BMW 6-sarja tulee tiensä päätökseen – viistoperäinen Gran Turismo ei ole käynyt kaupaksi

6-sarja toimi BMW:llä vuosikausia luksusluokkaan kurkottavien coupéiden ja avojen mallimerkintänä, kunnes se varattiin kuutisen vuotta sitten esitellyn ison viisiovisen viistoperän tunnukseksi. Vastaavalla reseptillä tehdyn 5-sarjan GT:n saappaisiin astunut 6-sarjan Gran Turismo ei ole ollut mikään myyntimenestys, joten auton tuotanto päättyy syksyllä.

Tämä on varsin loogista myös siksi, koska auton teknisenä pohjana toiminut G30-korimallin 5-sarja on väistymässä tuotannosta seuraajansa tieltä. Sen pohjalta ei ole enää odotettavissa vastaavaa viistoperää, koska 6-sarjan Gran Turismon myyntilukemat ovat kutistuneet lähes olemattomalle tasolle. Auton myynti ei koskaan päässyt kunnolla vauhtiin, mutta erityisesti loppuvaiheen lukemat ovat murheellista kerrottavaa.

Kuva: BMW

Niinpä esimerkiksi Saksassa saatiin koko viime vuoden aikana kaupaksi ainoastaan 509 Kuutosta, kun taas jo elinkaarensa ehtoopuolella olevaa G30-korista 5-sarjaa myytiin Saksan markkinoilla reilusti nelinumeroinen määrä vuoden jokaisena kuukautena. Tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana 6-sarjan Gran Turismoa on rekisteröity Saksassa enää 237 autoa, joten kovin moni ostaja ei jää isoa viistoperää kaipaamaan.

Osansa asiaan saattaa olla auton muotoilulla. GT:ssä tavoiteltiin mahdollisimman väljiä sisätiloja, joten 6-sarja ei ollut varsinkaan takaviistosta katsottuna mikään sulavalinjainen ilmestys. 5-sarjan GT:nä myytyyn edeltäjään verrattuna designissa tapahtui kylläkin edistystä, mutta auto oli silti kaukana neliovisesta coupésta.

Kuva: BMW

Muotoilua enemmän myyntiä on kuitenkin varmasti haitannut se, että 6-sarja ei ole nykymuodin mukainen crossover. BMW:n ja muiden merkkien katumaasturit ovat porskuttaneet myyntitilastoissa samalla kun 6-sarja on jäänyt merkkinsä vähiten myydyksi malliksi monilla markkinoilla. Auton suurimpana käyttäjäryhmänä muutamissa Euroopan maissa ovat toimineet kuljetusfirmat, jotka ovat hyödyntäneet tilavaa Bemaria lentokenttien ja hotellien shuttle-taksina.

Niinpä kovin moni ei jääne itkemään 6-sarjan Gran Turismon perään, kun sen tuotanto päättyy syksyn aikana. BMW ei kuitenkaan todennäköisesti luovu 6-sarjan mallimerkinnästä, vaan Kuutonen saattaa palata juurilleen. Julkisuudessa on liikkunut huhuja, joiden mukaan baijerilaismerkki yhdistäisi 4- ja 8-sarjan coupé- sekä avomallit yhdeksi mallisarjaksi. Sen numeroksi tulisi 6, eli temppu olisi vastaava kuin Mercedeksellä joka korvasi CLE:llä sekä C- että E-luokan kaksioviset versiot.

Kuva: BMW
Kuva: BMW

Lue lisää