Breitling Superocean Héritage II





Vuonna 1884 perustettu sveitsiläinen Breitling halusi keskittyä ensimmäisen maailmansodan jälkeen pilottikelloihin ja onnistuikin siinä vuosien varrella erinomaisesti. Maailmasta ei varmasti löydy lentäjää, joka ei olisi kuullut Breitlingin pilottikelloista ja todennäköisesti myös valtaosan ranteesta löytyy kyseinen ajannäyttäjä.

Breitling tarjosi lentäjille kelloa johon voisi luottaa ja jonka avulla olisi helppo laskea lentonopeutta, kulutusta sekä etäisyyksiä. Breitlingin pilottikellojen taivas aukeni yrityksen päästyä Royal Air Forcen viralliseksi kellotoimittajaksi.

1950-luvulla Breitling halusi mukaan myös sukeltajankellomarkkinoille, ja tuloa markkinoille vauhditti kilpailevien kellomerkkien Omegan ja Rolexin kehittämät huippumallit Seamaster ja Submariner. Ensimmäinen Breitling Superocean tuli myyntiin vuonna 1957 näyttäen kahdensadan metrin vesitiiviydellään kaapin paikan kilpailijoilleen, sillä tuohon aikaan Omega Seamasterin tiiviys ulottui vain reiluun kuuteenkymmeneen metriin ja Rolex Submarinerin sataan metriin.

Breitling Superocean Héritage II

Superocean-mallin perinteitä nimensä mukaisesti kunnioittava Superocean Héritage II on ulkoisesti lähellä esi-isänsä ilmettä, mutta se on modernisoitu onnistuneesti. COSC-sertifioitu, 28 800 kertaa tunnissa värähtelevä, Breitlingin omaa tuotantoa oleva B20-automaattikoneisto on huipputarkka ja tarjoaa peräti 70 tunnin käyntivaran – joten täydellä reservillä se ei pysähdy, vaikka kello olisi viikonlopun yli pois ranteesta.

Teräksisen kellonkuoren päällä lepää huippukova keraaminen ja vastapäivään kääntyvä kehä, jonka reuna on hammastettu perinteitä kunnioittaen. Indeksit ovat erinomaisen selkeät ja osoittimet ovat tuttuja alkuperäismallista. Kello kuuden kohdalta löytyy nyt myös päivämääränäyttö. Safiirilasi on molemmin puolin kupera ja heijastesuojattu, minkä tarjoama hyöty on silmin havaittavissa. Kellon lasi ei heijastele oikeastaan missään tilanteessa. Ruuvilukittu nuppi on tuplatiivistetty.

Kellon hallinta on koeteltua Breitling-laatua, eli ruuvilukittava vetonuppi on tunnokas. Sama linja jatkuu kellonaikaa ja päivämäärää asettaessa, eli kaikki tapahtuu ns. ilman välystä. Kun viisarin asettaa kohdalleen, se ei heilahda vahingossa kun vetonupin painaa pohjaan.

Breitling Superocean Héritage II 42 mallit.
Breitling Superocean Héritage II 42 mallit.

Breitling Superocean Héritage II on saatavana 42 ja 46 millimetrin kokoisina, väreinä sininen, musta ja pronssi. Rannekevaihtoehdoiksi on tarjolla teräksinen Mesh, kumiset Aero Classic ja Ocean Racer, kumi-nahka yhdistelmäinen Ocean Classic, sekä perinteinen nahkaranneke. Kellosta on tarjolla edellä mainituilla väri- ja rannekevalinnoilla myös 46 millimetrin kokoinen kronografiversio.

Yhteenveto

Testikäytössämme ollut sininen 42 millimetrin kokoinen Breitling Superocean Héritage II istuu normaalikokoiseen ranteeseen upeasti ja hillitty syvänsininen värimaailma hellii silmiä. Kokonaisuuden kruunaa huikea Mesh-metalliranneke, joka on mielestämme napakymppi valinta tämän sukeltajankellon kohdalla.

Sukeltajankellot ovat lähtökohtaisesti epäformaaleja vapaa-ajan kelloja, mutta nahkarannekkeella ja varauksella Mesh-rannekkeella Superocean Héritage II taipuu yllättävän hyvin myös bisnespukeutumiseen. Kumiranneke vie kelloa puolestaan rennompaan suuntaan ja on kuin kotonaan kosteissa olosuhteissa, kuten vaikka sukeltaessa.

Breitlingin rannekelloja myy Suninen.

Pähkinänkuoressa:

  • Koneisto: Breitling B20
  • Käyntitaajuus: 28 800
  • Käyntivara: 70 tuntia
  • Kuori: ruostumaton teräs, keraaminen hammastettu kehä
  • Rungon halkaisija: 42 mm
  • Rungon paksuus: 14,35 mm
  • Paino (ilman ranneketta): 91,5 grammaa
  • Lasi: molemmin puolin kaareva ja heijastesuojattu safiirilasi
  • Vesitiiviys: 200 m
  • Rannekevaihtoehdot: metalli (Mesh), kumi, nahka ja kumi/nahka
  • Hintaluokka: 4.500 €
Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

1 KOMMENTTI

  1. “Breitlingin omaa tuotantoa oleva B20-automaatiikoneisto” ei ihan pidä paikkaansa, koska kyseiset koneistot tekee Tudor, joka itse käyttää siitä nimeä MT5612.

    Vastapalveluksena Tudor käyttää modifioitua Breitlingin B01 koneistoa uusimmassa Black Bay kronografissa, nimellä MT5813.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Ferrari Testarossa oli 80-luvun väärinymmärretty autoikoni

Moni 80-luvulla elänyt muistaa Ferrari Testarossan lukuisista julisteista, pienoisautoista ja tietenkin myöhäisillan tv-viihteenä Miami Vicesta. Miksi jotkut ovat kuitenkin...

Ainutlaatuinen Mustangin vuoden 2003 konseptiauto on tulossa myyntiin

Jos Mustang-kokoelmastasi puuttuu uniikki erikoisuus, on mahdollista ostaa Barrett-Jacksonin kuuluisasta huutokaupasta Ford Mustang GT Covertible, joka nähtiin ensi kertaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...