Mikä laadussa maksaa? (Osa 2)

Käydään läpi vielä toinen hinnanmuodostusta kuvaava case käyttäen esimerkkinä yhtä yksinkertaisimmista vaatekappaleista eli T-paitaa. T-paita koostuu vain muutamasta kangaspalasta, sen tekeminen ei vaadi montaa työvaihetta ja useimmalla meistä on näitä vaatekaapissa kymmeniä.

Otetaan tarkasteluun tavallinen puuvillainen T-paita muutamalta eri valmistajalta:

  • H&M T-paita (kuvioimaton), 5 €
  • H&M T-paita (printti), 10 €
  • Nike T-paita (kuvioimaton), 50 €
  • Acne T-paita (printti), 100 €
  • Acne T-paita (viskoosi, kuvioimaton) 250 €
  • Gucci T-paita (printti), 300 €
  • Versace T-paita (printti), 600 €

Yhden Versacen T-paidan hinnalla saa 60 kpl H&M:n printtipaitoja. Mistä ero muodostuu? Onko paita oikeasti kymmeniä kertoja parempi?

T-paita on siis hyvin yksinkertainen valmistaa. Vaikka käytettäisiin parasta mahdollista kangasta ja tehtäisiin työ parhaalla mahdollisella tavalla, ei T-paidan valmistukseen voi mitenkään saada kulumaan yli kymmentä euroa. Miksi siis kukaan haluaisi maksaa paidasta 500 € tai edes 250 €?

Vastaus löytyy brändistä. Asiakas kokee saavansa Guccin paidasta niin paljon enemmän kuin Acnen tai H&M:n paidasta, että on valmis maksamaan lisähinnan. Brändi antaa aineetonta lisäarvoa.

Hyvin harvalle on merkityksetöntä minkämerkkisen paidan päälle vetää. Hintapisteestä riippumatta jopa T-paita tarjoaa aina jonkinlaisen elämyksen ja viestii muille omasta itsestään. Ihmisillä on suuri tarve tulla hyväksytyiksi omassa ryhmässään ja siinä erityisesti vaatteet, korut ja auto ovat tärkeitä tekijöitä. Siksi joku on tänäänkin maksanut T-paidasta 600 €.

Lue lisää