Suurin osa autouutisista koskee nykyään sähköisiä katumaastureita, mutta maailman toisella laidalla on edelleen kysyntää myös perinteisemmälle kalustolle. Australiassa myydään tälläkin hetkellä J70-sarjan Toyota Land Cruiseria, joka näki päivänvalon jo vuonna 1984.
J70 on kertaluokkaa antiikkisempi kuin esimerkiksi Euroopassakin tätä nykyä myynnissä oleva J250, mutta autoa on kuitenkin päivitetty jatkuvasti sen pitkän elinkaaren aikana. Tämän myötä esimerkiksi keulapellit on uusittu moneen kertaan, ja nykyversiossa on hieman samantyylistä retroilmettä kuin paljon tuoreemmassa J250:ssä. J70:n pellin alle sai Australiassa jopa veekasin, mutta se poistui valikoimasta aiemmin tänä vuonna muuttuneiden määräysten ja maailman toisellakin puolella tiukentuneen asenneilmaston vuoksi.
4,5-litraisen dieselkasin myötä paikallisesta Land Cruiserista katosi manuaalivaihteisto, mutta se tekee nyt vuodeksi 2025 paluun. Kyseessä on vieläpä nykyautoissa todella harvinaiseksi käynyt viisiportainen laatikko, jonka parina raksuttaa jatkossa pienempi 2,8-litrainen neloskone. Sekin on diesel, jonka voimavaroiksi kerrotaan 201 hevosvoiman ja 450 newtonmetrin lukemat. Neljästä puuttuvasta sylinteristä huolimatta pienemmässä dieselissä on yhtä paljon heppoja kuin valikoimasta poistuneessa kasissa, ja vääntöä on jopa 20 newtonia enemmän.
Tarjolla on myös kuusipykäläisellä automaatilla varustettu versio, jolloin maksimivääntö on jo 500 newtonmetriä. Täysi vääntö tulee lisäksi automaatissa kuskin oikean jalan komennettavaksi jo 1600 kierroksen kohdalla, kun taas manuaalissa vastaava lukema on 2400 kierrosta. Manuaalimallissa on omat välityksensä, ja osat on mitoitettu kestämään Land Cruisereille tyypillistä kovaa ajoa.
Vaihteet ykkösestä kolmoseen on välitetty lyhyemmiksi paremman kiihtyvyyden ehdoilla, kun taas pidemmän viitosvaihteen pitäisi kohentaa taloudellisuutta ja pienentää moottorin ääntä kovemmilla nopeuksilla. Autossa on myös uusi vauhtipyörä, mutta keskikonsolin etureunan lokero on saanut väistyä vaihdekepin tieltä. Lisäksi alamäkihidastimesta on jouduttu luopumaan old school -henkisessä manuaaliversiossa.
Suosittelemme
Edullisin manuaalivaihteinen Land Cruiser J70 maksaa vajaata 48 000 euroa vastaavan summan kengurujen maassa. 40 vuoden iän saavuttanutta mallisarjaa myydään Australian lisäksi Japanin kotimarkkinoilla lokasuojiin kiinnitettyjen peilien kera. Arabiemiraateissa on puolestaan tarjolla lyhytakselivälinen kaksiovinen malli samalta pohjalta. Vaikka J70:n ura on venynyt jo 40 vuoden mittaiseksi, se ei ole kuitenkaan vanhin maasturi joka on edelleen tuotannossa. Tuo kunnia saattaa kuulua Lada Nivalle, joka esiteltiin jo vuonna 1977.