Joulu koitti etukäteen, sillä sain kokeiltavaksi Cartier Roadsterin. Vuodesta 1847 alkaen Cartier on valmistanut useita legendaarisia kelloja, joista yksi tunnetuin on vuonna 1904 esitelty Santos, joka valmistettiin brasilialaislentäjä Alberto Santokselle. Sen lisäksi vuonna 1917 esiteltiin legendaarinen kellomalli Tank, jonka nimi tulee kellon muodosta.

Näistä huolimatta Cartier on ollut itselleni enemmän koru- ja muotitalo kuin kellovalmistaja, joten Roadster herätti jo ennakkoon ristiriitaisia ajatuksia.

Cartier Roadster – inspiraationa klassikkoautot

Cartier Roadster esiteltiin vuonna 2001. Sen muotoilussa on haettu inspiraatiota autojen maailmasta ja esimerkiksi vetonuppi muistuttaa vanhanaikaisen auton jäähdyttimen korkkia.

Vetonupin muotoilussa on inspiraation lähteenä toiminut auton jäähdyttimen korkki.
Vetonupin muotoilussa on inspiraation lähteenä toiminut auton jäähdyttimen korkki.

Tonneau-muotoinen Roadster on iso kello, jonka mitat ovat 49 x 43 mm. Paksuutta kellolla on 13 mm. Isoa kokoa korostaa voimakkaasti ulospäin työntyvä nuppi. Painoa kellolla on 170 g ja sen painon tuntee ranteessa. Kello istuu ranteeseen kuitenkin hyvin, sillä sen pohja on muotoiltu kaarevaksi.


MAINOS, ARTIKKELI JATKUU ALLA


Ranneke on tukeva teräsranneke pikalukituksella. Ranneke on helppo irrottaa, mutta tilalle voi laittaa vain Cartierin valmistamia rannekkeita. Muut rannekkeet eivät kelloon sovellu.

Roadsterin rannekemekanismi on omanlaisensa, joten siihen ei tarvikerannekkeet sovi.
Roadsterin rannekemekanismi on omanlaisensa, joten siihen ei tarvikerannekkeet sovi.

Kello on hyvin valmistettu ja viimeistelty. Rungon sisällä sykkii ETA:n valmistama koneisto. Ajanoton käyttöpainikkeet tuntuvat jämäköiltä, mutta paras tuntuma jää puuttumaan. Käyttäminen tuntuu jotenkin pakottamiselta, kunnes napsahduksen saattelemana nappi painuu pohjaan.

Taulusta löytyvät isot roomalaiset numerot, päivyri sekä pikkutaulut sekuntinäytölle, ajanoton minuuttitaululle sekä 12 tunnin taululle. Sekuntitaulu menee päivämäärän kanssa päällekkäin. Luettavuutta on heikentämässä kyklooppi, joka tekee sekuntinäytön lukemisesta käytännössä mahdotonta. Muutenkin taulu tuntuu siltä, kuin jokainen sen neliömilli on haluttu täyttää. Käytössä kellon iso nuppi painaa kämmenselkää.

Cartier Roadsterin muotokieli joko puhuttelee, tai sitten ei.
Cartier Roadsterin muotokieli joko puhuttelee, tai sitten ei.

Kello jättää yhtä ristiriitaisen olon kuin sillä oli tullessaan. Tavallaan Roadster on ärsyttävä sekamelska, ja toisaalta se on hienosti viimeistelty ja laadukas kello. Ehkä muutamat päivät Roadsterin kanssa eivät riittäneet. Luultavasti alla pitäisi olla Porsche 356 ja ajohansikkaat kädessä, Roadster ranteessa ja edessä tyhjä tie, ennen kuin Roadsterin kanssa pääsisi kunnolla sinuiksi.

Cartier-Roadster-kadessa
Cartier Roadster vaatii ranneaikaa.

Teksti ja kuvat: Lee Kasemets


JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here