Somerolla Hovimäen Camping alueella järjestettiin Volkswagen Nordiska Typ2 klubbenin, eli Pohjoismaiden tyyppi 2 -kerhon päätapahtuma toista kertaa Suomessa. Kerho on tarkoitettu Volkswagen hyötyajoneuvojen eli bussi-, paketti- ja retkimallien harrastajille, joita VW:n lisäksi yhdistää kaiken ikäisten harrastajien tapaaminen rennon yhteistoiminnan siivittämänä. Autokuntia oli kerääntynyt Somerolle jo perjantaina Suomen lisäksi mm. Venäjältä, Ruotsista, Norjasta ja Saksasta.
Volkswagenin tehtaalla kaikkien tuntema Kupla nimettiin Typ1:ksi, jolloin täysin uusi automalli Transporter sai tehtaalla tyyppinimen Typ2. Tämän muotoilultaan virtaviivaisen ja modernin ajokin historia alkaa vuodesta 1949, jolloin ensimmäisen sukupolven T1 Transporterit rullasivat ulos Volkswagenin ensimmäiseltä Wolfsburgin tehtaalta. Wolfsburgissa valmistettiin T1:iä vuoteen 1955 asti, jonka jälkeen niiden valmistus siirtyi Hannoveriin valmistuneelle uudelle tehtaalle.
Aluksi T1:tä tehtiin kahtena eri versiona, Kombi sekä Commercial. Microbus lisättiin mallistoon vuonna 1950 ja Deluxe Microbus 1951. T1:tä tehtiin sen jälkeen useampana eri versiona, joista Somerolla nähtiin myös erikoisuudet Sonderbus, Grossraum sekä alun perin radioautona toiminut hollantilaisen pajan tuottama pidennetty malli.
Suosittelemme
Tehtaalta tullessaan T1:issä toimivat nelisylinteriset 1.1, 1.2 ja 1.5 litraiset moottorit. Ensimmäisen sukupolven Transporter T1:tä valmistettiin 1967 asti, jonka jälkeen markkinoille tuli toisen sukupolven T2 malli.
T2 oli suosittu hyötyajoneuvo malli, myös Suomessa. Huomattava uudistus tässä mallissa oli vuonna 1972 tulleet levyjarrut sekä 1.7 ja 2.0 litraisten moottoreiden sovitus pienemmän 1.6:n paikalle. Mielenkiintoinen versio T2:sta Somerolla nähtiin perävaunu, jossa oli vain etu-ja takapää. Vetojuhtana toimi samoihin väreihin maalattu T2.
T3:sta paikalle oli saapunut mm. nelivetoinen versio, jossa oli korotettu maavara sekä camper -tyylinen oleskelutila. Kaiken kaikkiaan Somerolla nähtiin kattava edustus Transportereita useilta vuosikymmeniltä.
Volkkariharrastajat tuntevat toisensa ja matkustavat joskus pitkiäkin matkoja tapaamaan toisiaan kuulumisten vaihtoon ja autoihin liittyen. Mukana tapahtumassa oli ikäjakaumaa aina vauvasta vaariin. Useimpien harrastajien mukaan autoihin on suht helppo löytää osia, niin alkuperäisiä kuin uusosiakin. Tiettyihin harvinaisempiin malleihin etsintä saattaa joskus viedä pidempiäkin aikoja. Ennen internet aikaa osia löydettiin kulkupeleihin varaosalehtisistä sekä ottamalla faksilla yhteydet ulkomaille. Tietyt mallit Transportereista ovat haluttuja ja niiden hintahaitari saattaa venähtää yli 100000:een euroa.
MANU & JARI LAURILA
Manu oli saapunut Somerolle tyttäriensä kanssa. Ajokkina heillä toimi -66 vuoden Sonderbus versio. Tässä versiossa on rättikatto, joita Suomessa on parisen kymmentä. Malli Sonderbus, Sambaksikin kutsuttu versio on kallein ja halutuin malli. Manu on hankkinut autonsa vuonna -93, jolloin hän osti auton olutkorin hinnalla. Auto oli seissyt pidempään erään yrityksen pihalla, josta Manu aikoinaan bongasi auton. Runkoa on hitsailtu ja auto on käyty kauttaaltaan läpi uudestaan. Autoon on maalattu näyttävät pinstripet Pekka Mannermaan toimesta niin keulaan kuin takaluukkuunkin. Tapahtumia Manu kiertää kesäisin perheensä kanssa ja alan harrastajat ovat tuttuja heille Keski-Eurooppaa myöten.
Kuvassa etualalla Manun -66 ja taaimmaisena Jari Laurilan -67 vuoden Sonderbus versiot Transporterin ensimmäisestä T1 korimallista.
Sonderbus version tunnistaa tavallisesta T1 -mallista kattoon asennetuista lisäikkunoista ja rättikatosta. Jari Laurila on reissannut autollaan mm. Ruotsissa ja Saksassa erilaisissa volkkari tapahtumissa. Laurilan T1 on Suomi -auto ja se on läpikäyty kokonaan pohjaa ja runkoa myöten.
Perhe Klein ja T1 -67
Saksasta Suomeen olivat ensimmäistä kertaa perheensä kanssa saapuneet Tatjana ja Ralf-Stephan Klein aikoinaan Saksan punaisen ristin käytössä olleella ensimmäisen korimallin T1:llä. Auto on -67 vuosimallia ja se on säilytetty lähes alkuperäisessä asussaan siitä asti. Alun perin auto on ollut harmaa, mutta auton saavuttua Kleinin perheelle se on maalattu uudelleen. Autolla oli ajettu 60000km punaisen ristin toimesta. Sen jälkeen Kleinit ovat reissanneet autollaan yhteensä 50000km:n verran. Someron tapahtumaan he olivat ajaneet 1900km kotikaupungistaan Kreuztalista.
Kleinien T1 on Doppelcabine -versio. Auto on rekisteröity kuudelle henkilölle ja siinä on 1.5 litrainen alkuperäinen moottori. Ralf Klein kertoman mukaan moottorille ei ole tarvinnut vuosien saatossa tehdä suuriakaan korjauksia. Kleineihin auto on vuosikymmenien saatossa muodostanut hyvinkin läheisen suhteen ja he kertoivatkin, etteivät he useista ostoyrityksistä huolimatta ole olleet halukkaita myymään autoaan.
VW Grossraum -66
Tämä Volkswagen Grossraum vuodelta -66 on nähnyt Eurooppaa ja Pohjoismaita joista matkamuistoina onkin jäänyt sen sisäkattoon kymmenet tarrat. Tiedossa on, että tästä volkkarin mallista ainakin viisi on tämän lisäksi käyttökuntoisina ajossa. Omistajan kertoman mukaan heidän autonsa on toiminut Lappeenrannassa pesula-autona 1960-luvulla. Ohjausakseli on ainoa osa, jota autosta ei ole vaihdettu. Muutoin auto on täysin läpikäyty uudelleen.
Esa Levy ja “Radioauto” VW -67
Esa Levy oli saapunut perheineen tapahtumaan Kajaanista. Alun perin radioautoksi suunniteltu vuoden -67 volkkari on hollantilaisen koripajan tekemä. Kyseisessä pajassa tätä mallia on tehty vuodesta 1954 aina 1977 asti. Levy on itse tehnyt muut muutostyöt autoon, ja siinä kulkee näppärästi mukana isompikin porukka. Auto on harvinainen, sillä siinä on pidennetty akseliväli ja se onkin ainoa laatuaan Pohjoismaissa.