Audi Quattro S5 omistajan oma näkemys sähköautosta

Samuel Polyak on kaveri, joka ideoi vaihtoehtoisen tavan toteuttaa Audi S5:eensa sähkömoottori. Hänen visionaan oli mahduttaa A5:sta tehokkaampaan versioon Tesla -moottori ja saman merkin akusto. Aikaisemmin Teslalla varustettuja EV (electric vehicle) autoja on nähty mm. klassinen 427 Shelby Cobra Kia Soulin akustopaketilla sekä Honda Accordista tehty ”Teslonda” niminen rakennelma.

Polyak löysi autonsa 2010. Sillä oli ajettu paljon, mutta idea sai alkunsa juuri auton kilometrimäärästä. Hän päätti vaihtaa pelkän moottorin siten, että Audin neliveto tekniikka pysyisi ennallaan. Teslan ajoyksikkö ja invertteri eroteltiin toisistaan, jotta kamppeet saatiin mahtumaan moottorikoteloon.


Erityisen mielenkiintoista on tapa, jolla Polyak liitti Teslan Quattro nelivedon yhteyteen. Siihen ongelmaan mies teki oman alusosan, johon hän suunnitteli alennusvaihteen linkkinä Tesla ajoyksiköstä Quattro nelivedolle. Takapenkin tilalle tuli 85kWh akusto, josta Tesla järjestelmä saa virrat. Kaiken kaikkiaan akku moduleita autossa on 16, joista osa näkyy oheisissa kuvissa.

Amerikkalaiselle sivustolle antamassaan haastattelussa Samuel Polyak kertoo, ettei järjestelmän asennus ole vaikuttanut etu/taka balanssiin liikaa, sillä auto on ollut alunperinkin etupainoinen. Polyakin mielestä balanssissa on kuitenkin jonkun verran vielä pikku säätämistä, mutta tähän asti hän on ollut tyytyväinen auton ajettavuuteen. Täysilllä akuilla ajoa mies ei ole vielä kokeillut, mutta olettaa akuston riittävän 400km:n matkaan yhdellä latauksella. Polyak voikin olla todella tyytyväinen aikaansaannokseensa, sillä jos sen toimintakyky pitää paikkansa, se pystyy vastaamaan jopa Audin täysin uusille tehdas e-tron malleille.





Tulevaisuudessa Polyakilla on aikomusta siirtää projektiaan bisnekseksi. Mitä Tesla Audiin tulee, autoon on tarkoitus lisäillä ajo mittaristoon informaatio, joita EV autoissa tarvitaan. Aikaisempien Tesla -moottoristen autojen sekä nykyisten projektien hivuttautumista markkinoille kaivattaisiinkin, sillä erilaisten vaihtoehtojen tarjoaminen kuluttajille tekee kilpailun auto alalla mielenkiintoiseksi.

LÄHDE: electrec.co

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...