chuck Cantwellin nimikirjoitukset. Autolla pääosin kilpaillut Miles osallistui ja voitti -65 ajetun ensimmäisen SCCA kisan. Jutun aloituksessa näkyvästä hyppykuvasta tuli välittömästi myyntivaltti sen levitessä julkisuuteen saaden Mustangin myyntitilastot paisumaan erityisesti nuorison keskuudessa.

Shelby GT350R proto

Shelbyn insinöörien tarkoituksena oli testata autolla uusia osia tulevaa uutta kisamallia sekä seuraavia 34 myytäväksi menevää mallia varten. Verrattuna vakio GT350:een, R -malleihin asennettiin jämäkämmät jousitukset, 289 kuutioinen Fordin V8 modifioitiin osilla, joita ei myyntiin menneistä vakiomalleista löytynyt. Jäähdytysjärjestelmää paranneltiin, korille vaihdettiin lasikuituiset paneelit ja ikkunat vaihdettiin plekseihin. Sisätiloihin asennettiin suojakehikot vastaamaan kisasäädöksiä.

Shelby GT350R proto

Ensimmäisen kerran autosta vaihdettiin rahaa vuonna 1966, jolloin Carroll Shelby möi proton Fordilla työskenneelle insinöörille Bill Clawsonille 4000 dollarilla. Clawson ajoi autolla myös itse kisaa ennen myymistään sitä seuraavalle autoharrastajalle. Tietojen mukaan auto olisi käynyt mutkan myös Meksikossa omistuksessa ennen päätymistään Shelby museon hoiviin. Vuonna 2010 tunnettu Shelby keräilijä John Atzbach hankki proton ja viimeisteli sen alkuperäiseen kisakuntoon, jona se Mecum huutokaupassa nähtiin.

Shelby GT350R proto Shelby GT350R proto

Prototyyppi Shelby GT350R ehti voittaa Best in Class -sarjan Amelie Islandilla 2014 sekä Pebble Beach Concours d´Elegancen 2015 ollessaan Atzbachin omistuksessa.

Lue lisää