Käydään läpi vielä toinen hinnanmuodostusta kuvaava case käyttäen esimerkkinä yhtä yksinkertaisimmista vaatekappaleista eli T-paitaa. T-paita koostuu vain muutamasta kangaspalasta, sen tekeminen ei vaadi montaa työvaihetta ja useimmalla meistä on näitä vaatekaapissa kymmeniä.

Otetaan tarkasteluun tavallinen puuvillainen T-paita muutamalta eri valmistajalta:
- H&M T-paita (kuvioimaton), 5 €
- H&M T-paita (printti), 10 €
- Nike T-paita (kuvioimaton), 50 €
- Acne T-paita (printti), 100 €
- Acne T-paita (viskoosi, kuvioimaton) 250 €
- Gucci T-paita (printti), 300 €
- Versace T-paita (printti), 600 €
Yhden Versacen T-paidan hinnalla saa 60 kpl H&M:n printtipaitoja. Mistä ero muodostuu? Onko paita oikeasti kymmeniä kertoja parempi?
T-paita on siis hyvin yksinkertainen valmistaa. Vaikka käytettäisiin parasta mahdollista kangasta ja tehtäisiin työ parhaalla mahdollisella tavalla, ei T-paidan valmistukseen voi mitenkään saada kulumaan yli kymmentä euroa. Miksi siis kukaan haluaisi maksaa paidasta 500 € tai edes 250 €?
Vastaus löytyy brändistä. Asiakas kokee saavansa Guccin paidasta niin paljon enemmän kuin Acnen tai H&M:n paidasta, että on valmis maksamaan lisähinnan. Brändi antaa aineetonta lisäarvoa.
Hyvin harvalle on merkityksetöntä minkämerkkisen paidan päälle vetää. Hintapisteestä riippumatta jopa T-paita tarjoaa aina jonkinlaisen elämyksen ja viestii muille omasta itsestään. Ihmisillä on suuri tarve tulla hyväksytyiksi omassa ryhmässään ja siinä erityisesti vaatteet, korut ja auto ovat tärkeitä tekijöitä. Siksi joku on tänäänkin maksanut T-paidasta 600 €.
Kannattaa myös huomioida, että t-paitoja on hyvin erilaisista materiaaleista. Raskas puuvilla, pellava, mahdolliset luomusertifikaatit tai tekniset materiaalit tuovat lisähintaa. Pelkästään t-paidan painossa voi olla 2-5-kertaisia eroja riippuen materiaaleista.
Jos tuotteen valmistus maksaa euron ja paita maksaa vitosen kaupassa vs. paidan valmistus maksaa kympin ja paita 50€ kaupassa, ollaan silti linjassa siinä, mitä kukin välikäsi ottaa suhteessa liikevaihtoon.
Olet Tuukka oikeassa. Laatuun vaikuttaa moni asia ja nämä luonnollisesti korreloivat hintaan. Koska kulutustuotteita myydään usein hinnalla, niin tätä välikäsien karsimista erilaisten fair trade -sertifikaateilla kai pyritään tekemään, jotta tuotantoketjun alkupäähän valuu rahaa ilman, että tuotteen hinta pompsahtaa kohtuuttomasti.
Tällä matematiikalla on varmasti aikanaan laskettu, että miten t-paidasta voi repiä satasen. Joku mainosmies tai -nainen on tässä vaiheessa huutanut lapanen pystyssä “brändi”. 😀
Vanha juttu, mutta kommentoin silti.
Kirjoituksessa puhutaan valmistajista, mutta listassa lienee oikeasti vain pelkkiä brändejä. Useinhan sekä kallis, että halpa vaate tulevat samalta tehtaalta.
Olet aivan oikeassa. Harvalla merkillä on enää “omia” tehtaita, vaan vaatteet tulevat alihankkijoilta. Samalla linjalla voidaan siksi tehdä merkkituotetta ja halpiskaupan omaa mallistoa.
Brändien arvostuskin on vähän kaksipiippuinen juttu. Jos haluaisin löytää laadukkaista materiaaleista tehdyn, eettisesti ja ammattitaitoisesti työstetyn t-paidan, joka täyttää kaikki ympäristövaatimukset ja -sertifikaatit, niin luultavasti päätyisin johonkin halpispaidan ja Guccin hintaluokkien väliltä. Luultavasti saisin teetettyä siihen hintaan mittoihini tehdyn paidan paikallisella ompelijalla. Jos Herrainpukimosta nykyhinnoin saa mittakauluspaidan nimikirjaimin koristeltuna ja kotiin toimitettuna 100 eurolla, niin luulisi, että yksinkertaisemman T-paidan saa ompelijan “verstaalta” 150-200 eurolla.
Guccista ja Versacesta taas ei voi tietää mitään, luultavasti niitä on lapsityövoima tehnyt jossain kemikaalikäryissä heikkolaatuisesta kakkoslaadun puuvillasta jossain Kiinan alusmaassa. Niitä myyvä kesätyöntekijä ei tiedä mitään valmistusprosessista tai materiaaleista ja kauppa alkaa pitää köyhänä ja hankalana asiakkaana, jos alkaa tällaisia kysellä. On parempi olla kyselemättä mitään ja moni näissä liikkeissä asioiva ei paljon jaksa edes olla kiinnostunut paidan alkuperästä. Pääasia, että merkki on oikein ja näkee, että on rikkaan vaate ja että siihen on käytetty paljon rahaa. Pääpointtihan on, että paitaan olisi muuten printattu ostokuitti ja myyntihinta, mutta koska prosessi olisi liian kallis ja vaivalloinen, siinä lukee vain Versace.