Tämän vuotinen ACS oli järjestyksessään 42. näyttely. Tapahtumaa järjestämässä on ollut yksi pisimpään FHRA:ssa toimineista Martti Luoso, joka kertoilee tässä historian havinaa tihkuvassa jutussa mm. näyttelyn alkuajoista, helmistä vuosikymmenien ajalta sekä näyttelyn tulevaisuuden näkymistä.
”American Car Show sai alku sysäyksensä FHRA:n perustajien vieraillessa Ruotsin Hot Rod Show:ssa useaan otteeseen 1970-luvulla. Nämä perustajat päättivät paluumatkoillaan ehdottaa FHRA:n hallitukselle vastaavanlaisen näyttelyn järjestämistä Suomessa.”
1970-luvulla Suomi eli vahvasti teollista aikaa, johon kuitenkin Lähi-idän öljykriisi hieman vaikutti. Suomessa ei Lähi-idästä välitetty vaan kovalla sinnikkyydellä luotiin työpaikkoja ja sitä myöten uusia teollistumisen alojen haaroja syntyi koko maan pituudelle.
Rahaa alkoi tuolloin kertyä muuallekin kuin taskuihin, joten teollistumisen tuoma vaurastuminen näkyi monin eri tavoin. Tämä näkyi myös harrasteajoneuvoilu harrastuksena ja myöhemmin sen kasvuna.
Martti Luoso kertoo, ”Harrasteautoilijat olivat tuolloin pääosin nuoria töissä käyviä mieshenkilöitä, joiden kaikki vapaa-aika rahojen ohella meni moottoripyörien ja autojen rassaukseen. Nuoret hankkivat aluksi moottoripyöriä ja ne, joilla oli varaa, hankkivat jenkkiautoja, joita tuolloin Suomeen tuotiin hyvin pienessä mittakaavassa.” Noina aikoina, jolloin kontaktien vähyys sekä viestintä oli vähintään 10kertaa hitaampaa kuin nykypäivänä, ymmärtää sen miksi menopelejä ei nähty siinä mittakaavassa mitä esimerkiksi 10-15vuotta myöhemmin.
Autoharrastajia löytyi varakkaistakin perheistä, joka kertoi tiettyjen luksus mallien näkyvyydestä tuon ajan Suomessa.
Suosittelemme
1980-luvulle tultaessa harrasteautoilijoiden määrä oli lisääntynyt, näyttely oli jo saanut jalansijaa Suomessa ja se tiedettiin laajemmaltikin.
Martti Luoso kertoo, että ensimmäiset ulkomaalaiset, eli ruotsalaiset ajoneuvot tuotettiin näyttelyyn 1980-luvun alussa ja näiden hankinnat tulivat Ruotsissa asuvien tuttujen kautta. 1990-luvulla alettiin ottamaan yhteyksiä ulkomaisiin näyttelykaluston omistajiin ja logistiikka hoidettiin FHRA:n yhteistyökumppaneiden kanssa.
Näyttelyssä on ollut ajoneuvoja, jos jonkinlaisia eikä niiden hankkiminen ole ollut aina aivan yksinkertainen juttu. Luoso kertoo, että saadakseen näyttelyyn isoja vetonauloja on pitänyt soitella ympäri maailmaa puheluita ja lähetellä fakseja satoja.
Näyttely autoja on tullut pääasiassa Pohjoismaista mutta Englanti, Saksa, Ranska ovat olleet maat mistä näyttely kalustoa on mm. saatu paikalle. -90-luvulla tuotettiin Amerikasta useita Show autoja mm. maailman levein auto, Elokuvissa nähtyjä autoja mm. ”Munster Coach” sekä ”Panthermobile”.
Ford T-Model:iin perustuva “Munster Coach” on rakennettu kolmesta eri mallin aihiosta. George Barrisin ja Tom Daniels´n suunnittelemassa autossa on alun perin mm. Fordin AC Cobraan suunniteltu 289cid moottori, Bobby Barr racing pakosarja, Isky:n nokka-akseli, droppi akseli edessä sekä käsin metallista ornamentoituja osia, joita on aherrettu 500:n tunnin edestä.
Munster Coach showcar esiintyi parissa kymmenessä The Munsters -komedia sarjan jaksossa, jota on esitetty myös Suomessa 80-luvulla.
Oldsmobile Tornadon rungolle perustuva “Panthermobile” seitsemän metrinen fantasia luomus on rakennettu vuonna 1969, useamman amerikkalaisen kustomoijan yhteistyönä. Auto rakennettiin ainoastaan Pink Panther -animaatio sarjaa varten, jossa sitä näytettiin alku-ja lopputekstien aikana. Luomuksen saamiseksi kasaan on käytetty 100000 dollaria 1976 kurssin mukaan.
Moottorina laitteessa on Oldsmobilen V8, joka mahdutettiin pitkittäin suoraan kuljettajan taakse. Auton pituutta ja nokkaa katsoessa ajo-ominaisuudet ovat mitä ilmeisimmin olleet jopa kutkuttavan haasteelliset.
Muotoilua ihmetellessä voisi helposti kuvitella sen olevan lasikuidusta väkerretty, mutta se on kuitenkin metallista ohutlevyä. Autossa ei ole lainkaan sivuikkunoita vaan kuljettajalla on ollut käytössään kamera ja mustavalko tv-monitori.
Auto on eittämättä yksi hämmentävimmistä auto luomuksista, jonka muotoilu on lähellä itse Pink Panther -piirroshahmoa. Simpukan kuoren muotoisen sivuoven taakse kätkeytyy matkustajien oma olohuone, jossa on mm. omat puhelimet matkustajille sekä baari. Kokonaisuuden kruunaa ylellinen sisustus, joka on kuin suoraan pehmoporno elokuvan kuvauksiin suunniteltu.
Martti Luoson henkilökohtaisia suosikki ajoneuvoja vuosikymmenien ajalta ovat erityisesti Pekka Leinon rakentama jo ensimmäisissä näyttelyissä nähty kirkkaan raikas pinkki Dodge Polara 500 Hard Top vuodelta 1964 sekä todellinen näyttely helmi Chevrolet Corvette Stingray 1969 ”Street Shuttle”. Nämä kummatkin ajoneuvot on esitelty aikoinaan mm. alan ykköslehdessä V8:ssa, ja ne ovat saaneet palstatilaa useissa muissakin alan lehdissä.
Vuonna 1983 näyttelyssä nähty Leinon Corvette oli mullistava rakennelma senkin vuoksi, että Suomessa innostuttiin tämän jälkeen enemmän autojen kustomoinnista. Tuon vuoden jälkeen näyttelyssä onkin nahty usein yleisön suosikkeina juuri näitä isojen rakentelu muutosten läpikäymiä ajoneuvoja. Kuvat: V8 -lehti