Tissot PR516 oli kvartsikriisiä edeltävän ajan viimeisiä unohdettuja legendoja, joita pidetään edelleenkin arvossa. Tissot julkaisi uuden Tissot PR516 Chronograph -malliston tribuuttina alkuperäiselle.
Mallistoon kuuluu kolme kvartsikoneistolla varustettua sporttista arkikelloa ja yksi kiinnostava manuaaliviritteinen mekaaninen kronografi. Lähdemme nyt alkuperäisen PR516:n juurille.
Moottoriurheilu oli 1960-luvulla toisenlaista kuin nykyisin. Autot, kilparadat ja kilpailuolosuhteet olivat hyvin erilaisia kuin nykypäivänä, mutta moni asia oli muuttumassa. Autojen tehot alkoivat kasvaa, mutta turvallisuutta ei oltu vielä juurikaan ajateltu. Autot olivat aerodynaamisempia, mutta radat olivat kapeita, mutkikkaita ja pinnaltaan epätasaisia.
Kuljettajat joutuivat kilpailuissa koville, kaikki radan epätasaisuudet välittyivät suoraan ohjaamoon ja auton hallinta vaati kuljettajilta kovaa fyysistä suorituskykyä. Autourheilu oli kuitenkin murroksessa. Teknologiset innovaatiot muokkasivat autoja kiihtyvällä tahdilla ja kasvava vauhti vaati talleilta entistä suurempia panostuksia tekniseen kehitykseen. Nopeuden kasvaessa aikaerot kilpailijoiden välillä pienenivät, mikä asetti haasteita myös ajanotolle ja kilpailujärjestäjien oli seurattava teknistä kehitystä.
Moottoriurheilu oli Tissotille loistava näyttämö osoittaa teknistä taituruutta kellonvalmistuksessa. Vaativat kilpailuolosuhteet olivat tilaisuus osoittaa kellojen kestävyyttä ääriolosuhteissa. Tissotin innovaatiot pääsivät ruutulipulle moottoriurheilun supertähtien esitteleminä.
Suosittelemme
Legendan synty
Vuonna 1965 Tissot esitteli PR516 -malliston, joka pystyi osoittamaan kestävänsä moottoriurheilun vaativia olosuhteita. Malliston nimen PR tulee sanoista “Particularly Robust” eli “Poikkeuksellisen vankkarakenteinen”. Numero 516 kertoo kataloginomaisesti siitä, että kello oli viidennen malliston 16:s kello. Tuo numero, joka ei kellon kantajalle kertonut paljoakaan, muuttui pian klassikoksi.
Viides mallisto oli alunperin Seastaria varten kehitetty ‘water resistant’ mallisto, joka resonoi kellosta käytettävän mainoslauseen kanssa “Radalla, ilmassa, vedessä – joka paikassa!” Kellon ytimessä oli koneiston iskunkestävyyttä parantavat innovaatioita ja kuoren design, joka suojasi lasia kolhuilta.
