American Car Show tarjosi kaikkea kromin kiillosta hevosvoimahirviöihin Ritari Ässän autoa unohtamatta

Helsingin Messukeskuksessa järjestettävä American Car Show on kuulunut autoharrastajien pääsiäisrituaaleihin jo kohta 40 vuoden ajan. Alun perin jenkkiautonäyttelynä aloittanut tapahtuma on laajentanut tarjontaansa viime vuosina myös tuning-puolelle, ja tämän vuoden uutuus oli kisakalustoa esittelevä Motorsport-näyttely. Lisäksi esillä oli myös rakenneltuja moottoripyöriä.

acs_17

Jenkkikalusto oli tuttuun tapaan tasokasta, ja näytteillä oli niin entisöityjä klassikoita kuin varttimailia varten rakennettuja katukiihdyttimiäkin. Luonnollisesti esillä oli myös kattava valikoima kustomeja ja hot rodeja. Niistä moni oli toteutettu nostalgiatyyliin, ja pääosa näyttelykalustosta oli peräisin kotimaisilta rakentajilta. Nimekkäiden ulkomaalaistähtien kustomoimia autoja ei siis tänä vuonna juuri nähty, mutta halli saatiin täyttymään mukavasti suomalaisvoiminkin.

acs_5

Toki näytteillä oli muutamia ulkomaiden herkkujakin, kuten Virosta paikalle saapunut Ritarin Ässän KITT-Pontiacin replica David Hasselhoffin aidolla nimikirjoituksella. Auto oli varsin uskollinen esikuvalleen futuristisia hallintalaitteita myöten. Pontiacin vieressä oli puolestaan tulevassa Fade-leffassa esiintyvä kultainen Ässämersu, jonka överityyliä edustavasta tuunauksesta kultaisine teippauksineen voidaan olla montaa mieltä.

acs_13

Suosittelemme

Motorsport-puoli oli vielä varsin pieni, ja sen osalta mieliinpainuvimmat menopelit taisivat olla Jaguarin vanha F1-kilpuri ja tuoreen V8 Thundercars -ratasarjan putkirunkoiset autot. Niiden korit muistuttavat mm. Chevrolet Camaroa ja Ford Mustangia, joten autot sopivat mainiosti jenkkiautonäyttelyyn. ACS:ssä pääsi bongaamaan uutuusmallejakin, joita edustivat mm. Ferrari 488 GTB, Audin tuore R8 ja Bemarin hybridisportti i8.

acs_14

Tuning Car Show’ssa ilahduttavaa oli takavuosien pahimpien lasikuituviritysten loistaminen poissaolollaan. Nykytrendeihin kuuluvat huimia teholukemia tuottavat ahdetut koneet ja alustaan sekä vanteisiin satsaaminen. Myös auton ns. stancen täytyy olla kohdallaan, mihin päästään mm. tarpeeksi suurilla negatiivisilla camber-kulmilla ja tarvittaessa aivan tonttiin laskettavalla ilmajousituksella.

acsacs_30acs_29acs_28acs_27acs_26acs_25acs_23acs_22acs_21acs_20acs_19acs_16acs_15acs_12acs_10acs_9acs_8acs_7acs_6acs_18acs_4

Lue lisää