Automatka ulkomaille tulossa? Vältä vahinkosakot lomareissulla

Maksamattomat moottoritiemaksut ja kielletyille ympäristövyöhykkeille ajaminen voi tulla kalliiksi ulkomaan autolomalla. Eri maiden määräykset kannattaa tarkistaa ennen matkaan lähtöä. Euroopan maiden autoilijoita koskevat määräykset muuttuvat kiihtyvällä tahdilla. Maksulliset tiet ja autoilta kielletyt tai rajoitetut ympäristövyöhykkeet aiheuttavat enenevässä määrin yllätyssakkoja suomalaisille autoilijoille.

– Ikävimpiä tapauksia ovat sellaiset, joissa autoilija ei matkan aikana tiedä edes rikkoneensa sääntöjä, mutta jälkikäteen tuleekin postissa perintäkirje. Maksut voivat olla huomattavia, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen toteaa.

– Eräs jäsenemme sai postissa 600 euron sakon ajettuaan Lontoon ruuhkamaksualueella. Uhkana oli sakon korotus 1700 euroon, mikäli sitä ei makseta määräaikaan mennessä. Hän oli täysin tietämätön rikkeestään, sillä maksullisesta alueesta ilmoitetaan vain liikennemerkillä, jossa on valkoinen C-kirjain punaisella pohjalla. Lontoossa on käytössä lisäksi saastemaksut sekä erilaisia ympäristövyöhykkeitä.

Ranskassa on myös otettu lähiaikoina käyttöön ympäristövyöhykkeitä useissa kaupungeissa, kuten Pariisissa, Lillessa ja Lyonissa. ZCR-vyöhykkeet ovat pysyviä ja ZPA-vyöhykkeiden ajorajoitukset otetaan käyttöön lyhyellä varoitusajalla ilmanlaadun heikentyessä. Auton päästötarra, jolla näille alueille saa ajaa, on esimerkiksi tilattavissa Ranskan ympäristöministeriön nettisivuilta ennakkoon.

Ruotsissa Tukholman ruuhkamaksut aiheuttavat suomalaisille päänvaivaa. Ruotsissa ei vaadita ennakkomaksua, vaan tullipisteiden ali ajamisesta tulee perässä lasku ajoneuvon haltijalle. Laskut ovat yleensä parin euron luokkaa, mutta niiden laiminlyönti johtaa 50 euron lisämaksuun.

– Järjestelmä ei ole aukoton, vaan välillä laskuja tulee sellaisillekin autoille, jotka eivät ole Ruotsissa edes käyneet. Tässä tapauksessa on tärkeää tehdä reklamaatio esimerkiksi soittamalla ruuhkamaksujärjestelmää ylläpitävän EPASS24:n suomalaiseen palvelunumeroon (09) 4245 0800, Suokonautio-Hynninen.

Suosittelemme

Italiassa Milanon pohjoispuolella on kolme uudehkoa moottoritieosuutta, joiden tiemaksut voi maksaa vain elektronisesti nk. Free Flow System –maksujärjestelmän kautta. Kaikki tiemaksupisteen ohi ajavat ajoneuvot skannataan ja ajoneuvon rekisteritunnus tallennetaan. Maksupisteellä ei pysähdytä, minkä takia se on helppo ohittaa vahingossa.

– Eniten Italiasta tulee kuitenkin maksuja kaupunkien keskustoissa oleville ajokieltoalueille (Zona Traffico Limitato) ajamisesta. ZTL-liikennemerkit jäävät helposti ulkomaisilta turisteilta huomaamatta, Suokonautio-Hynninen kertoo.

– Automatkailu on hyvä tapa tutustua Eurooppaan. Matkaan on kuitenkin syytä aina valmistautua etukäteen turhien karikkojen välttämiseksi. Autoliiton nettisivuilta löytyy paljon tietoa eri maiden määräyksistä.

Aihepiirin uusimmat

Dacian SUV-suosikki uudistuu – kolmannen sukupolven Dusteria saa myös hybridinä

Osittain kierrätysmuovista valmistettu Dacia Duster siirtyy kolmanteen sukupolveensa, joka on edeltäjäänsä näyttävämpi ja sähköisempi.

Stellantis on valmis kääntämään takkinsa, jos sähköautojen kysyntä sakkaa

Stellantiksen toimitusjohtaja Carlos Tavares on todennut, että maailman kolmanneksi suurin autonvalmistaja on valmis muuttamaan sähköautostrategiaansa ensi vuoden tärkeiden Yhdysvaltojen ja Euroopan vaalien tulosten perusteella.

Tesla Cybertruckin tuotantomalli esiteltiin vihdoinkin – osa lupauksista jäi kuitenkin täyttymättä

Siitä on kulunut jo neljä vuotta, kun Tesla Cybertruckin tutkielma tuotiin julkisuuteen. Monien viivästysten jälkeen nyt on vihdoinkin tuotantomallin esittelyn vuoro.

Uusi Porsche Panamera esiteltiin – iso luksusauto kallistuu nyt kaarteisiin kuin moottoripyörä

Porsche on jo julkaissut monenlaisia tiisereitä kolmannen sukupolven Panamerasta, ja nyt uutuus tuotiin vihdoinkin julkisuuteen. Panamera ei ole täysin uusi auto, mutta sekä tekniikkaa että ulkonäköä on hiottu kattavasti.

Tyyliniekan uusimmat