Turku. Suomen Turku. Aurinkoinen Suomen Turku. Tähän yhtälöön sopii mainiosti avoauto, varsinkin kun lämpötila lähentelee hellelukemia ja aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta. Näin ajattelin kun päätin käydä Tyyliniekka-veljeni Tommin kanssa Turussa Herrainpukimolla katsastamassa kesämalliston asusteita ja valitsemassa seuraavan mittapukuni yksityiskohtia.
Huonosti ilmastoidun perhefarkun onnellisena omistajana onni kuitenkin potkaisi juuri oikealla hetkellä, sillä sain viikonlopuksi käyttööni avoauton kotipaikkakunnallani toimivalta MX-5 Avoautovuokraamolta.
Mazda MX-5
Mazda MX-5 on legendaarista mainetta nauttiva kaksipaikkainen roadster, joka sopii tällaiselle mukavuutta arvostavalle miehelle enemmän kuin hyvin. Tehoa on riittävästi, mutta ei liikaa, joten auto pysyy hyvin lapasessa tottumattomissakin käsissä ja vuokraajan ei tarvitse lähtökohtaisesti pelätä auton tulevan kolhittuna takaisin.
Käyttööni saadussa versiossa oli kaiken lisäksi automaattilaatikko, jota puristit voivat pitää täysin vääränä, mutta kesäiseen sporttiseen kruisailuun se oli enemmän kuin paikallaan.
En rasita lukijoita teknisillä yksityiskohdilla, koska en niistä itsekään välitä saatikka ymmärrä. Sen voin sanoa, että kun pisti automaattilaatikossa asetuksen L päälle, niin MX-5 lähti valoista kuin hauki rannasta. Valoista lähteminen onkin Suomen liikenteessä sääntöjä noudattaen se hauskin piirre. Harvoin sitä tulee toivottua, että vaihtuisipa valot punaisiksi juuri kun olen valojen kohdalla. 🙂
Katto alas, fiilis ylös
Viikonlopun aikana katto tuli laskettua alas kerran kertaa, illalla kun pistin auton parkkiin odottamaan seuraavaa aamua. Muuten aika käytettiin tehokkaasti tukankuivaamiseen, sillä huomasin nopeasti MX-5:n olevan kompakti tällaiselle 170 senttiselle hukkapätkälle. Olen ajanut mukavuuspainoitteisemmilla avoautoilla joissa tukka ei ota tuuleen yhtään, mutta MX-5:n mentaliteetti on juuri päinvastainen. Ajaminen tuntuu päässä ja hyvä niin. 🙂
Päällimmäinen tunne on hauskuus.
Suosittelemme
MX-5:lla ajaminen on hauskuudessaan koukuttavaa. Tämän sain huomata, kun vaimoni hyppäsi rattiin sunnuntaiaamuna. Minulla ei ollut koko päivänä asiaa kuin apukuskin puolelle, jossa rentoilu oli kieltämättä mukavaa. Mutta koko ajan kutkutti päästä itse rattiin ja toive toteutuikin illalla, kun palautin auton takaisin omistajalleen ja sain juosta takaisin kotiin vajaat 10 km. Laskeutuminen arkeen oli raju ja hikinen.
Edullista luksusta
Käytössäni olleen Mazda MX-5:n vuokrahinta on kokemusteni mukaan edullinen, sillä päivävuokra on 80 euroa ja muutaman tunnin päiväajeluun auton saa 40 eurolla. Polttoainettakaan se ei syö kuin hevonen heiniä, eli kulutus pyöri samoissa lukemissa kuin perhefarkulla, joten avoautoilu on tämän yksilön kohdalla edullista luksusta joka ei jää rahasta kiinni.