Elämme tällä hetkellä haastavia aikoja koronaviruksen takia. Kaikkea turhaa liikkumista vältetään taudin leviämisen hidastamiseksi, mutta tämä ei siltikään tarkoita sitä, etteivätkö kauppiaat olisivat valmiita palvelemaan asiakkaitaan.
Kriisin hetkelläkin on hyvä muistaa, että yhteiskunnan rattaat pyörivät tavalla tai toisella. Henkilökohtaisesti seurattuna talouden äkkipysähdys on vaikuttanut nopeasti monien minulle tuttujen ja rakkaiden yrittäjäkollegoiden arkeen. Viesti ei ole niinkään se, että tulkaa vaan kaikesta huolimatta myymälöihin, vaan se, että yllättävän monella on kyky ja tahtotila palvella asiakkaitaan verkossa, puhelimitse, tekstiviestein, Google-puheluin, ihan miten vain.
Nyt jos koskaan ostajaa palvellaan joustavasti ja uusia teknologioita hyväksikäyttäen. Olen itsekin saanut tänään yhden kelloesittelyn WhatsApp-videona, jossa minulle esiteltiin kelloa eri kulmista ja miltä se ranteessa näyttää. Tarjouksen sain viestinä, jota parhaillaan harkitsen. Mikäli pääsemme kauppoihin, toimitus tapahtuu valitsemallani kuriirilla suoraan kotiovelle ja minulla on siitä kaksi viikkoa aikaa päättää pidänkö kellon vain en. Jos päätän sen pitää, lähetetään minulle sen jälkeen aktivoitu takuukortti kirjattuna kirjeenä. Palvelu oli henkilökohtaista, vaikka emme olleet fyysisesti läsnä.
Kauppias hoitaa homman
Mistä tällaista asiakaspalvelua sitten saa? Tähän voin antaa yhden vinkin, jonka olen “varastanut” suoraan Keskolta. Kuinka moni muistaa katsoneensa mainoksia, joissa lauletaan “Kauppias hoitaa homman.”
Niinpä. Ostetaan vastuullisesti, kauppiaat ovat siihen valmiita.