MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Big Wheels 2019 kokosi harrasteajoneuvot Pieksämäelle

Suomen kesän yksi mielenkiintoisimmista harrasteajoneuvo tapahtumista järjestettiin Pieksämäen Kulttuurikeskus Poleenin puiston ympäristössä lauantaina 20.7. Viime vuodelle osuneen lähes ainoan sateisen viikonlopun jälkeen tällä vuodelle tilattu auringon paiste keräsi paikalle lähes 1500 ajoneuvoa ja jopa 18000 kävijää. Ajoneuvoille varattu alue oli jaettu tyylikkäästi merkkikerhojen ja tyylisuuntien mukaan.

Tapahtumassa järjestettiin myös puuhapajoja lapsille, mm. pahviautojen kokoamista sekä hieman vanhemmille harrastajille mm. häkäpönttö auton käynnistys näytös.
Tapahtumaan oli lisätty monenmoista spesiaalia, jonka huipensi ajoneuvojen kruisailu Pieksämäen keskustasta Naarajärven kautta takaisin keskustaan. Illalle oli järjestetty vielä kinkerit alaan vannoutuneiden rokkibändien tarjotessa sulosointujaan.
Yleisön panostus tapahtumaan oli myös varsin piristävä lisä. Pukeutumiskoodi ei ole pakollinen, mutta silti 1950-60 -luku oli vahvasti läsnä naisten pin-up tyyleineen ja miesten pukuineen. Valitettavasti toimittaja ei päässyt tänä kesänä osallistumaan itse ilta kinkereihin, mutta ehkäpä ensi vuonna.

Big Wheels 2019 Pieksänmäki Big Wheels 2019 Pieksänmäki
Ajoneuvoja matkalla tapahtuma-alueelle.

Tapahtumassa järjestettiin myös Savo Vintage -myyjäiset kulttuurikeskus Poleenin sisätiloissa. Paikalle oli saapunut useita vintage vaatemyyjiä, koriste-esineiden, alan musiikkiin erikoistuneita myyjiä sekä pienoismallien -myyjiä.

Big Wheels 2019 Pieksänmäki Big Wheels 2019 Pieksänmäki

Suosittelemme


Taontapaja Arcturus, Tero Vepsäläinen, Jäppilä

Taideseppä Tero Vepsäläinen takoi huumaavasta helteestä huolimatta Poleenin edessä näyttäviä esineitä yleisön iloksi.

– Minulta löytyy kuutisenkymmentä erilaista tuotetta valikoimasta. On esineitä, joista jotkut pysyvät ja jotkut vaihtuvat. Asiakas saa toki itse esittää toivomuksia. Suunnittelu ja toteutus jää minun vastuulle, Tero Vepsäläinen kertoo. Suurin osa Tero Vepsäläisen esineistä onkin tilaustöitä.

Big Wheels 2019

– Tämä on samalla maailman vaikein ja helpoin työ. Mitä tahansa voi tehdä, mutta se vaatii paljon sepältä.

Big Wheels 2019

Chevrolet Stepside 1956 ”The Unelma”

Big Wheels 2019Omistaja: Sanna Niemeläinen, Puromäki

Tämä Chevy Stepside on Tero´s Garage´n käsialaa. Työstä on vastannut useampi harrasteautoihin erikoistunut kaveri, joilla on yhteensä vuosikymmenien kokemus aiheesta. Itse Terollakin on kokemusta yli 30-vuotta autojen rakentamisesta. Ensimmäisen autonsa mies laittoi 17-vuotiaana. Tämän projektin tavoitteena oli löytää kovapeltinen auto. Suoraa korin osaa ei autossa juurikaan ollut sitä hankittaessa Kaliforniasta vuonna 2012.

