Kaivan partakoneen terän suojapaperistaan. Käteni tärisevät ja mielessäni vilisevät vankilaelokuvien sellitekoiset viiltoaseet sekä kylpyammeessa ranteitaan taputtelevat masentuneet ranskalaiset runoilijat. Näen jo silmissäni iltapäivälehtien otsikot. -Turkulainen mainosmies viilsi kasvonsa partakoneen terällä. Katso järkyttävät kuvat!



Olen juuri antanut periksi sisäiselle hipsterilleni ja päättänyt miesten tyyliblogien innoittamana kokeilla perinteistä parranajoa klassisella yksiterähöylällä. Ostettuani Turun Kauppiaskadulla sijaitsevasta miesten tyyliin keskittyvästä Herrainpukimosta 32 euron hintaisen ns. safety razor -parranajopaketin, olen lukenut sivukaupalla ohjeita, blogeja ja katsonut videoita oikeasta ajotekniikasta.

”Safety razor” my ass!! Ohjeiden määrän perusteella homma vaikuttaa yhtä helpolta ja turvalliselta kuin omien hiuksiensa leikkaaminen moottorisahalla. Viimein hyvästelen perheeni, otan arvettomista kasvoistani varmuuden vuoksi viimeisen selfien ja lukkiudun kylppäriin. Nostan vapisevin käsin Mühlen kromatun partakoneen kasvoilleni ja aloitan…

Tero Rantaruikka kohtasi pelkonsa ja kokeili klassista parranajoa.
Tero Rantaruikka kohtasi pelkonsa ja kokeili klassista parranajoa.

Viiden minuutin kuluttua astun ulos kylpyhuoneesta puolisoni ja tyttäreni eteen uutena miehenä. Kasvoni ovat sileämmät ja pehmoisemmat kuin koskaan sitten murrosiän. Tunnen itseni pölvästiksi. Eihän tässä ollut mitään ihmeellistä. 

Mielessä on session jälkeen vain yksi kysymys. Miksi isäni ei opettanut ajamaan partaa oikein? Miksi olen uskonut kieroja mainosmiehiä ja käyttänyt satoja, ellei tuhansia euroja Gilleten SuperTurboTriplaPlatina kertakäyttöteriin.

Olen rääkännyt 25 vuotta naamaani sähkökoneilla ja sikahintaisilla monikkoterillä kun neljän terän hinnalla olisin saanut paketin moniverroin parempaa jälkeä tekeviä Astran yksikköteriä, joilla ajelen naamaani vuoden.

Perinteinen parranajo on halpaa kuin partasaippua


MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA


Tuukka Simonen Herrainpukimosta kertoo että en ole yksikköteriä koskevien ennakkoluulojeni kanssa yksin. Tuukka kertoo myös että sähköajoon verrattuna märkäajo on miehen iholle huomattavasti hellävaraisempi. Sähköajo kun raastaa partakarvan brutaalisti poikki useimmiten jo tylsyneellä terällä. Sähkökoneella ajaessa ei lisäksi voi ottaa huomioon oman parran yksilöllistä kasvusuuntaa. Ajamalla parran sähkökoneen sijasta höylällä tulevat samalla kasvot puhdistettua ja kuorittua ja iho pysyy paremmassa kunnossa.

Suuret sähkökonevalmistajat sekä Gilleten omistava Procter & Gamble ovat onnistuneet muutaman kymmenen vuoden aikana ajamaan yksikköterävalmistajat pois markkinoilta ainakin varakkaissa teollisuusmaissa. Valmistajat ovat kuitenkin pysyneet hengissä kolmansien maiden markkinoilla, missä sähköä ei ole saatavilla joka tuvassa eikä kukaan laillisella työllä itsensä elättävä maksa kertakäyttöteräpakkauksesta viikon palkkaa.

Suurin osa terävalmistajista tuleekin mm. Pakistanista, Intiasta, Turkista sekä muista ns. vahvan karvankasvun maista. Terät eroavat toisistaan melko paljon mm. terävyytensä perusteella. Paras terä löytyy kokeilemalla eri merkkejä.

Moni mies myös pihistelee kalliiden kertakäyttöterien vaihdon kanssa ja ajelee partaansa tylsillä terillä. Kun yksi yksi 100 terän paketti maksaa Herrainpukimossa vain 12 euroa, tulee terääkin vaihdettua useammin. Alkuun pääsee helposti ja edullisesti hankkimalla 32 euron arvoisen paketin, joka sisältää Mühlen kromatun höylän sekä paketin Astran partateriä. Toki tässäkin tapauksessa on helppo pudota varustelukierteeseen ja hankkia partasuteja, saippuoita ja muuta tarviketta, mutta peruspaketti ei ole Gilleten starttipakkausta kalliimpi.

10 vinkkiä parranajoon

  1. Kastele kasvosi lämpimällä vedellä. Parhaan tuloksen saat kun ajat partasi suihkun jälkeen jolloin parta on saanut rauhassa pehmetä.
  2. Hiero kasvoihisi huolellisesti esim. partageeliä, -saippuaa tai – öljyä.
  3. Aloita ajaminen poskista, näin leuassa oleva karkeampi karva saa pehmetä hieman pidempään
  4. Ota höylän varren päästä kiinni kevyellä otteella. Älä paina höylää.
  5. Hae höylälle oikea kulma. Korva kertoo koska höylä leikkaa parhaiten.
  6. Ajaessasi älä venytä ihoa, mutta yritä saada ajettava alue mahdollisimman sileäksi ilmehtimällä hölmösti.
  7. Tarkkaile ajojäljestä ja höylän äänestä mihin suuntaan partakarva kasvoilla kasvaa. Aja karvan kasvusuuntaan.
  8. Jos partakarva on erityisen karheaa tai haluat erittäin sileän jäljen, voit kokeilla ajaa vastakarvaan. Anna kuitenkin ihosi tottua märkäajoon parisen viikkoa. Samalla opit uuden ajotekniikan. Huomaa, että iho saattaa aluksi hieman ärtyä.
  9. Kosteuta ihosi ajon jälkeen. Samalla voit tarkistaa ajojäljen ja viimeistellä lopputuloksen.
  10. Säilytä höylää paikassa, missä et voi vahingossa törkätä sormea terään. Viiltohaavat tulevat yleensä muissa kuin ajotilanteissa. Hävitä käytetyt terät niin, ettet vahingossa työnnä sormeasi terään esim. roskiksessa.

Artikkelin kirjoittaja Tero Rantaruikka on turkulainen projektipäällikkö, nuorkauppakamarin ainaisjäsen ja Herrainpukimon asiakas. Juttu on kirjoitettu yhteistyössä Herrainpukimon ja Aurajoen nuorkauppakamarin kanssa.


2 KOMMENTIT

  1. Muuten hyvä kirjoitus, mutta missään ei kerrottu, miksi parta ylipäätään pitäisi ajaa?

  2. Jouko, urospuolisilla lajimme edustajilla kasvokarvoitus on merkki viriiliydestä ja testosteronitasosta. Valitettavasti meilläkin joilla karvaa kasvaa riittävästi kaikkialla muualla paitsi päässä, ei välttämättä riitä nyyteissä voimaa kantaa miehekästä kokopartaa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here