Italian Rivieralla sijaitsevan kuvankauniin kalastuskylän mukaan nimetty Ferrari Portofino esiteltiin viime vuonna Frankfurtin autonäyttelyssä ja tullessaan se korvasi noin kymmenkunta vuotta markkinoilla olleen Ferrari Californian. 2+2 paikkainen Portofino on elegantin bulevardisportin näköinen, mutta sen konehuoneesta löytyvät 600 hevosvoimaa takaavat tarvittaessa rata-automaisen suorituskyvyn.
Design
Muotoilu on tuttua Ferrari-tyyliä ja sulavalinjaisesta Portofinosta löytyy lukuisia yksityiskohtia, jotka saavat sen näyttämään lähes taideteokselta. Sukunäkö Californian kanssa on ilmeinen, mutta esimerkiksi keulan ilme on muuttunut hymynaamasta virnistykseksi ja kylkien muotoilu on edeltäjäänsä selvästi aggressiivisempi. Tavaratilaan tarvittaessa piiloutuva kova katto on muotoiltu sulavasti ja Portofino näyttää hyvältä niin katto kiinni kuin aukikin.
Koeajoauton tummanharmaa metalliväri on Ferrarin väriksi ehkä jopa turhankin hillitty, mutta soveltuu toki henkilölle, joka ei halua pitää itsestään meteliä. Punainen tai joku muu pirteä väri toisi upeat muodot vielä paremmin esille. Tosiasia on kuitenkin se, että kyseiselläkään yksilöllä on lähes mahdotonta ajaa huomiota herättämättä ja viimeistään katto auki ajettaessa ohikulkijoiden päät alkavat kääntyä.
Portofinon sisätilat ovat vähintään yhtä tyylikkäät kuin ulkomuotokin. Kaikki yksityiskohdat on viimeistelty huolella ja käytetyt materiaalit ovat erittäin laadukkaita. Myös ergonomia on erinomainen ja Portofinon ratissa voisi viihtyä myös pidempiä matkoja.
Suosittelemme
Sisustan materiaaleihin ja väreihin on mahdollista vaikuttaa autoa tilattaessa. Koeajoautossa oli yhdistelty sporttisen tyylikkäästi punaista ja mustaa nahkaa, ja autoon istuessa tunsi tuoksusta, että kuljettajaa ympäröivä nahka on parhaasta päästä. Moderni kojelauta sisältää äkkiseltään katsottuna paljon kaikkea, mutta tärkeimmät toiminnot ovat kuitenkin helposti löydettävissä. Hieman yli 10-tuumainen kosketusnäyttö on laadukas ja käyttöliittymä on selkeä.
Ratin takana mittaristoa hallitsee suuri analoginen kierroslukumittari, jota täydentää kaksi pienempää infonäyttöä, mistä näkyy oleellista tietoa autosta ja navigaattorin opastenäyttö. Normaalin vaihdekepin sijaan keskeltä löytyy kolme painiketta: R, Auto ja Launch. Ensimmäisellä pääsee taaksepäin, toisella eteenpäin ja kolmannella liikkeelle kuin hauki rannasta. Automaatti hoitaa tehtävänsä moitteetta, mutta mikäli kuljettaja haluaa hämmentää pykäliä, on se mahdollista tehdä ratin takana sijaitsevista reilunkokoisista läpyskävaihtimista.
Eleganttia suorituskykyä
Lähes neljälitraisen V8-moottorin kyljestä löytyvä turboahdin kutittelee koneesta 600 hevosvoimaa, joiden avulla Portofino pinkaisee satasen vauhtiin 3,5 sekunnissa. Jos kuljettajan kantti riittää ja nopeusrajoitukset sen sallivat, niin nopeuskatto löytyy vasta lukemissa 320 km/h.
Ajotilaa voi vaihtaa mielen ja tilanteen mukaan Comfort ja Sport -asetusten välillä. Rohkeimmat voivat uskaltautua myös kääntämään kytkimen Esc off -asentoon, mikä tarkoittaa sitä, että auto luovuttaa hallinnan totaalisesti kuljettajalle, eikä puutu peliin hurjemmissakaan sivuluisuissa. Päätimme koeajon aikana pitää namikan Comfort -tilassa, sillä tarkoitus oli vain fiilistellä ja nauttia ajamisesta, eikä esimerkiksi pyöristää renkaita myyntikelvottomaan tilaan.
