Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta 11 vuoden valmistuksen jälkeen, ja brittiautoa vauhdittavan 6,75-litraisen veekasin peruskonstruktio ulottuu peräti vuoteen 1959.

6,75-litraista pannua käytettiin ensimmäisen kerran tuolloin debytoineessa Bentley S2:ssa, ja sama mylly palveli myös lukuisissa Rolls-Roycen malleissa ennen merkkien teiden lopullista eroamista 1990-luvun lopulla. 1980-luvulta alkaen Bentley loihti veekasiin lisävoimaa turbotekniikan avulla, joka on toki ottanut jättiaskelia noiden päivien jälkeen. 6,75-litraisen voimanlähteen perusperiaatteet ja -mitat pysyivät kuitenkin samoina loppuun asti, jolloin moottorista irtosi tuplaturbojen avulla parhaimmillaan lähes 540 hevosvoimaa.

-- MAINOS --

Bentleykin joutui sulkemaan Ison-Britannian Crewessä sijaitsevan perinnetehtaansa koronarajoitusten vuoksi, mutta toiminta saatiin jälleen käyntiin 11. toukokuuta. Pian ulos ajettiin Mulsannen tuotannon päättymisen kunniaksi ideoidun 6.75 Edition by Mulliner -erikoismallin toiseksi viimeinen yksilö, jonka pintaa koristaa kultaista ja tummanharmaata yhdistelevä kaksivärimaalaus. Tämä yksilö toimitetaan amerikkalaiselle asiakkaalle, mutta aivan viimeinen auto on kuulemma vielä tarkoin vartioitu salaisuus.

Bentleyn yksilöintidivisioona Mullinerin käsialaa oleva 6.75 Edition jää harvinaiseksi näyksi, koska autoja valmistettiin ainoastaan 30 kappaletta. 537-heppaisen Mulsanne Speedin pohjalta luodun erikoisuuden tunnusmerkkeihin lukeutuvat mm. ulkokuoren, sisustan sekä moottoritilan lukuisat spesiaalilogot, ledivaloista maahan heijastuvat 6.75 Edition -merkit, korin erikoiskoristeet sekä oma vannedesign. Lisäksi moottorin päällä komeilevaa laattaa ei tässä tapauksessa signeerannut koneen kokoonpanosta vastannut henkilö, vaan itse Bentleyn toimitusjohtaja Adrian Hallmark.

-- MAINOS --




Viimeiseksi perinnemalliksi jäänyt Mulsanne ei ole muutenkaan turhan yleinen näky, koska massiivisia sedaneita ehdittiin naputella 11 vuoden aikana kokoon vain 7300 yksilöä. Massiivisen takavetoisen porrasperän korvaajaksi ei ole suunnitteilla uutta mallia, joten pykälää kompaktimpi nelivetoinen Flying Spur saa jatkossa kunnian toimia Bentleyn ainoana vaihtoehtona perinteistä luksussedania etsiville. Flying Spurin uudistuksiin kuuluu pistokehybridimalli, joka on kuitenkin tulossa vasta kolmen vuoden päästä.

-- MAINOS --

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Vertailussa tehokaksikko Tesla Model 3 Performance ja Polestar 2 Performance Pack

Teslan ja Polestarin tehokkaimmat täys-sähkömallit edustavat huippusuorituskykyä, modernia virtaviivaisuutta sekä klassista tyylikkyyttä. Polestar 2 huokuu Volvon historiaa Volvon erilliseksi itsenäiseksi hi-tech...

Virolaiselta kirpputorilta löytyvä DeLorean on melkoinen kirppislöytö

Kirpputorit ovat tunnetusti paikkoja, joista voi tehdä hyviä löytöjä. Yksi löytää harvinaisen muumimukin, toinen vanhan putkiradion ja kolmas Matin...

Kapitalistinen luksus houkutteli kommunistijohtajiakin – Kiinan ulkoministerin entinen Mercedes 600 Pullman on myynnissä eBayssa

Vuonna 1963 lanseeratusta Mercedes-Benz 600 Pullmanista tuli nopeasti vallan symboli, joka houkutteli erityisesti diktaattoreita ympäri maailman. Kiinan ulkoministerille aikanaan...

Maserati esitteli idean 1990-luvun sportistaan 2020-luvulle päivitettynä – pitäisikö tämä auto ottaa tuotantoon?

Maseratit ovat nykyään varsin kurvikkaita ilmestyksiä, mutta ennen oli toisin. Kolme vuosikymmentä sitten italialaismerkin sporttisimpien mallien joukkoon kuului kompakti...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.