Virkamiehen aikarauta herää eloon – osa 3

Juttusarjan ensimmäisessä ja toisessa osassa pääsimme seuraamaan 1940-lukulaisen Frencan matkaa piirongin laatikon perältä kohti kellosepän pajaa ja täydellistä huoltoa. Kolmannessa ja viimeisessä osassa pääsemme ihailemaan huollettua ja henkiin herännyttä kelloa ja kurkistamaan tarinoihin ja tapahtumiin kellon taustalla.

Kellon koneisto on nyt täysin huollettu, viisarit pesty ja lasi vaihdettu. Juotetut hihnatapit katkaistiin ja uusi cheapestnatostraps.comin taipuisa ja ohut nahkaranneke pysyy paikallaan vanhan tapin juurien väliin laitetulla ontolla tapilla. Kellon runko pestiin, mutta muuten siihen ei tohtinut kajota, sillä itse runko on jotakin metalliseosta ja päällä on paikoitellen kulunut kromipinnoite. Kuoren yleisilme on kuitenkin siisti, ja uusi kellohan tämä ei varsinaisesti ole.





Hienosti patinoitunut taulu, siniset viisarit, uusi lasi ja kellotaulun erittäin tyylikäs art deco -henkisyys tekevät Frencasta hienon kokonaisuuden. Taas kerran voi todeta, että vuosikymmeniä sitten on osattu tehdä sellaisia kelloja, jotka säilyttävät ajattoman tyylinsä ja arvonsa ajan kuluessa.

Valvontakomissio saapuu Malmin lentoasemalle 22.9.1944

Juttusarjan ensimmäisessä osassa raotin hieman kellon historiaa. Kellon alkuperäinen omistaja oli virkamies Nikolai Saarnio. Hän toimi 50-60 -luvuilla Tullihallinnon pääjohtajana, tätä ennen hän työskenteli sisäasiainministeriössä ja oli hetken myös Valtiollisen poliisin eli Valpon ylin päällikkö vuonna 1944. Tuona aikana Suomi solmi Neuvostoliiton kanssa Moskovan välirauhan ja sen seurauksena Helsinkiin ja tarkemmin hotelli Torniin saapui neuvostojohtoinen Liittoutuneiden valvontakomissio.

Suvussani kulkevien aikalaiskertomusten mukaan Saarnio oli valvontakomission puristuksissa ja joutui toistuvasti juoksemaan Tornissa valvontakomission kuultavana milloin mistäkin asiasta; kutsu saattoi käydä keskellä yötä. Voimme siis todeta Frencan olleen mukana kovissakin paikoissa Saarnion ranteessa.

Frenca on nyt herätetty eloon ja se hakee jatkoa tarinoilleen allekirjoittaneen ranteessa – valvontakomission eteen sen kanssa tuskin kuitenkaan joudun.

Lauri Erma
Lauri Erma on tamperelainen kaveri, jota kiinnostaa kellot, kirjat, hyvä ruoka ja maailman meno. Hänet löytää erilaisista luottamustehtävistä ja Suomen parhaimman kaupungin eli Tampereen hallinnosta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Jälleen uusi päästöjen uhri – BMW M2:n päivät ovat pian luetut Euroopassa

Jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset aiheuttavat Euroopan markkinoilla melkoisia ongelmia eri valmistajien tehokkailla polttomoottoreilla varustetuille malleille. Nyt päästöjen uhriksi on joutumassa...

Uutta tyyliä perheautoon – venäläispaja teki Ford Focuksesta tuulilasittoman speedsterin

Automaailmassa on viime vuosina lanseerattu katottomia ja tuulilasittomia speedstereitä eri superautojen pohjalta. Niinpä nämä luomukset ovat jääneet vain harvojen...

Tässä on pienoismallien Rolls-Royce – 1:8-kokoisen Cullinanin hinnat alkavat reilusta 15 000 eurosta

Rolls-Royce laajensi mallistoaan muutama vuosi sitten Cullinaniksi nimetyllä katumaasturilla. Siitä täytyy pulittaa verottomanakin yli 300 000 euroa, eli kyseessä...

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...