Brittikummajainen Ginetta – neljän veljeksen unelma omasta automerkistä

Brittien urheiluautohistorian yksi vähemmän tunnetun merkin historia ulottuu 1950-luvun lopulle. Walklettien veljesnelikon rakentama ensimmäinen lasikuitukorinen Fairlight suunniteltiin ainoastaan Fordin malleihin sopivaksi. Tämän jälkeen he halusivat suunnitella ja rakentaa ensimmäisen oman automallin G1 yhteistyössä toisen brittimerkki Wolseleyn kanssa.

Tarina kertoo ensimmäisen G1 rakentuneen Walklettien perheen takapihalla yksittäiskappaleeksi lainaten Wolseley Hornetin tekniikkaa. G1 kori perustui kuvassa näkyvän Maserati 4C muotoihin. Myöhemmin autosta tehtiin myyntiin menevä yksittäismalli G2 veljesten onnistuttua kuitenkin romuttamaan se ennen esittelyä.

Neljän veljeksen ydinporukasta jokaisella oli oma rooli firmassa keskittyen luovaan suunnitteluun, tekniseen suunnitteluun, myyntiin sekä firman johtamiseen. Tehdas vaihtoi paikkaa muutamaan otteeseen päätyen lopulta Leedsiin. Walklettien omistuksessa yritys sinnitteli aina vuoteen 1989 saakka, jonka jälkeen firman ostosta ei oltu kiinnostuneita ennen kuin tieto myynnistä levisi muutamalle auto entusiastille. Martin Phaffin vetämänä firma ei kuitenkaan lähtenyt nousukiitoon. Vuonna 2005 bisnesmies ja kilpa-ajaja Lawrence Tomlinson osti firman Phaffilta ja tämän yhtiö kumppaneilta. Tomlinsonilla oli visioissa uusi menestyvä malli Euroopan GT4 ratasarjaan. Vuonna 2007 Ginettan 50 vuotisjuhlaa siivitti täysin uusi G50 tuottaen 300 hevosvoimaa. Fordin Duratec 3.7 litrainen V6 moottori osoittautui heti avauskisassa Ranskassa tarpeeksi tehokkaaksi ja G50 sijoituttiinkin toiseksi.

Ginettalla on rakennettu historiansa aikana kolmisen kymmentä mallia, joista muun muassa G50 ja G55 tehtiin Euroopan GT4 sarjaan. G50 tehtiin myös katulaillinen versio, mutta tehtaan tuotanto oli suunniteltu käsin tehdyille autoille eikä volyymi täten riittänyt isommille markkinoille. G50 on Ginettan myydyin malli tähän mennessä siitä huolimatta ja sillä on voitettu myös Dubain 24 tunnin kestävyyskilpailu vuonna 2012.

Suosittelemme

Vaikkakin Ginettan omistajat ovat vaihtuneet vuosikymmenten saatossa, on Walklettien veljesnelikon alkuperäinen idea käsintehdyistä brittiläisistä autoista pysynyt samana.

Ginetta 32 oli vuosina 1989-92 valmistettu keskimoottorinen kaksipaikkainen Coupena ja Convertiblena tehty malli. Mallin suunnitteli Ivor Walklett ja mallissa hyödynnettiin Fordin sisustaa ja koriosia. Ovet oli lainattu suoraan Fiestasta. Perusmallissa oli Fordin 1.6 litrainen nelisylinterinen 110 hevosvoimaa ja 138 Newton metriä vääntävä moottori. Tehokkaammassa 1.9 versiossa oli 138 hevosvoimaa. Tarinan kertoman mukaan Fordin XR3 version turboa testattiin myös, mutta jostakin syystä versio ei koskaan päätynyt tuotantoon.

Ginetta 32

GT5 sarjaan tehty G40 on vain 830 kiloisena on varmasti varsin maukas peli ajettavaksi slick renkailla sopivissa olosuhteissa. G40 Junior ratasarjaa markkinoidaan Briteissä kartingista seuraavana tasona sekä ensimmäisenä askeleena rata-autoilusta kiinnostuneille. Auton turvarakenne on suunniteltu vastaamaan FIA:n ratavaatimuksia. Mallissa on Fordin 1.8 litrainen 155 hevosvoimaa tuottava Zetec ja kuusivaihteinen Quaife manuaali vaihteisto. Omakseen mallin saa 45600 eurolla.

Briteissä Walklettien perintöä kunnioittaa nimikkomerkki sarja, jota on ajettu 2010 lähtien myös juniorisarjana G40 tapaan. Sarja perustuu G20 malleihin, joissa on 1.8 litraiset Fordin Zetecit. Autoja on tehty kaiken kaikkiaan 200kpl ja hinnaksi arvioitu reilut 15000 euroa.

Kuvat: ginetta.org

Lähde: ginetta.org, Ginetta

Lue lisää