Tampereella järjestettävät Alihankintamessut ovat olleet vuosittain toimituksemme syynissä messupukeutumisen osalta, niin myös tänäkin vuonna. Kaikki lähti vuosia sitten liikkeelle siitä, että tuttujen omistajien Oscar Software – jossa olen ollut tässä välissä myös töissä – on kautta historiansa panostanut erottautuvaan messupukeutumiseen, jossa t-paitojen sijaan on investoitu pitkäikäisyyteen valitsemalla asukokonaisuuksia, joita voi käyttää edustavasti työssään vuosia messujen jälkeen. Lisäksi kokonaisuudet ovat olleet sellaisia, että eri messuvuosien vaatteita on voinut yhdistää ristiin.
Isommassa kuvassa Alihankintamessujen yleinen pukeutumisilme on kohentunut vuosi vuodelta, toisin sanoen yritykset ovat entistä enemmän kiinnittäneet huomiota siihen, miten tärkeää yhtenäinen yrityskuva henkilöstön vaatetusta myöten on. Lisäksi olen havainnoinut, että entistä useampi yritys on panostanut vaatteiden laatuun, eli istuvuudet ja käytetyt materiaalit ovat käyttäjiensä kannalta entistä paremmin huomioitu.
Messujen yksi selkeä trendi tänä vuonna ovat näyttävät kukkakuosit, jotka erottautuvat rohkeasti Alihankintamessujen normaalista, varsin tummasävyisestä pukeutumiskoodista.
Yritysprofiilituotteita, kuten yrityksen/brändin logolla merkattuja vaatteita myyvien yritysten suunnasta olen saanut viestiä, että yritykset ovat vuosi vuodelta entistä hanakampia ostamaan parempilaatuisia vaatteita, eli keinokuidun sijaan vaatteissa suositaan hengittäviä luonnonmateriaaleja. Tässä kohtaa on selvästi havahduttu siihen viestinnälliseen asiaan, miltä yrityksen logolla merkattu vaate näyttää työntekijänsä päällä vaikka kymmenen pesukerran jälkeen.
Oscarin arvoinen suoritus – jälleen kerran
Mutta palataan vielä Oscar Softwaren tämän vuoden tyyleihin, joita voi tänäkin vuonna kehua. Lähtökohtana on ollut Latorren laadukas irtotakki, jota oscarilaiset kehuivat kovasti. Eli takit tulevat saamaan runsaasti käyttöä messujen jälkeen.
Suosittelemme
Irtotakin pariksi oli valittu kukkakuosilliset kauluspaidat, joita oli kahta sävyä – sinisiä ja punaisia. Housut sai jokainen työntekijä valita itse, mutta pari oscarilaista (koodinimet Juuso ja Jarno) investoivat tapahtumaa silmällä pitäen Richard J. Brownin luksusfarkkuihin. Kaikki edellä mainitut vaatteet oli hankittu tamperelaiselta miestenvaateliike Pohjanheimolta, joka sijaitsee käytännössä Oscarin toimistoa vastapäätä.
Yhdessä asiassa Oscarin väki oli tehnyt aiempiin vuosiin nähden selkeän tasonkorotuksen. Viime vuosina olivat tyylikkäät kengät yksilösuoritusten varassa, mutta nyt on selkeä kenkäkuume vallannut myyntiosaston ja esillä oli epäilemättä messujen paraslaatuisin kenkäkavalkadi. Mukana oli designer-kenkien lisäksi suomalaista käsityötä edustaneet welttikengät, sekä muuten vain perinteisiä mustanvärisiä liimarakenteisia kenkiä miellyttävämpiä jalkineita. Tästä on hyvä jatkaa ensi vuoden messuille…