Forssan Pick Nick tapahtumaan oli saapunut Cadillacilla kauniista ilmasta nauttimaan Lars-Olof Weck perheineen Vantaalta. Weckin Cadillac on mallinimeltään Series 62 Convertible, ja se on valmistettu vuonna 1960.
Lars-Olof Weck on pitkänlinjan jenkkiautoharrastaja, sillä hän on ollut jo 42-vuotta tekemisissä lähinnä Cadillacien ja Chevrolet Camaroiden kanssa. Mieheltä löytyy toinenkin Cadillac, vuoden -58 Eldorado Biarritz, jolla Weck vei Best in Show palkinnon muutama vuosi sitten, tuolloin myös Pick Nickillä. Tämän vuoden Pick Nickille autoksi oli valittu isommankin porukan kuljettamiseen sopiva miehen vuosi sitten hankkima auto.
Weckin Cadillac on pysynyt todella hyvässä kunnossa eikä sillä ole ajettu kuin noin 130000km. Auto on myös pysynyt täysin alkuperäisenä, moottori on Cadillacin alkuperäinen 390 kuutiotuumainen ja 6,4 litrainen V8. Vaihdelaatikko on myös alkuperäinen 4-vaihteinen Hydra-Matic automaatti. Hevosvoimia autosta on luvattu aikoinaan irtoavan vakiona 325hv kierroksien ollessa max 4800rpm.
Vuonna 1960 autoon oli myös saatavilla lisähintaisena 345hv irrottava Eldorado V8, jossa oli kolme kaksi-sylinteristä kaasutinta vakio Carter kaksi-sylinterisen sijasta. Weckin auton dokumenttien mukaan hän kertoo auton olleen ennen hankkimistaan 2017, Ruotsissa 2007 huutokaupassa, jonne se oli ajautunut erään jo edes menneen amerikkalaisen keräilijän 120 auton kokoelmasta.
Suosittelemme
1960-vuoden Series 62:ta on valmistettu kaiken kaikkiaan noin 70000kpl joista Convertibleä 14000kpl. Kyseinen vuosi 1960 oli jatkumo huikean klassiselle -59 vuoden Cadillacille, jonka moni varmasti tunnistaa liikenteessä rakettimallisista takavaloista. Nämä klassikko mallit vuodelta -59 ja -60 ovat Cadillacin Series 62:n kuudetta sukupolvea. Kaiken kaikkiaan Series 62:ta on tehty vuosien 1940-1964 välisenä aikana.
Vuosina -59 ja -60 Cadillacit saivat nokalleen tunnusomaisen puskurin, etusäleiköt sekä massiivisen etulokasuojan edustalle vierekkäiset valot. Kyseisinä vuosina Cadillacia mainostettiin jo nuorekkaana ja keskiluokkaa kosiskelevana automerkkinä. Aikaisemman 62 sarjan yksilöt -57 ja -58 vuodelta olivat vieläkin massiivisempia, jolloin Cadillacilla alettiin miettiä uudelleen markkinointistrategiaa. Vielä kun myynti oli suht hyvää koko ajan, tämän ymmärtääkin hyvin. Lähes kaikki näiden vuosien autot olivat kooltaan suuria ja kertoivat tuon ajan noususuhdanteesta Yhdysvalloissa. Ihmisille haluttiin tarjota luksusta toisen maailmansodan ja lamavuosien jälkeen.
Auton sisusta on pysynyt myös alkuperäisenä eikä siihen ole tarvinnut tehdä juuri mitään suurempia korjauksia. Sisustan väri on myös sama kuin auton ulkoväri, jonka Weck tietää olevan se sama, jollaisena auto alun alkaen tehtaalta tullessaan tuli ulos. Tämä turkoosi sävy on ollut harvinainen Cadillacin vuoden -60 värikartastossa. Tuolloin sisustan sävyinä oli valittavissa keltaruskea, sininen, vihreä, Persian hiekka, mustansävyinen, harmaansävyinen tai kyseinen turkoosi. Se, onko auto joskus maalattu uudelleen, ei Weckin mukaan ole tiedossa.