Kun pukeutumiseen – ja elämään ylipäänsä – halutaan tyyliä, kauneutta ja eleganssia, nousee sveitsiläinen Chopard vastustamattomasti esiin. Tämä on helppo ymmärtää, sillä kun tuotteisiin pääsee omin käsin ja silmin tutustumaan, tuntuu itsestäänselvältä miksi eleganssi on Chopardin kohdalla sanana mitä kuvaavin.
Kahden perheen yhdistävä tarina
Chopard on kovan bisnesmaailman keskellä raikas tuulahdus yritystoiminnasta, jonka keskiöön mahtuu kannattavuuden lisäksi pehmeämmät arvot, kuten vastuullisuus ja oikeudenmukaisuus. Joku voisi kutsua näitä perhearvoiksi, joille löytyy yrityksen historiasta painavat perusteet, sillä Chopard on säilyttänyt läpi vuosikymmenten itsenäisyytensä ja on itse asiassa ollut aina perheomisteinen yhtiö.
Chopardin perheen aikakausi 1860-1963
Chopardin perusti vuonna 1860 Louis-Ulysse Chopard (s. 1836) kotikyläänsä Sonvilieriin, Sveitsiin. Alkuvaiheessa Chopard keskittyi tarkkoihin ja koristeellisiin taskukelloihin, jotka niittivät mainetta Eurooppassa arvovaltaisen ostajajoukon keskuudessa. Tunnetuimpiin asiakkaisiin kuului mm. Venäjän viimeinen tsaari, Nikolai II, joka muiden asiakkaiden tavoin arvosti Chopardin kykyä toteuttaa pienimmätkin toiveet.
Louis-Ulysse Chopardin kuoleman jälkeen vuonna 1915 vastuun ottivat Louis-Ulyssen poika Paul-Louis ja pojanpoika Paul-André, joiden johtamana Chopard keskittyi tuottamaan poikkeuksellisen laadukkaita ja tarkkoja taskukelloja ja naisten koristeellisia rannekelloja. Tuohon aikaan pinnalle noussut Art Deco -suuntaus näkyi myös Chopardin kelloissa, joten yritys seurasi tiukasti aikaansa.
Paul-Louis Chopardin aikana tehdas muutti kaksi kertaa, ensin vuonna 1921 sveitsiläisen kelloteollisuuden kehtoon, Chaux-de-Fonds‘iin, ja sieltä edelleen vuonna 1937 Geneveen, eurooppalaisen kelloteollisuuden pääkaupunkiin. Geneveen muutto antoi Chopardille kaksi asiaa, joista ensimmäinen oli kellomaailman tärkeä laatuleima, “Geneva Seal“. Toinen oli keskeisestä sijainnista johtuva kaupankäynnin piristyminen, sillä kansainvälinen ostajakunta oli helpompi kohdata kosmopoliittien suosimassa kaupungissa.
Suosittelemme
Chopard siirtyi kolmannen sukupolven edustajan, Paul-Andrén haltuun toisen maailmansodan aikana vuonna 1943. Sodan jälkeinen ajanjakso oli Chopardille ja monille muille alan yrityksille vaikea, sillä Euroopan jälleenrakentamisen aikana keskityttiin perusinfrastuktuuriin, ei niinkään luksukseen. Näin Chopard joutui hiljalleen vaikeuksiin, jota luonteeltaan enemmän kellontekijäksi mainittu Paul-André ei saanut korjattua, ja kun hänellä ei ollut perheestä jatkajaa, päätti hän etsiä Chopardille uuden, yritykselle sopivan omistajan.
Scheufelen perheen aikakausi 1963-
Kuka sopisikaan paremmin kolmannen sukupolven perheyhtiö Chopardin omistajaksi, kuin toinen kolmannen sukupolven perheyrityksen vetäjä? Kun tähän lisätään saksalaisen ostajaperheyhtiön menestyksekäs historia Art-Deco -henkisistä koruissa ja kelloissa, on jälkikäteen katsoen vuonna 1963 solmittu yrityskauppa tähtiin kirjoitettu.
Karl Scheufele I:n vuonna 1904 Pforzheimiin perustama kello- ja korualan yritys eteni kolmannen sukupolven omistukseen, jolloin Karl Scheufele III päätti hankkia tulevaisuuden takaamiseksi sveitsiläisen brändin, ensisijaisesti kellojen pääkaupunki Genevestä. Hän vieraili useissa tehtaissa, mutta Chopardin kohdalla hän tunsi, että oli löytänyt etsimänsä. Paul-André Chopard tunsi niin ikään löytäneensä tilalle sopivan omistajan ja myi Chopardin Scheufelille.
Vuonna 1974 Chopard muutti Geneven kantonissa sijaitsevaan Meyrinin kaupunkiin, jossa yritys toimii tänäkin päivänä. Vuonna 1976 Chopard julkaisi ensimmäisen kellon, jossa oli Chopardin tunnuksenomainen vapaasti liikkuva timantti safiirilasin takana.
1980-luvulla Chopard aloitti miesten sporttikellojen ja naisten korujen valmistamisen. Kellojen valmistaminen vietiin uudelle tasolle vuonna 1996, jolloin Chopard avasi oman koneistotehtaan Fleurierin kunnassa. Tätä ennen Chopardin koneistot koottiin kolmannen osapuolen tuottamista osista.
