BMW esitteli tammikuussa Las Vegasissa uuden konseptimallinsa, joka kantaa nimeä BMW iX Flow. Tämä sähköauto eroaa tavallisesta BMW:n iX sähköautosta siinä, että siinä käytetään elektronista mustetekniikkaa, jota tavallisesti löytyy e-kirjojen lukulaitteista, muuttamaan auton ulkopinnan erilaisiksi harmaan ja valkoisen värin muodostamiksi kuvioiksi. BMW:n tutkimusinsinööri Stella Clarken mukaan kyseessä on todella tehokas värinmuutos elektronisen mustetekniikan ansiosta. ”Halusimme muokata tätä materiaalia, joka on kuin paksua paperia, ja saada se muotoiltua 3D-objektiin, kuten autoon”. Puhelinsovelluksen ohjaamilla sähköisillä signaaleilla stimuloituna materiaali tuo pinnalle erilaisia pigmenttejä, jolloin auto saa erilaisen sävyn tai designin, kuten kilpurin ralliraidat. Tulevaisuudessa värinvaihdon voisi tehdä myös kojelaudassa olevilla painikkeilla tai pelkällä käsieleellä. BMW:n mukaan valitun värin ylläpitämiseen ei vaadita energiaa.
Kuumana päivänä auton värin voi vaihtaa valkoiseksi, jolloin se heijastaa pois auringonsäteitä ja pitää auton viileänä. Kylmänä päivänä auton värin voi vaihtaa mustaksi, jolloin se imee itseensä auringonsäteitä. Vaikka tällä hetkellä tarjolla olevat värit rajoittuvatkin valkoisen ja harmaan välillä, BMW lupaa, että tulevaisuudessa värit kattaisivat koko värikirjon.
BMW ei kertonut auton lopullista tulevaa myyntihintaa, mutta sen arvioidaan olevan noin 150 000 – 200 000 euron paikkeilla. Ei siis ihan joka lompakolle sopiva automalli. Jos kyseinen auto kuitenkin herättää sen tullessa myyntiin halun lähteä autokaupoille, lainan ottaminen saattaa tulla eteen.
Tässä autossa esiteltiin myös uusi autossa oleva 31-tuumainen “BMW Theatre Screen” Amazon Fire TV:llä, jonka odotetaan tulevan tulevaisuuden tuotantoajoneuvoihin. BMW:llä sanotaan, että tämä “BMW Theatre Screen” on paljon lähempänä tuotantoa kuin auto, jossa se esiteltiin. Theatre Screen sisältää 31 tuuman panoraamanäytön 32:9-muodossa älytelevisiotoiminnoilla ja jopa 8K resoluutiolla. Näyttö laskeutuu alas ajoneuvon kattokuoresta ja näkyy takapenkillä istuville.
“Kehitämme mukaansatempaavia, digitaalisia kokemuksia ajonautintoa varten. Teatteritilassa sisätilojen takaosa muuttuu yksityiseksi elokuvateatteriksi, Frank Weber, BMW AG:n johtokunnan jäsen kertoi. “31 tuuman näyttö, 5G-yhteys, 8K-resoluutio, surround-ääni ja yksilöllinen suoratoisto-ohjelma luovat ennennäkemättömän kokemuksen, joka asettaa uudet standardit autoviihteelle.”
Miten nopeasti sähköautojen kanta kasvaa Suomessa
BMW:n esittelemä konseptiauto saa miettimään, mitä muuta autonvalmistajilla on tarjolla lähitulevaisuudessa. Monet autonvalmistajat ovat luopuneet kokonaan pelkästään bensiinikäyttöisten autojen valmistuksesta ja tarjolla on vain hybridiautoja ja sähköautoja. Vuoteen 2030 mennessä Suomessa pitäisi olla ennusteiden mukaan 700 000 ladattavaa autoa, niistä suurin osa täyssähköautoja. Kuulostaa hurjalta luvulta täytettäväksi kahdeksan vuoden aikana. Suomessa sähköautojen myyntiä hidastaa se, että talonyhtiöt ovat vasta nyt heränneet siihen, että niiden olisi tarjottava asukkailleen sähköautojen latauspistokkeita. Pääkaupunkiseudulla monissa kerrostaloissa ei ole ollenkaan omaa parkkipaikka, vaan autot on jätettävä kadun varrelle. Tämä on luonut sellaisen ongelman, että sähköautojen omistajat ovat tehneet erilaisia viritelmiä vetäen jatkojohtoja asuntojen ikkunoista ja kerrostalojen porraskäytävistä kaduille ladatakseen autoja. Sähköautoja ei ole tietenkään tarkoitus ladata tavallisesta sähköpistorasiasta vaan ainoastaan niille tarkoitetuista latauspisteistä. Kauppaketjut ovat lisänneet ahkerasti sähköautojen latauspisteitä myymälöidensä yhteyteen. Joissakin toimipisteissä lataaminen on vielä ilmaista, mutta suurimmassa osassa se on maksullista.
Autoala on arvioinut, että verotuksen rakenteita muuttamalla autokanta uudistuu nopeammin. Tällöin käytännössä siirryttäisiin auton hankinnan verotuksesta enemmän käytön verotukseen ajoneuvoverolla, jonka pitäisi kannustaa valitsemaan pienipäästöisiä autoja. Liikenteen päästövähennyksiä haetaan myös esimerkiksi uusiutuvasta dieselistä ja biokaasun käytöstä. Miksi juuri sähköä edistetään voimakkaasti? Sähköautoilla on merkittävä rooli liikenteen energiankulutuksen pienentämisessä. Lisäksi ajon aikainen päästöluku on hyvin pieni, koska Suomessa sähkö on enimmäkseen jo nyt päästötöntä. Energiankulutus pienenee, sillä sähköauton moottori hyödyntää käyttämänsä energian paljon polttomoottoria tehokkaammin. Polttomoottori hyödyntää esimerkiksi bensan energiasta noin neljänneksen, kun sähkömoottorin hyötysuhde on 70 prosentin paikkeilla. Bensassa on siis paljon energiaa, josta suurin osa menee moottorissa hukkaan.
Monet miettivät vielä sähköauton hankkimista, odottaen, että autojen kantamaa ja latausväliä saataisiin pidemmäksi. Useimmille riittää auto, jonka kantama on 300 kilometriä, mutta monet haluaisivat sen oleman 500 kilometrin luokkaa, ennen kuin sijoittavat sähköautoon. Nyt kun bensanlitran hinta hipoo kahden euron kipurajaa, moni epäilijä saattaakin vaihtaa bensa-autonsa sähköautoon suunniteltua aikaisemmin.