Renault toi julkisuuteen mallistonsa lippulaivaksi solahtavan Rafalen, joka on jälleen yksi lisä coupé-kattoisten katumaasturien jatkuvasti kasvavaan luokkaan. Autoluokkaa enemmän hämmennystä herättää uutuuden muotoilu.
Vanhan kilpalentokoneen mukaan nimetty Rafale on nimittäin ulkonäkönsä puolesta kuin suoraan ranskalaiskilpailija Peugeotin valikoimasta. Tätä selittää se, että uutuuden linjoista vastaa aiemmin Peugeotin päämuotoilijana toiminut Gilles Vidal, jonka käsialaa suurin osa Pösön nykymallistosta on. Rafale on kuulemma Renaultin uutta muotokieltä edustava ensimmäinen tuotantomalli, joten luvassa lienee lisää Peugeotin näköisiä Relluja.

Jos Peugeot-plagiointi jätetään huomiotta, Rafale on aivan mukiinmenevän näköinen ilmestys edustamassaan autoluokassa. Tyyli on terävää, mutta erilaisia pokkauksia on kuitenkin hieman vähemmän kuin nykyisissä Pösöissä. Maskin ruutumainen kuviointi ohjaa kuulemma ilmavirtoja ja tehostaa puskurin alareunan aukon kautta tapahtuvaa ilmanottoa, kun taas 17 asteen kulmaan sijoitettu viisto takalasi poistaa takalasinpyyhkijän tarpeen.

Uutuus on tehty CMF-CD-nimiselle perusrakenteelle Australin ja uuden Espacen tavoin. Rafale on asemoitu katumaasturien D-segmenttiin, mistä kertovat 4,71 metrin pituus, 1,86 metrin leveys, 1,61 metrin korkeus sekä 2,74 metrin akseliväli. Auto on ainoastaan 12 milliä lyhyempi kuin seitsemänpaikkaisena tarjolla oleva Espace, ja molempien mallien akseliväli on identtinen. Ulkonäköä kohentavat 20-tuumaiset vanteet, ja värivalikoiman viiden sävyn joukkoon kuuluvat esimerkiksi helmiäisvalkoinen sekä kuvissa näkyvä Alpine Blue -sininen.

Kojelauta on puolestaan suoraa lainaa Australista ja Espacesta. Tämä tarkoittaa 12,3-tuumaisen digitaalimittariston sekä 12-tuumaisen keskinäytön yhdistelmää, ja saatavilla on myös 9,3-tuumainen heijastusnäyttö. Esprit Alpine -varustetaso tuo mukanaan esimerkisi alcantaralla verhoillut sporttipenkit, ja autoon saa myös Solarbay-panoraamakaton joka tummenee tai vaalenee matkustajien toiveiden mukaan. Takapenkin pääntilojen pitäisi olla reilut viistosta kattolinjasta huolimatta, ja pitkä akseliväli takaa väljät polvitilat. Takakontin volyymiksi kerrotaan puolestaan 647 litraa, mikä on samaa tasoa Espacen viisipaikkaisen version kanssa.

Voimanlähteidensä osalta Rafale on aina hybridi. Lanseerausvaiheessa aloitusmallina palvelee Australista ja Espacesta tuttu itselataavaksi mainostettu voimalinja, joka koostuu reilut 130 heppaa tuottavasta 1,2-litraisesta kolmipyttyisestä bensaturbosta sähkömoottorin, starttigeneraattorin ja 2 kWh:n akun kera. 200 hevosvoiman kokonaisteho ja 205 newtonmetrin vääntö välitetään etupyörille eri moodeja tarjoavan automaattivaihteiston kautta.
Suosittelemme

Myöhemmin tarjolle tulee myös nelivetoinen pistokehybridi, jossa on tasan 300 heppaa. Takaveto on toteutettu sähkömoottorin avulla, ja sähköistä toimintasädettä mainostetaan reiluksi vaikka tarkkoja lukemia ei ole vielä saatavilla. Rafaleen saa myös nelipyöräohjauksen, ja nelivetoisen huippuversion alustaa kohennetaan eri tavoin perusmalliin verrattuna. Espanjan Palenciassa valmistettavan Rafalen myynti Euroopan markkinoilla alkaa ensi keväänä ”itselataavan” hybridin voimin.
