MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta 11 vuoden valmistuksen jälkeen, ja brittiautoa vauhdittavan 6,75-litraisen veekasin peruskonstruktio ulottuu peräti vuoteen 1959.

6,75-litraista pannua käytettiin ensimmäisen kerran tuolloin debytoineessa Bentley S2:ssa, ja sama mylly palveli myös lukuisissa Rolls-Roycen malleissa ennen merkkien teiden lopullista eroamista 1990-luvun lopulla. 1980-luvulta alkaen Bentley loihti veekasiin lisävoimaa turbotekniikan avulla, joka on toki ottanut jättiaskelia noiden päivien jälkeen. 6,75-litraisen voimanlähteen perusperiaatteet ja -mitat pysyivät kuitenkin samoina loppuun asti, jolloin moottorista irtosi tuplaturbojen avulla parhaimmillaan lähes 540 hevosvoimaa.

Bentleykin joutui sulkemaan Ison-Britannian Crewessä sijaitsevan perinnetehtaansa koronarajoitusten vuoksi, mutta toiminta saatiin jälleen käyntiin 11. toukokuuta. Pian ulos ajettiin Mulsannen tuotannon päättymisen kunniaksi ideoidun 6.75 Edition by Mulliner -erikoismallin toiseksi viimeinen yksilö, jonka pintaa koristaa kultaista ja tummanharmaata yhdistelevä kaksivärimaalaus. Tämä yksilö toimitetaan amerikkalaiselle asiakkaalle, mutta aivan viimeinen auto on kuulemma vielä tarkoin vartioitu salaisuus.

Bentleyn yksilöintidivisioona Mullinerin käsialaa oleva 6.75 Edition jää harvinaiseksi näyksi, koska autoja valmistettiin ainoastaan 30 kappaletta. 537-heppaisen Mulsanne Speedin pohjalta luodun erikoisuuden tunnusmerkkeihin lukeutuvat mm. ulkokuoren, sisustan sekä moottoritilan lukuisat spesiaalilogot, ledivaloista maahan heijastuvat 6.75 Edition -merkit, korin erikoiskoristeet sekä oma vannedesign. Lisäksi moottorin päällä komeilevaa laattaa ei tässä tapauksessa signeerannut koneen kokoonpanosta vastannut henkilö, vaan itse Bentleyn toimitusjohtaja Adrian Hallmark.

Suosittelemme


Viimeiseksi perinnemalliksi jäänyt Mulsanne ei ole muutenkaan turhan yleinen näky, koska massiivisia sedaneita ehdittiin naputella 11 vuoden aikana kokoon vain 7300 yksilöä. Massiivisen takavetoisen porrasperän korvaajaksi ei ole suunnitteilla uutta mallia, joten pykälää kompaktimpi nelivetoinen Flying Spur saa jatkossa kunnian toimia Bentleyn ainoana vaihtoehtona perinteistä luksussedania etsiville. Flying Spurin uudistuksiin kuuluu pistokehybridimalli, joka on kuitenkin tulossa vasta kolmen vuoden päästä.

LähdeAutocar

Lue lisää