Ensimmäinen American Car Show järjestettiin Tikkurilan Jäähallissa toukokuussa 1978. Viime viikonlopun Pääsiäispyhinä perinteisesti järjestetty koko perheen autotapahtuma oli järjestyksessään jo neljäskymmenes.
– Pääsiäissää oli poikkeuksellisen kylmä, mutta se ei juurikaan tahtia häirinnyt. Väkeä näyttelyssä kävi kivasti kaikkina päivinä kuten ennenkin. Järjestelyt sujuivat rutiinilla ja ammattitaidolla, ja pääosin vapaaehtoisista koostuvalla henkilökunnalla oli hieno tekemisen meininki. Tärkeintä oli tietysti se, että paikalla ollut runsaslukuinen yleisö oli tyytyväinen monipuoliseen näyttelykattaukseen,” kertoo näyttelyn järjestävän FHRA ry:n (Finnish Hot Rod Association) toiminnanjohtaja Leo Laurell.

40. Juhlanäyttely oli yllättäen tiivistetty kolmeen päivään tutun neljän päivän sijaan. Miksi näin Leo Laurell?
– Päätös toteuttaa näyttely Pitkäperjantaina, Lankalauantaina ja Pääsiäissunnuntaina ja jättää Toinen pääsiäispäivä eli maanantai pois osoittautui onnistuneeksi. Yleisöltä tulleissa palautteissa kolmipäiväisyyttä ei juurikaan kritisoitu, ja esimerkiksi näytteilleasettajat olivat hyvin tyytyväisiä tehtyyn ratkaisuun. Se on selvää, että kun yksi päivä jää pois, niin eihän sen vaikutus voi olla näkymättä kokonaiskävijämäärässä, joka edellisiin vuosiin verrattuna näyttää laskeneen jonkin verran. Taloudellisessa mielessä tulos vaikuttaa kuitenkin ennakoituakin positiivisemmalta, sillä se, mikä yhden päivän myynneissä menetettiin, se työvoima-, vuokra- ja erinäisissä sivukuluissa voitettiin, Laurell vastaa.
Jokamies.fi kävi myös tutustumassa näyttelyn antiin Pääsiäissunnuntaina, jolloin hallissa oli väkeä mukavasti, mutta ei onneksi tungokseen asti. Liikkeellä näytti olevan enimmäkseen perheitä, mikä on hieno asia. Haastattelimme näytteilleasettajia ja heidän mukaan kiireisin päivä oli perjantai, mutta väkeä riitti hyvin myös lauantaille ja sunnuntaille.
Suosittelemme
American Car Shown yhteydessä oli myös Tuning Car Show, jossa esillä oli laaja kattaus tuunattuja hevosvoimahirmuja. MC Heaven vastasi moottoripyöräosuudesta ja Motorsport-osastoilla oli esillä myös ralli- ja kilpa-autoja. Tapahtumassa järjestettiin myös autohuutokauppa ja Miss Hot Rod 2017 -kilpailun finaali.

40TH ANNIVERSARY AMERICAN CAR SHOW + TUNING CAR SHOW, MC HEAVEN & MOTORSPORT 2017 kuvagalleria:












