6-sarja toimi BMW:llä vuosikausia luksusluokkaan kurkottavien coupéiden ja avojen mallimerkintänä, kunnes se varattiin kuutisen vuotta sitten esitellyn ison viisiovisen viistoperän tunnukseksi. Vastaavalla reseptillä tehdyn 5-sarjan GT:n saappaisiin astunut 6-sarjan Gran Turismo ei ole ollut mikään myyntimenestys, joten auton tuotanto päättyy syksyllä.
Tämä on varsin loogista myös siksi, koska auton teknisenä pohjana toiminut G30-korimallin 5-sarja on väistymässä tuotannosta seuraajansa tieltä. Sen pohjalta ei ole enää odotettavissa vastaavaa viistoperää, koska 6-sarjan Gran Turismon myyntilukemat ovat kutistuneet lähes olemattomalle tasolle. Auton myynti ei koskaan päässyt kunnolla vauhtiin, mutta erityisesti loppuvaiheen lukemat ovat murheellista kerrottavaa.

Niinpä esimerkiksi Saksassa saatiin koko viime vuoden aikana kaupaksi ainoastaan 509 Kuutosta, kun taas jo elinkaarensa ehtoopuolella olevaa G30-korista 5-sarjaa myytiin Saksan markkinoilla reilusti nelinumeroinen määrä vuoden jokaisena kuukautena. Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana 6-sarjan Gran Turismoa on rekisteröity Saksassa enää 237 autoa, joten kovin moni ostaja ei jää isoa viistoperää kaipaamaan.
Osansa asiaan saattaa olla auton muotoilulla. GT:ssä tavoiteltiin mahdollisimman väljiä sisätiloja, joten 6-sarja ei ollut varsinkaan takaviistosta katsottuna mikään sulavalinjainen ilmestys. 5-sarjan GT:nä myytyyn edeltäjään verrattuna designissa tapahtui kylläkin edistystä, mutta auto oli silti kaukana neliovisesta coupésta.

Muotoilua enemmän myyntiä on kuitenkin varmasti haitannut se, että 6-sarja ei ole nykymuodin mukainen crossover. BMW:n ja muiden merkkien katumaasturit ovat porskuttaneet myyntitilastoissa samalla kun 6-sarja on jäänyt merkkinsä vähiten myydyksi malliksi monilla markkinoilla. Auton suurimpana käyttäjäryhmänä muutamissa Euroopan maissa ovat toimineet kuljetusfirmat, jotka ovat hyödyntäneet tilavaa Bemaria lentokenttien ja hotellien shuttle-taksina.
Suosittelemme
Niinpä kovin moni ei jääne itkemään 6-sarjan Gran Turismon perään, kun sen tuotanto päättyy syksyn aikana. BMW ei kuitenkaan todennäköisesti luovu 6-sarjan mallimerkinnästä, vaan Kuutonen saattaa palata juurilleen. Julkisuudessa on liikkunut huhuja, joiden mukaan baijerilaismerkki yhdistäisi 4- ja 8-sarjan coupé- sekä avomallit yhdeksi mallisarjaksi. Sen numeroksi tulisi 6, eli temppu olisi vastaava kuin Mercedeksellä joka korvasi CLE:llä sekä C- että E-luokan kaksioviset versiot.