Kello jätti jäljen historiaan myös sveitsiläisen suunnittelijan Lucien Gurtnerin suunnitteleman 707 teräsrannekkeen ansiosta, joka oli hakenut muodon kilpa-auton ratista ja sen puolien rei’istä. Sittemmin Tissotin esittelemä ikoninen ‘rally’-ranneke on lainautunut lukuisiin kelloihin eri brändeillä.
Design oli niin onnistunut, että PR516:sta tuli aikansa ikoni. Vuonna 1968 rallikuljettaja Henry Bradley rakastui kelloonsa niin tulisesti, että kirjoitutti Ferrarinsa kylkeen “Tissot PR516” osoituksena intohimostaan. Viisi vuotta myöhemmin Roger Moore kantoi PR516:tta James Bond elokuvassa Elä ja anna toisten kuolla, kun ei suostunut käyttämään roolissa mitään muuta kelloa.
Tissot PR516:n perilliset
Vuonna 1968 PR516:sta esiteltiin kronografi, joka istui autourheiluun entistä paremmin. Kellon iskunkestävyyttä oli parannettu ja siinä oli nykyäänkin keräilijöiden himoitsema manuaaliviritteinen Lemanian kaliiperi 873, jonka pohjalta on suunniteltu esimerkiksi Omegan Moonwatchin koneisto.
PR516:n kronografiversiossa oli takometrin lisäksi myös pulssiasteikko kellokehällä ja muistutuksena autourheilun perimälle, sen minuuttitaulussa ensimmäiset viisi minuuttia oli sävytetty, jotta kuljettajat pystyivät viisi minuuttia ennen lähtöä annetusta varoitusmerkistä kellon käynnistäessään näkemään yhdellä silmäyksellä kuinka kauan lähtöön on aikaa.
Kelloa valmistettiin 70-luvulle asti ja sen suosio oli laajaa tuohon aikaan. Kvartsikriisin kolkutellessa maailman mekaanisten kellojen valmistajien ovilla, PR516:n tarina jäi verrattain lyhyeksi. Oli digitaalisten ja kvartsikiteellä tikittävien kellojen aika loistaa.
PR516 ja sen kronografiversio ovat unohdettuja klassikoita ja ne ovat edelleen keräilijöiden keskuudessa haluttuja. Mekaanisten kellojen uuden tulemisen jälkeen Tissot brändäsi vuosituhannen alussa kellon PRS 516 -mallistoksi, minkä design-estetiikka on lainattu PR516 -sarjalta. S-kirjain tulee sanasta ‘Sporty’ ja malliston kellot heijastavat 60-70 lukujen estetiikkaa.
Sarjan koneistoina on käytetty uudelleenjulkaisun jälkeen ETA-pohjaisia automaattikoneistoja sekä kvartsikoneistoja. PRS 516 -kelloja valmistetaan edelleen, mikä kertoo Tissotin ystävien kaipuusta korkeaoktaanisen vintage-tyylin pariin.
Uusi Tissot PR516 palaa juurilleen tyylillä
Kunnioittaakseen alkuperäistä, lähes unohdettua klassikkoa, Tissot julkaisee nyt uudelleen PR516 malliston kronografi edellä. Uudessa mallistossa on yksi mekaaninen kronografi ja kolme kvartsikoneistolla rakennettua.

