Suomen paras ammattimessutapahtuma, Alihankinta pyörähti tiistaina käyntiin ja tutustuimme perinteiseen tapaan millaisissa “työhaalareissa” Oscar Softwaren väki tänä vuonna messuilee. Samalla vuosittainen juttu toimii kiinnostavana jatkumona siihen, miten yhden yrityksen pukeutuminen on kehittynyt vuosien varrella.
Messujen visuaalisuus on tehnyt harppauksen
Ennen kuin menen oscarilaisten pukeutumiseen, on paikallaan ruotia hieman messujen visuaalisuuden yleistä kehittymistä – sillä se ansaitsee tänä vuonna poikkeuksellisen selkeäsanaiset kehut.
Useamman messukonkarin suusta kuului sama toteamus, jonka itsekin huomasin. Tänä vuonna ovat yritykset panostaneet enemmän kuin koskaan kokonaisvaltaisesti siihen, miltä osastot ja siellä olevat työntekijät näyttävät. Yrityksissä on isommassa mittakaavassa herätty siihen, että näyttävä ja yhdenmukainen visuaalinen ilme rakennetuista osastoista pukeutumiseen toimii. Oli kyse huppareista, puvuista tai jotain siltä väliltä, yhdenmukaisuutta oli tullut selvästi lisää. Samalla oli selkeästi havaittavissa se, että yritykset olivat panostaneet runsaasti näyttävien messuosastojen rakentamiseen.
Oscarin arvoiset tyylit
Mutta palataan takaisin Oscarin osastolle. Suomen mittakaavassa nopeimmin kasvavan toiminnanohjaus- ja verkkokauppatalon työntekijät olivat saaneet tänä vuonna päällensä parempaa Pohjanheimoa, eli yrityksessä oli panostettu messuvaatteisiin kertaluokkaa enemmän kuin aiempina vuosina.
Suosittelemme
Eikä vaatteisiin panostaminen rajoitu yhteen Alihankintaan, sillä kokemuksesta tiedän (olin aiemmin töissä Oscarilla), että messuvaatteita käytetään normaalina työvaatteina pitkään messujen jälkeen. Tästä johtuen tervehdin ilolla sitä, että miesten vaatteissa oli panostettu tyyliin ja käyttömukavuuteen valitsemalla kevytrakenteiset vaaleansiniset irtotakit ja vaaleanpunaiset ja valkoiset chinot italialaisen Canalin mallistosta. Kokonaisuuden täydensi leikkisä taskuliina.
Järkevä ratkaisu on ollut myös naispuolisten työntekijöiden valinnanvapaus hankkia oma asukokonaisuutensa ilman orjallista yhteneväisyyttä miesten pukeutumiseen. Näin kaikilla työntekijöillä on mieluisat ja edustavat vaatteet päällä, jolloin fokus säilyy siinä tärkeimmässä – ihmisten kohtaamisessa.