Suomalaisen kellojournalismin ja -tietämyksen “grand young man” Joona Vuorenpää on järjestänyt vuosien ajan suosittua Kellomieskeskiviikkoa kiertävänä tapahtumana eri kelloalan toimijoiden isännöimänä. Tuorein Kellomies-kirjailijan isännöimä tapahtuma järjestettiin Helsingissä Aseman Kellon Kluuvikadun myymälässä, jossa aiheena oli luksuskellovalmistaja Omega. Ajoitus oli mitä mainioin, sillä Aseman Kello sai hiljattain Omegan edustuksen itselleen ja myymälään on rakennettu upea Omega Corner.
Omega on Suomen suosituin luksusmerkki
Illan kulku noudatti Kellomieskeskiviikon vakiintunutta kaavaa, jossa Aseman Kellon Seppo Kallioniemen tervetuliaissanojen ja liikkeen lyhyen esittely jälkeen estradin otti haltuun Joona Vuorenpää. Joona kertoi omaan kiinnostavaan tyyliinsä Omegan taustoista nostaen sieltä esiin kiinnostavia yksityiskohtia, joista harvemmin on ollut puhetta.
Illan kuluessa oli myös mahdollisuus tutustua ensimmäistä kertaa julkisesti Urho Kekkosen Speedmasteriin, jonka taustat selvitimme perusteellisesti itsenäisyyspäivänä julkaistua artikkelia varten.
Suosittelemme
Joonan eduksi on sanottava myös se, että hän pyrkii välttämään pitkiä monologeja. Sen sijaan hän edistää dialogin syntymistä ja tähän tarjoutui erinomainen tilaisuus tälläkin kertaa, kun Esa Mertasen paikan Suomen edustajana haltuunottanut Claes Nilsson pääsi Joonan revolverihaastatteluun.
Haastattelussa kävi ilmi mm. se, että Speedmaster-sarjaa lukuunottamatta Omegan kellot ovat jatkossa Master Chronometer -luokiteltuja, eli METAS-sertifioituja. Mikäli joku kysyy miten METAS eroaa COSC-sertifioinnista, niin siinä missä COSC on kellokoneistoon liittyvä sertifiointi, asettaa METAS koneiston lisäksi vaatimuksia itse kellolle. Näin maallikolle ero näkyy siinä, että METAS-sertifioidut kellot ovat immuuneja arjessa esiintyville magneettisille ilmiöille.
Tekninen kehitys on yksi osasyy sille, että Omegan kellojen keskihinta on noussut tasaisesti viimeisen vuosikymmenen kuluessa. Samaan aikaan Omegan oma positiointi on noussut, joka on heijastunut myös siihen, että Omegaa myydään entistä harvemmissa myymälöissä. Muutosta kuvaava esimerkki löytyy Nilssonin kotimaasta Ruotsista, jossa reilun vuosikymmenen aikana Omega-myyntipisteiden määrä on tippunut seitsemääntoista, kun aiemmin niitä oli peräti 123. Kun muutosta peilaa tätä tietoa vasten, voidaan Aseman Kellon tuoretta Omega-edustusta pitää erinomaisena saavutuksena.
Kellomieskeskiviikko luo pöhinää
Useamman Kellomieskeskiviikon kokemuksella on hyvä mainita muutama sana itse konseptista. Kellokulttuuria ja -harrastuneisuutta ruokitaan mitä parhaiten erilaisten tapahtumien kautta, jossa kohtaavat niin kaupalliset tahot, kuin potentiaaliset ostajat, harrastajat ja median edustajat. Kun tämä kohtaaminen rakennetaan riittävän laadukkaasti, mutta turhaa pönötystä välttäen, nousevat tapahtumat normaalin arjen yläpuolelle.
Tässä tehtävässä Kellomieskeskiviikko on ollut äärimmäisen merkittävässä roolissa, sillä säännöllistä tapahtumatuotantoa kelloalalla ei Suomessa juurikaan ole. Ehkä juurisyy nimenomaisesti Kellomieskeskiviikon onnistumisessa on se, että ne eivät ole vain vapaata seurustelua tai kaupallista hapatusta, vaan niissä levitetään Joona Vuorenpään toimesta kiinnostavalla tavalla faktatietoa ja tarinoita kulloisestakin teemasta. Huvi ja hyöty kohtaavat ihmiset.
» Lue Kellomiehen artikkeli tapahtumasta.
» Lue Tiuku repii -kelloblogin artikkeli tapahtumasta.