Kun alla on Ferrari, jossa on 600 hevosvoimaa, on sanomattakin selvää, että sen tehovarat ja ajo-ominaisuudet riittävät huimiin suorituksiin. Mutta, se mikä todella yllätti, oli Ferrari Portofinon erittäin rauhallinen ja hienostunut käytös normaaliajossa. Comfort-asetuksella rattiin uskaltaisi päästää vaikka anopin tai isoäidin. Kaasua normaalisti (rauhallisesti) painettaessa Portofino ei hyökkää ärhäkkäästi, vaan lähtee liikkeelle elegantisti kuin suurempi edustusluokan sedan. Se ohjautuu hienosti myös uraisella tiellä ja alusta on kaikkea muuta kuin kova ja epämukava. Portofinolla pitkänkin matkan taittaminen olisi varmasti mieluisa kokemus.
Portofinon äänimaailma on yhdellä sanalla miellyttävä. V8-moottori kehrää hienostuneesti ja pakoäänet eivät pyri normaalissa ajossa, ja Comfort-asetus päällä, näyttelemään pääosaa. Reippaammassa ajossa vapaavirtausputkisto osaa toki ärjyä tuttuun Ferrari tyyliin, joten mikäli haluaa erottua kunnolla, niin Sport-tila päälle ja pienempää pykälää silmään.
Kaksi autoa
Ferrari Portofino tarjoaa ikään kuin kaksi autoa, sillä se muuntautuu napin painalluksella kovakattoisesta coupésta avoautoksi ja toisin päin. Katon avaaminen tai sulkeminen kestää vain reilut 15 sekuntia ja mekanismi toimii äänettömän upeasti. Avautuva katto pakkautuu siististi tavaratilaan, jolloin se toki verottaa jonkin verran tavarankuljetuskapasiteettia, mutta ollessaan ylhäällä, retkieväille löytyy lähes 300 litran tilat.
2+2 paikkaisessa urheiluautossa takapenkki ei yleensä ole suuren suuri, mutta Portofinon takapenkkitila on kuitenkin kasvanut Californiaan verrattuna viisi sentimetriä. Takapenkillä mahtuu istumaan katto kiinni teini-ikään asti ja sen jälkeen katto avattuna hieman pidempikin.
Katso miten upeasti Portofinon kattomekanismi toimii:
Verottaja kiittää, vai kiittääkö?
Ferrari Portofino on merkin edullisin vaihtoehto, mutta silti edullisuus ei ole ensimmäinen asia mikä tulee mieleen, kun katsoo auton hintalappua. Portofinon hinnat alkavat 346 456 eurosta ja koeajoyksilön hinta lisävarusteineen oli 428 546 euroa veroineen.
Mutta, tällaisen auton hankkiminen ei välttämättä vaadi lottovoittoa, sillä auto on mahdollista hankkia kohtuullisemmin leasingilla. Suomen suurimman urheilu- ja luksusautokaupan Luxury Collection Automobilesin mukaan, auto voidaan hankkia leasingilla esimerkiksi kahdeksi vuodeksi, jolloin autoveroa maksetaan vain leasing-sopimuksen ajalta. Lempäälän liikkeen johtaja Esa Schroderus kertoo, että leasingin suosio on ollut huima ja liike on myynyt tänä vuonna leasingilla jo viisikymmentä yli 200 000 euroa maksavaa luksusautoa.
Luxury Collection Automobiles myy urheilu- ja luksusautoja myös Suomen rajojen ulkopuolelle, jolloin ostajan ei tietysti tarvitse maksaa autoveroa Suomeen. Ferrari Portofinon alkaen hinta ilman veroja on 168 000 euroa, joten autossa on erilaisia veroja peräti 178 456 euroa. Mikäli kotimaisella ostajalla on mahdollista rekisteröidä auto ulkomailla, sillä on kuitenkin mahdollista ajaa laillisesti Suomessa 77 päivää vuodessa, eli käytännössä koko kesän!
Ferrari Portofinon koeajo oli erittäin mieluisa kokemus. Se jätti toimittajaan pesussa lähtemättömän vaikutuksen ja pienen ajatuksen takaraivoon – ehkä jonain päivänä…