– Hankittaessa autoa, siinä oli ainoastaan runko ja kori eikä yhtään suoraa osaa pelleissä. Korin suoristamiseen meni aikaa paljon, mutta kokonaisuudessaan auton työstöön on mennyt kuitenkin vain parisen vuotta. Akselisto on vaihdettu C4 Corvetesta, moottori on Chevy Trailblazerin 4,8 litrainen, vaihdelaatikko on GM:n 4L 60E. Oikeastaan kaikki mikä kiiltää on vaihdettu, Tero kertoo.

Big Wheels 2019Projektiin ovat osallistuneet useita autoalan ammattilaisia mm. pinstriping -legenda Pekka Mannermaa, Atso/Joensuun korivärikeskus, autoväri K.Hirvonen. Verhoilusta on vastannut Liituraita.

Willys Station Wagon 1955

Big Wheels 2019Omistaja: Ville Ruuth

Ville Ruuthin Willyksellä on pitkä suomalainen historia. ”Alun perin jämijärveläinen sekatavarakauppa myyjä/maanviljelijä oli ostanut auton vuonna 1955 ensimmäiseksi autokseen. Tuolloin viisikymppinen mies oli ajanut autolla 12 vuotta ja vuonna 1967 auto oli poistettu kilvistä. Auto on tämän jälkeen päätynyt latoon ja seissyt siellä 20 vuotta”, Ville Ruuth kertoo auton taipaleesta.

Big Wheels 2019

– 2008 hankin auton, peltitöitä piti tehdä lokareihin ja lattiat uusia muun muassa. Pohja oli myös melko mätä. Pari kesää tuli ajeltua alkuperäsellä neloskoneella. Sen jälkeen vaihdoin letukan pikkulohkon. Willyksessä oli Toyota Crownin vanteet. Pulttijako sopi sopivasti yhteen, Ruuth kertoo.

Mercedes C220

Big Wheels 2019
Omistaja: T.Hyvönen, Kitee

Mersu on toiminut taksina parisen kymmentä vuotta, jonka jälkeen se on päätynyt latoon, josta T.Hyvönen sen pelasti 2014. Tämän jälkeen alkoi armoton auton työstäminen.

– Lähes joka viikonloppu on tullut autoa laitettua ja lomat vielä siihen päälle, on tullut uusittua lähes kaikki. Moottori on alkuperäinen, mutta ajattelin vaihtaa siihen tehokkaamman. Idea tehdä autoon madallus lähti siitä, kun huomasin netissä tähän tyyliin rakenneltuja mersuja. Autossa on alkuperäinen jousitus, mutta madallusosat on joutunut tilaamaan ulkomailta. Löysin melko hyvin muita paitsi koriosia, lähinnä jenkeistä. Niitä on ollut hankala löytää tähän malliin, Hyvönen kertoo.

Indian Board Track Racer Replica

Big Wheels 2019
Omistaja: Pekka Sikanen, Varkaus

Tähän apumoottoripyörä projektiin on osallistunut useita eri tahoja. Idea pyörästä on saanut alkusysäyksensä jo Pekka Sikasen lapsuudessa, jolloin heidän kotipiirissään oli tapana aina kun aikaa jäi muilta töiltä, kehitellä omia projekteja.

Big Wheels 2019

– Tutun konemiehen kautta sain moottorin lahjaksi, ja sen ympärille lähdettiin suunnittelemaan pyörän runkoa.

Big Wheels 2019

Tosissaan pyörä projekti alkoi, kun Pekan tuleva vaimo oli nähnyt unta pyörästä.

– Pakkohan se oli nainen vihille viedä, kun oli untakin jo pyörästä nähnyt, Pekka naureskelee. Yläosan putket ovat 70-luvun nuorisopyörästä ja alaosan putket 50-luvun naisten pyörästä. Putkia jouduttiin muokkaamaan, jotta moottori saatiin mahdutettua paikoilleen. Kaikki muu on lahjoitettua tavaraa, paitsi satula on tilattu Hollannista, Pekka summaa.

Tapahtuman kuvasatoa:

Big Wheels 2019

Lue lisää