Pääsiäisviikonloppuna Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä American Car Show’ssa nähtiin myös juuri valmistunutta kalustoa, joka oli ensimmäistä kertaa päivänvalossa. Näiden autojen joukkoon kuului jenkkiautohallissa yleisöä magneetin lailla puoleensa vetänyt Ford Torino vuodelta 1969, jonka olemuksesta ei voinut erehtyä. Hannu Mäkisen ja Marko Ojalan omistama luiskaperä vaikutti pesunkestävältä NASCAR-kilpurilta, joka vei ajatukset menneiden vuosikymmenten ovaaliradoille.
Fordin kyljissä komeilleet 43-numerot kertoivat asianharrastajille välittömästi, että auto teki kunniaa NASCAR-legenda Richard Pettylle. Hän käytti lähes koko uransa ajan tätä kilpailunumeroa, ja toisena tunnusmerkkinä toimi Petty Blueksi nimetty sinisen sävy. Mäkisen ja Ojalan Torino on tarkka kopio Pettyn sotaratsusta, ja autenttisuus ei rajoitu pelkästään ulkokuoreen. Auton pellin alla murisee nimittäin kilparadoilla mainetta niittäneen 427-kuutiotuumaisen isolohkokasin ns. tunnel port -versio, joka huipensi legendaarisen moottorin kehityskaaren ennen kuin se korvattiin vieläkin isommalla 429-kuutiotuumaisella pannulla.
427-kuutiotuumaisen veekasin historia ulottuu vuoteen 1958 asti, jolloin Ford toi markkinoille uudet 332- ja 352-kuutiotuumaiset V8:t. Vuonna 1960 jälkimmäisestä lanseerattiin tehoversio, joka kasvoi 390-kuutiotuumaiseksi vuotta myöhemmin. Vielä samana vuonna oli 406-kuutiotuumaisen version vuoro, ja maaginen 427-luku saavutettiin vuonna 1963. Euroopan mittayksiköissä se on tasan seitsemän litraa, joten kyse ei ole ihan pienestä pannusta.
Kun 427 pääsi ensimmäistä kertaa tositoimiin helmikuussa 1963, sen siivittämillä autoilla napatiin vaatimattomasti viisi ensimmäistä sijaa tarunhohtoisessa Daytona 500 -kisassa. Sama meno jatkui muissakin kilpailuissa, ja niinpä Ford kruunattiin kauden päätteeksi NASCAR-sarjan valmistajien mestariksi. Tämä titteli päätyi sinisen ovaalin merkille monena seuraavanakin vuotena peräjälkeen pitkälti juuri 427-koneen ansiosta.
Suosittelemme
Tunnel port -kansilla varustettu 427:n tehokkain versio esiteltiin ennen vuoden 1967 Daytona 500:aa, ja 427-veekasi ehti nousta 1960-luvun aikana NASCAR-sarjan siihenastisen historian menestyksekkäimmäksi voimanlähteeksi. Sitä hyödynnettiin kuitenkin mutkaradoillakin ja jopa venekilpailuissa, joten pannun käyttöskaala oli laaja. 427 pääsi näyttämään kyntensä myös vanhalla mantereella, kun se siivitti Ford GT40:n eri versiot peräkkäisiin Le Mans -voittoihin.
Richard Petty voitti urallaan 200 NASCAR-osakilpailua, ja Sprint Cupin mies valloitti seitsemän kertaa. Vain toinen lajin legenda, eli Dale Earnhardt on yltänyt samaan määrään Sprint Cupin voitoissa. Alkuperäinen Pettyn ajama Torino oli legendaarisen Holman-Moodyn pajan käsialaa, ja Helsingissä nähtyä replikaa on rakennettu jo jonkin aikaa tätä esikuvaa kunnioittaen. Viime metreillä tahti kiihtyi, ja auto saatiin ajoissa valmiiksi American Car Show’hun.
Torinon lähes kaikki spesiaaliosat on hankittu USA:sta alan erikoisliikkeistä. Näiden komponenttien joukkoon kuuluvat myös Goodyearin Eagle NASCAR -renkaat, joiden koot ovat 27,5 x 12,0 15″ ja 28 x 10,0 15″. Muita herkkuja jo mainitun 427 tunnel portin lisäksi ovat mm. Tremecin viisipykäläinen suorakytkentävaihteisto, ysituumainen perä ja nelilinkit Konin säädettävällä alustalla. Vaikka auto on lähes täysiverinen kilpuri, se aiotaan katsastaa myös liikennekäyttöön. Ehkäpä NASCAR-Torino nähdään siis jo tulevana kesänä suomalaisten kilpien välissä katukuvaa piristämässä.