MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Daimlerin omistama Mercedes-Benz lopettaa vetymallinsa valmistuksen taloudellisista syistä

Vuonna 2013 Mercedes-Benz esitteli täysin uuden tavan liikuttaa SUV -malli GLC:tä. Tuolloin Fordin ja Nissanin kanssa yhteistyössä kehittämästä mallista povattiin sähköautojen rinnalle täysiveroista mallia kamppailemaan yhtiön kunnianhimoisesta tavoitteesta ilmastopäästöjen vähentämisen estämiseksi. 30 vuotta täyskennollisten ajoneuvojen parissa työskennellyt yhtiö on päättänyt kuitenkin nyt lopettaa GLC F-Cell mallinimellä kulkeneen vetymallin valmistamisen kokonaan.

Yhtiön tutkimus päällikkö Markus Schäfer kertoo mallin valmistuksen tulleen maksamaan tuplasti sähköautoon verrattuna. – Kyse ei ole teknisestä ongelmasta, vaan rahasta. Meidän ei ole järkevää valmistaa autoja vain muutamia satoja kappaleita. Tuotantokustannukset tulevat liian kalliiksi tämänhetkiseen volyymin nähden.

Mersun alun perin Nissanin ja Fordin kanssa yhteistyössä tehdyn kickstart -idean tarkoituksena oli luoda markkinoita laajempaa asiakaskuntaa ajatellen. Mercedes oli kuitenkin ainoa merkki, jonka malli esiteltiin. Kyseisiä GLC F-Cell malleja tehtiin vain business promootio tarkoituksiin.

Mercedes-Benz GLC F-Cell

Suosittelemme


Myös muita valmistajia on luopunut viime aikoina suunnitelmista vetymalliensa suhteen. Viime vuoden Marraskuussa Honda ja tämän vuoden alussa Volkswagen ilmoittivat pistävänsä toistaiseksi jäihin malliensa suunnittelun.

Volkswagenilta on ilmoitettu kaiken järkevän panostuksen tällä erää heillä liittyvän sähköautojen valmistukseen. Siihen liittyy myös heidän tekemänsä tutkimus sähköauton ja vetyauton kannattavuudesta, josta oheinen kuva kertoo.

Mercedes-Benz GLC F-Cell

Sitä vastoin BMW, Hyundai sekä Toyota liputtavat edelleen vedyn puolesta.

Daimlerin omistama Mercedeskään ei silti aio hylätä aivan kokonaan täyskennojen suunnittelua, sillä juuri huhtikuussa sen tiedetään tehneen yhteistyösopimuksen Volvo Trucksin kanssa. Taustalla on ajatus siitä, että kevyempien vetykennollisten autojen voimansiirto sopisi paremmin isoihin kuormureihin keventämään niiden kokonaispainoa.

Daimler-Volvo suunnittelee esittelevänsä vetykäyttöisen pitkän matkan rekan tämän vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Daimler Trucksin toimitusjohtaja Martin Daum kertoo kuitenkin, ettei heidän tähän mennessä projektiin suunniteltu 200 miljoonaa euroa tule vielä riittämään.

Daum kertoi tilanteesta, jossa GLC:n tilanneet asiakkaat ovat saattaneet saada harmaita hiuksia yhtiön tilanteeseen liittyen. – Loput suunnitellut autot tullaan kyllä tekemään ja jakamaan asiakkaille aivan normaalisti.

Lähteet: Mercedes-Benz, Volkswagen, electrek

Lue lisää