Uuden malliston design vangitsee 60-luvun moottoriurheilun hengen ja päivittää sen nykyaikaan. Alkuperäisen kronografin takometri sekä pulssimetri ovat jälleen kellokehällä ja alkuperäisen pleksilasike on mekaanisessa mallissa korvattu high-endistä tutummalla ‘boxed’ safiirilasilla ja myös kvartsiversioissa lasike on safiiria. Kellokehä, indeksit ja osoittimet ovat kaikki SuperLuminova® -lumella valaistuja hämärämpiä aktiviteetteja varten ja kello on aiempaa mukautuvampi pikalukittavan rannekkeen ansiosta.

Kellon kuoren design herättää kaikuja moottoriurheilun murrosvuosikymmeneltä ja näyttää samaan aikaan ikonisesti vintage-henkiseltä että tyylikkään modernilta. Kellon vesitiiveys on modernille kellolle tyypillinen 100 metriä, vaikka sille ei moottoriurheilussa olisikaan suurta tarvetta.

Kvartsiversiot ovat kuluttajaystävällisemmin hinnoiteltuja, halkaisijaltaan 40mm kokoluokkaan sijoittuvia sporttikronoja, jotka ovat Gl0.212 Powerdrive kvartsikoneistostaan johtuen luonnostaan tarkkoja, helppohuoltoisia ja käytännöllisiä. Sinisellä ja mustalla taululla varustetut kvartsikellot ovat selkeälukuisia ja sopivat hyvin arkikäyttöön tilaisuudesta riippumatta. Sinisen ja mustan version lisäksi tarjolla on hieman juhlavampi kultaisilla yksityiskohdilla viimeistelty malli.
Tiukkaan viritetty mekaaninen kronografi
Suurimman huomion uusimmassa lanseerauksessa saa kuitenkin mekaaninen kronografi. Sen pikkutaulujen sijoitus on lähempänä alkuperäistä ja eroaa selvästi kvartsiversioiden tauluista. Tribuuttina alkuperäiselle, se on manuaaliviritteinen ja sitä varten kelloon sijoitettu Valjoux-koneisto, joka kantaa kaliiberinumeroa A05.291 on käynyt läpi raskaan sarjan uudelleensuunnittelua ja nykymuodossaan muistuttaa kilpaviriteltyä rata-autoa.
Koneiston automaattimekanismi on poistettu, jolla on saatu tilaa uudelle jousikoteloarkkitehtuurille, joka mahdollistaa manuaaliviritteiselle kronografille vaikuttavan 68 tunnin käyntivaran. Vetopaino on saanut lähteä ja se on korvattu kaiverruksin koristellulla sillalla. Koneiston käyntitaajuus on 28800 puoliheilahdusta tunnissa, eli 4Hz ja se on säädetty elabore-luokan vaatimuksin ja sen keskimääräinen käyntitarkkuus on 5±5 sekuntia vuorokaudessa.

Uusi Valjoux-koneisto on alkuperäiseen verrattuna modernisoitu titaanipohjaisella Nivachron-spiraalilla ja siinä on NIVACHOC A -iskunsuojamekanismi, joka on useamman kierroksen vanhan version iskunsuojalaitetta edellä. Huolimatta hivenen arkaaisesta manuaaliviritteisyydestään, koneisto edustaa kuitenkin Tissotin koneistonkehityksen huippua.
Manuaalisen viimeistelyn taikaa
Mekaanisen mallin ja kvartsimallien välillä on selkeä hintaero, joka selittyy osaltaan käytetystä koneistosta. Toinen merkittävä tekijä hintaerolle löytyy rannekkeen viimeistelystä, joka on mekaanisessa mallissa korkeammalla tasolla. Manuaaliviritteinen kello on saanut selvästi enemmän huomiota ja istuvuus on erinomainen. Ranneke ei hierrä ja on koneistettu tarkemmin. Tuntuma muistuttaa laadultaan ylähyllyn kellojen tuntumaa.

Tissot PR516 Chronograph on tyylikäs tribuutti alkuperäiselle versiosta riippumatta. Kyseessä on urheilullinen kronografiperhe, joka muistuttaa Tissotin juurista korkeaoktaanisena ja suorituskykyisenä kellomerkkinä. Mallistoon voi tutustua tarkemmin Tissotin verkkokaupassa, jonka lisäksi kelloja voi tiedustella jälleenmyyjiltä kautta maan.
Pähkinänkuoressa
- Merkki: Tissot
- Mallisto: PR516 Chronograph
PR516 Chronograph Mechanical
- Referenssi: T149.459.21.051.00
- Koneisto: Manuaaliviritteinen Valjoux A05.291 -kronografi
- Käyntitaajuus: 28 800 A/h
- Käyntivara: 68 tuntia
- Kuoren materiaali: ruostumaton teräs
- Kuoren halkaisija: 41 mm
- Kellon paksuus: 13,7 mm
- Lasi: heijastesuojattu “boxed” safiirilasi
- Vesitiiviys: 100 m (10ATM)
- Ranneke: Teräsranneke pikalukittavalla taittolukolla
- Hinta: 1975 €
PR516 Chronograph Quartz
- Mallit:
- T149.417.11.041.00 (sinitauluinen),
- T149.417.11.051.00 (mustatauluinen),
- T149.417.22.051.00 (mustatauluinen kullanvärisillä yksityiskohdilla)
- Koneisto: Gl0.212 Powerdrive, kvartsikäyttöinen kronografi
- Kuoren materiaali: ruostumaton teräs
- Kuoren halkaisija: 40 mm
- Kellon paksuus: 11,9 mm
- Lasi: heijastesuojattu safiirilasi
- Vesitiiviys: 100 m (10ATM)
- Ranneke: Teräsranneke pikalukittavalla taittolukolla
- Hinta: Teräsmallit 545 €, bicolor 595 €