Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta 11 vuoden valmistuksen jälkeen, ja brittiautoa vauhdittavan 6,75-litraisen veekasin peruskonstruktio ulottuu peräti vuoteen 1959.

6,75-litraista pannua käytettiin ensimmäisen kerran tuolloin debytoineessa Bentley S2:ssa, ja sama mylly palveli myös lukuisissa Rolls-Roycen malleissa ennen merkkien teiden lopullista eroamista 1990-luvun lopulla. 1980-luvulta alkaen Bentley loihti veekasiin lisävoimaa turbotekniikan avulla, joka on toki ottanut jättiaskelia noiden päivien jälkeen. 6,75-litraisen voimanlähteen perusperiaatteet ja -mitat pysyivät kuitenkin samoina loppuun asti, jolloin moottorista irtosi tuplaturbojen avulla parhaimmillaan lähes 540 hevosvoimaa.





Bentleykin joutui sulkemaan Ison-Britannian Crewessä sijaitsevan perinnetehtaansa koronarajoitusten vuoksi, mutta toiminta saatiin jälleen käyntiin 11. toukokuuta. Pian ulos ajettiin Mulsannen tuotannon päättymisen kunniaksi ideoidun 6.75 Edition by Mulliner -erikoismallin toiseksi viimeinen yksilö, jonka pintaa koristaa kultaista ja tummanharmaata yhdistelevä kaksivärimaalaus. Tämä yksilö toimitetaan amerikkalaiselle asiakkaalle, mutta aivan viimeinen auto on kuulemma vielä tarkoin vartioitu salaisuus.

Bentleyn yksilöintidivisioona Mullinerin käsialaa oleva 6.75 Edition jää harvinaiseksi näyksi, koska autoja valmistettiin ainoastaan 30 kappaletta. 537-heppaisen Mulsanne Speedin pohjalta luodun erikoisuuden tunnusmerkkeihin lukeutuvat mm. ulkokuoren, sisustan sekä moottoritilan lukuisat spesiaalilogot, ledivaloista maahan heijastuvat 6.75 Edition -merkit, korin erikoiskoristeet sekä oma vannedesign. Lisäksi moottorin päällä komeilevaa laattaa ei tässä tapauksessa signeerannut koneen kokoonpanosta vastannut henkilö, vaan itse Bentleyn toimitusjohtaja Adrian Hallmark.


Viimeiseksi perinnemalliksi jäänyt Mulsanne ei ole muutenkaan turhan yleinen näky, koska massiivisia sedaneita ehdittiin naputella 11 vuoden aikana kokoon vain 7300 yksilöä. Massiivisen takavetoisen porrasperän korvaajaksi ei ole suunnitteilla uutta mallia, joten pykälää kompaktimpi nelivetoinen Flying Spur saa jatkossa kunnian toimia Bentleyn ainoana vaihtoehtona perinteistä luksussedania etsiville. Flying Spurin uudistuksiin kuuluu pistokehybridimalli, joka on kuitenkin tulossa vasta kolmen vuoden päästä.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...