Chopard tänään
Chopard tunnetaan korkeatasoisista koruistaan ja kelloistaan, joiden lisäksi tarjonta kattaa lifestyle-brändille sopivasti aurinkolaseja, kyniä, laukkuja ja muita tarvikkeita. Tänä päivänä Chopardia johtavat neljännen sukupolven sisarukset Caroline Scheufele ja Karl-Friedrich Scheufele, Carolinen vastatessa koruista (Jewellery ja High jewellery) ja Karl-Friedrichin vastatessa kelloista.
Suomessa yli kaksikymmentä vuotta Chopardia edustanut Aseman Kello otti merkin valikoimiinsa korujen vuoksi, sillä markkinoilla oli varsin vähän saatavilla asiakaskunnalle sopivia luksustason korubrändejä. Aseman Kellolle Chopard tuli ensin lentoaseman myymälään ja sitten keskustaan.
Chopardin eduksi on sanottava se, että rannekelloissa suositaan mekaanisia koneistoja.
Chopardin kellokonsepti perustuu etenkin naisten rannekelloissa koruista tuttuun Happy Diamonds -ideaan, jossa safiirilasien välissä liikkuvat timantit ja muut jalokivet. Nämä Art Deco -henkiset kellot ovat luonteva jatkumo Happy Diamonds -koruille, jotka edustavat Chopardin affordable luxury -segmenttiä, koruja joihin kuluttajalla on tahtoessaan varaa.
Miesten kelloissa suosio perustuu aiemmin mainittuun L.U.C-sarjaan, joka perustuu omiin koneistoihin. Näitä korkeatasoisesti valmistettuja mekaanisia inhouse-rannekelloja valmistetaan kulta- ja teräskuorilla. Horologiaa rakastavalle Chopard tarjoaa omalla tourbillon-käyntilaitteella toimivia, kahdeksan päivän käyntivaran omaavia rannekelloja.
Hintatietoisempi ja sporttisempi asiakaskunta on puolestaan ihastunut mm. Mille Miglia -yhteistyön hedelmiin, racing-kronografeihin, joissa käytetään toistaiseksi yhteistyökumppaneiden koneistoja. Chopard on kuitenkin liikkunut koneistoissakin kohti omavaraisuutta.
Chopardin tunnetuin korusarja on sarjatuotantovalmisteinen Happy Diamonds, josta löytyy niin sormuksia, riipuksia kuin myös korvakoruja ja rannerenkaita. Koruissa käytetään vain eettisesti tuotettuja ja jalostettuja raaka-aineita. Sama koskee myös rannekelloja. *
Korutarjonnan toista ääripäätä edustavat puolestaan Cannesin juhlakorut, Red Carpet -uniikkikorut, joita kantavat tunnetut maailmantähdet muodin ja elokuvateollisuuden huipulta.
Chopardin koruja yhdistää elegantti omaleimaisuus, eli ne poikkeavat tyyliltään muiden valmistajien koruista. Tämä on kellojen tapaan merkityksellinen seikka Chopardin kantajille, sillä heille on tärkeää kantaa poikkeuksellisen laadukasta tuotetta, joka ei tule toisella kantajalla vastaan. Aivan kuten juhla-asuissakin. 🙂
Eettisyys on arvossaan *
Vuoden 2018 Baselworldin kello- ja korunäyttelyssä Chopard ilmoitti siirtyvänsä saman vuoden heinäkuuhun mennessä sataprosenttisesti eettisen kullan käyttöön tuotteissaan. Timanttien eettisyys on ollut isomman yleisön keskusteluissa jo aiemmin ja asiat ovat useimmilla toimijoilla kunnossa, mutta Chopard on alansa ensimmäisenä ottanut asian viestinnälliseen keskiöön, ja on myös sitoutunut YK:n Kestävän kehityksen toimintaohjelmaan.
Chopardin mukaan eettisyys tarkoittaa myös koko tuotantoketjun kattavaa reilua toimintaa mm. työolosuhteiden ja palkanmaksun osalta, jossa Chopard haluaa olla toimialansa edelläkävijä “Matka eettiseen luksukseen” -teemansa mukaisesti.
Chopard herättää tunteita
Aseman Kellon Seppo Kallioniemi toteaa Chopardin edustavan luksusbrändiä, johon täytyy ihastua. Tyypillinen asiakas on 30-40 vuotias henkilö, joka arvostaa korkeaa laatua ja haluaa erottautua valinnoillaan.
Seppo Kallioniemen mukaan Chopard-innostus on lähtenyt usein yksittäisestä Happy Diamonds -korusta, jonka rinnalle on hankittu myöhemmässä vaiheessa toinen ja kolmas koru. Toinen reitti Chopardin maailmaan ovat rannekellot, joiden rinnalle on hankittu koruja ja muita asusteita.
Perheyritysten arvomaailmat kohtasivat
Kuten aiemmin jo kirjoitin, on Aseman Kello toiminut Chopardin jälleenmyyjänä yli kahden vuosikymmenen ajan. Laadukkaiden ja kauniiden tuotteiden lisäksi perheyrittäjyys oli ja on tärkeä arvo, jonka takia Aseman Kello tekee yhteistyötä Chopardin kanssa.
Voit sukeltaa Chopardin maailmaan Aseman Kellon myymälöissä.