Ferrarin tehdessä julkistuksia automaailmassa katseet ovat siirtyneet melko nopeasti merkin edesottamusten suuntaan. Nyt Ferrari, tuo automaailman yksi ikonisimmista merkeistä on ilmoittanut, ettei se aio esitellä täys-sähköistä EV malliaan ennen vuotta 2025. Näin kertoo merkin markkinointipäällikkö Ernesto Galliera.
Syyksi Galliera kertoo, ettei nykyinen akkuteknologia ole heidän mielestään vielä sillä tasolla, jotta Ferrarin kannattaisi ryhtyä kamppailemaan akkuteknologia markkinoilla. Brittiläiselle UK Autocar:lle antamassaan haastattelussa Galliera toteaa, – Uskomme, ettei nykyinen akkuteknologia ole vielä kehittynyt tasolle, jotta superautojen tarpeita voitaisiin hyödyntää täysipainoisesti Ferrarilla.
Galliera toteaa myös heidän mahdollisen tulevaisuuden EV mallinsa tarvitsevan suunnittelua vielä useita vuosia. – Emme aio suunnitella uutta EV mallia vain koska muutkin tekevät niin. Sähkömallillemme tulee löytyä hyvät perustelut. Tarkoituksenamme on luoda ja tuoda markkinoille uutta tekniikkaa. Sillä tavoin Ferrari on aina toiminut. Uuden teknologian luominen on aina ollut 100% Ferrarin DNA:sta.
Ernesto Gallieran Autocar:lle antamassaan haastattelussa nähdään jo julkisuuteen päästettyjä patenttipiirustuksia mahdollisesta tulevasta merkin EV mallista. Patentin mukaan malli tulisi olemaan joko kaksi paikkainen tai 2+2, jossa jokaiselle pyörälle olisi oma moottorinsa. Tuleva EV -malli saattaisi olla lähellä merkin tämänhetkistä pitkäkonepeltistä voimanpesä 812 Superfastia.
Superfast on päivitetty versio F12:sta tarjoten enemmän vääntömomenttia, kehittyneemmän vaihteiston sekä jousituksen. Sitä pidetään jatkumona ´Super GT Coupe´ mallisille Ferrareille ikonisten 250, 275, 365 GTB/4 Daytonan sekä 550 Maranellon tapaan. Muotoilultaan mallissa onkin nähtävissä sitä tiettyä ferrarimaisuutta josta merkki on aikoinaan tullut tunnetuksi.
Vuosi sitten Ferrari julkisti 7,9kWh akulla varustetun plug-in hybridi SF90 Stradalen. Stradalen V8, 1000 hevosvoimaa sekä kolme sähkömoottoria kertovatkin äärimmäisestä taidosta luoda tekniikan avulla sellaista mistä monen muun merkin suunnittelijat saavat harmaita hiuksia. Ernesto Galliera kiteyttääkin Stradalen filosofian lyhyesti.
–Meillä on asiakkaita, jotka haluavat aamulla kotoa lähtiessään käyttää hiljaista EV modea ja päivällä Ferrarin omaa moottorin ääntä. SF90 Stradale on vastaus siihen.
Suosittelemme
Tulevaisuudessa on mielenkiintoista nähdä miten superautojen oma keskinäinen kamppailu luo valtasuhteita merkkien välillä. Ferrari ei suinkaan ole omassa kastissaan ainoa. Superautoista kiinnostuneiden kannattaa kääntääkin katseita vaikkapa Pininfarinan Battistaan, Drako GT:hen, Rimacin EV versioon, Porsche Taycaniin tai vaikkapa uuteen Tesla Roadsteriin.