Perinteinen Concours d’Elegance -klassikkoautotapahtuma järjestettiin jo 19. kerran kesäkuisena viikonloppuna Turun Kakskerrassa Harjattulan kartanolla. Tapahtuma alkoi lauantaina 14.6. ohjatulla letkassa siirtymisellä Helsingistä Turkuun, jossa Pinellan ja Vanhan suurtorin ympäristö täyttyi iltapäivästä upeilla Jaguareilla, Porscheilla sekä muilla harvinaisemmilla autoilla.

Mukana oli myös uudempia autoja, kuten upea Pantera, Lamborghini Aventador, Mercedes SL 65 AMG sekä jokunen Ferrari. Päivän kruunasi puisten klassikkopikaveneiden tervehdys Aurajoella. Tämän jälkeen letka siirtyi Forum Marinumin kautta jatkamaan upeaa aurinkoista päivää.

Concours d’Elegance 2015

Itse tapahtuma oli sunnuntaina 15.6. sateisena kesäpäivänä. Sateesta huolimatta hymyileviä ihmisiä oli paikalla runsaasti Harjattulan kartanon mailla, jonka nurmikentät täyttyivät toinen toistaan upeammista autoista. Juhlavuotta viettävä Lancia oli suuren kansainvälisen osallistujamäärän ansiosta upeasti edustettuna. Muita merkkipäiväsankareita olivat muun muassa MGA sekä Lotus Esprit.

Concours-kuva-1 Concours-kuva-2


MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA


Uusista autoista mukana oli Autoliike Marko Sipilän Lamborghineja, Bentleytä, Porscheja sekä muita herkkuja. Veholta oli näytillä muun muassa täyssähköinen B-sarja ja Mercedes-AMG GT. Muuten Mersuja oli paikalla muun muassa avoautosarjan kolmanneksi selvinnyt kuvankaunis M-B 200 Cabriolet B vuodelta 1936. Audilla oli myös edustus tapahtumassa, muun muassa uusi Q7 oli massiivisesti läsnä.

Concours-kuva-3 Concours-kuva-4

Sain tapahtuman järjestäjältä Antti Wihannolta kutsun tuomaristoon, joten pääsin seuraamaan autoharrastajien huippujen työskentelyä ja arviointikriteerejä. Tuomaristo arvostaa todella monipuolisesti erilaisia nyansseja, historiaa sekä yksilöllisyyttä.

Tyylikäs voittaja kelloa myöten

Coupe-kisan voitti kuvankaunis vaaleansininen 70-luvun taitteen Iso Grifo. Harvinainen italialainen GT-cruiseri on ajajan auto ja linjoiltaan yksinkertaisesti jumalaisen tasapainoinen ja muodokas kuin käsintehty italialainen kenkä.

Kisan kokonaisvoittajaksi selvisi ruotsalainen Per Edvardssonin upea punainen Lancia Aurelia B20 ser 6 vuodelta 1958. Katon restaurointi oli vielä kesken, mutta auto on valmistenumeroltaan numero yksi kyseistä tyyppiä ja herra oli käyttänyt suunnattomasti aikaa ja vaivaa muun muassa korjatessaan haljenneen lohkon ja vaurioituneet sylinterit uudestaan ilman, että moottoria piti vaihtaa. Valmistenumeroiden säilyminen yhdenmukaisina on tärkeää!

Concours-voittaja

Sain kunnian keskustella pilke silmäkulmassa elämästä nauttivan Perin kanssa ja hänen asenteensa osoitti, että hän oli kisan todellinen henkinen voittaja. Herralle oli tarjottu autosta seitsennumeroisia summia, mutta hän ei halua myydä tai museoida autoa vaan nauttia siitä ja pitää siitä hyvää huolta. Herra miettikin, että ”mitä minä rahalla, kun sitten minulla ei olisi Aureliaa, jonka eteen olen vuosikymmenet tehnyt töitä”.

Auto on säännöllisessä ajossa ja ihastuttaa ihmisiä ympäri maailmaa. Herralla oli vaatetuskin teeman mukainen: Lancian vaatetus yhdistettynä Tissotin Martini Racing –erikoismalliin oli hieno piste I:n päälle.

Concours-voittajan-kello

Teksti ja kuvat: Tuukka Simonen

Kirjoittajasta:
Kirjoittaja on kauniiseen elämään hurahtanut vaateliike Herrainpukimon toimitusjohtaja, jonka sydän sykkii klassikkoautoille.

 


JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here