Minne seuraavaksi? No tietysti Lahteen katsomaan Classic Motorshowta 6.-7. toukotuuta!American Car Show 2017 videokooste:
Näyttelyssä palkitut:
Somistus yksityiset – III – Dodge Challenger – Harri Saari |
Somistus yksityiset – II – “Eldorod” – Jaska Velin |
Somistus yksityiset – I – “Kraken” – Markku Hämäläinen |
Somistus kerhot – III – Usa Car Club Pieksämäki |
Somistus kerhot – II – Camaro 50 (Camaro Club) |
Somistus kerhot – I – Ford Freaks |
Somistus yritykset – III – Arctic Trucks |
Somistus yritykset – II – US-Parts |
Somistus yritykset – I – S&N |
Nuori Rakentaja, Pyörät sija 3 – # 411 Joel Rytkölä , Skyteam Monkey |
Nuori Rakentaja, Pyörät sija 2 – # 414 Olli Myllylä , Honda Cb 750, vm. 1982 |
Nuori Rakentaja, Pyörät sija 1 – # 403 Otto Ruohola , Skyteam 125 “honda gorilla”, vm. 2002 |
Nuori Rakentaja, Autot sija 3 – # 439 Ode Vinhava , Plymouth Duster, vm. 1970 |
Nuori Rakentaja, Autot sija 2 – # 445 Santtu Vuolle , Nissan Micra, vm. 2003 |
Nuori Rakentaja, Autot sija 1 – # 443 Iiro Sorvali , Mercedes benz W123 300d, vm. 1982 |
Kopteri Heaven 2017 Top 5 – # 500 – Kawa Akreyi, Harley davidson V-rod, vm. 2003 |
Kopteri Heaven 2017 Top 5 – # 511 – Markus Raunio, Harley davidson Panhead, vm. 1949 |
Kopteri Heaven 2017 Top 5 – # 515 – Samuel Heikkinen, Harley-davidson Sportster, vm. 1992 |
Kopteri Heaven 2017 Top 5 – # 524 – Veltto Kannosto, Honda Cb750 |
Kopteri Heaven 2017 Top 5 – # 529 – Ville Flink, Harley davidson Shovelhead, vm. 1956 |
Bomber Hell Top 5 – # 601 – Aki & Merja Palojoki, Kawasaki Zx-10r, vm. 2008 |
Bomber Hell Top 5 – # 605 – Tomi Holmberg, Suzuki Gsx 1100 ef, vm. 1985 |
Bomber Hell Top 5 – # 609 – Mad Mike Aho, Suzuki Gsx-r 1340 turbo, vm. 90 |
Bomber Hell Top 5 – # 614 – Riku Kolu, Honda Cbr f2, vm. 1992 |
Bomber Hell Top 5 – # 622 – Jouni Kylmäniemi, Suzuki Gsxr 1100 turbo, vm. 1989 |
Kopterin tunnustuspalkinto parhaasta maalauksesta – # 525 – Jussi Pakalén, H-d Shovelhead, vm. 1979 |
Bomber Erikoispalkinto (markkinointi, promootio, erikoismaininta) – # 612 – Leevi Tuomivaara, Honda Cbr 900rr, vm. 1996 |
Tuning Top 10 – # 159 – Sebastian Engblom, Toyota Gt86, vm. 2013 |
Tuning Top 10 – # 166 – Tony Suominen, Opel Manta a, vm. 1972 |
Tuning Top 10 – # 181 – Niko Lahtinen, Bmw E92 335i, vm. 2007 |
Tuning Top 10 – # 201 – Jouni Olkoniemi, Nissan 350z, vm. 2004 |
Tuning Top 10 – # 203 – Mika Palosaari, Nissan Almera gti, vm. 1999 |
Tuning Top 10 – # 207 – Tomi Varpunen, Honda Civic, vm. 1983 |
Tuning Top 10 – # 300 – Juha Saari, Peugeot 306, vm. 1994 |
Tuning Top 10 – # 316 – Joni Meriläinen, Mitsubishi Lancer evolution 8, vm. 2005 |
Tuning Top 10 – # 324 – Heli Vuolle, Vw Caddy, vm. 1988 |
Tuning Top 10 – # 329 – Markku Laine, Corvette ZR6X, vm. 2005 |
ACS Top 10 – # 12 – Veli-Matti Ja Irene Backman, Studebaker President, vm. 1927 |
ACS Top 10 – # 17 – Jaakko Husso, Dodge Dart, vm. 1967 |
ACS Top 10 – # 21 – Esa&minna Liikanen, Dodge Challenger rt/se, vm. 1970 |
ACS Top 10 – # 38 – Jaska Velin, Ford Model-a cabriolet “eldorod”, vm. 1931 |
ACS Top 10 – # 55 – Terje Fjellhaug, Ford 3w coupe, vm. 1933 |
ACS Top 10 – # 73 – Harri Komu, Chevrolet 2d 150, vm. 1955 |
ACS Top 10 – # 92 – Robert Willinger, Chevrolet Nova, vm. 1966 |
ACS Top 10 – # 112 – Olli Manninen, Dodge Custom royal d500 convertible, vm. 1957 |
ACS Top 10 – # 157 – Pietari Markko, Ford Mustang, vm. 1967 |
ACS Top 10 – # 354 – Tapio Tarasoff, Chevrolet Camaro RS Convertible, vm. 1967 |
V8 tunnustuspalkinto – # 112 – Olli Manninen, Dodge Custom Royal |
GTI-Pressi palkinto – Roni Collin, Lamborghini Gallardo |
Amerikan Rauta tunnustuspalkinto – # 10 – Olavi Rautauoma, Chevrolet Bel air, vm. 1954 |
Tuning.fi tunnustuspalkinto “The Chosen one!” – # 205 – Petteri Nieminen, Datsun Sunny, vm. 1980 |
Wehnyn muistopalkinto – # 521 – Vennu Björkman, Harley-Davidson L 20 T, vm. 1920 |
Best in Show – # 34 – Petri Terho, Buick -47 Sedanette coupe, vm. 1947 |
Mc Heaven People´s Choice: Leevi Tuomivaara, Honda Cbr 900rr 1996 |
Tuning Car Show People´s Choice: Joonatan Jurmu, Mercedes-benz Slk 1997 |
American Car show People´s Choice: Harri Saari, Dodge Challenger 1970 |