Sir Lewis Hamiltonin pitkä ura Mercedeksen F1-kuljettajana tuli juuri päätökseensä, ja ensi vuonna seitsemänkertainen maailmanmestari nähdään Ferrarin ratissa. Hamiltonin jäähyväisiä tähtimerkille juhlistetaan nyt erikoisella G-Mersulla, jossa ainakin teholukema on kilpa-autoluokkaa.
Sir Class -niminen luomus ei ole kuitenkaan Mercedes-Benzin virallista käsialaa, vaan siitä vastaa saksalainen virityspaja nimeltään HOF. Lähtökohtana on palvellut Mercedes-AMG G 63, jonka nelilitrainen tuplaturbokasi on saanut päivitetyt turbot, alumiiniset männät, vahvemmat kiertokanget, paremmin virtaavan bensansyötön sekä uuden ilmanoton ja moottorinohjausyksikön. Näillä eväillä on saatu aikaan melkoiset voimavarat, eli 1063 hevosvoiman huipputeho ja 1300 newtonmetrin maksimivääntö.
Niinpä ei ole mikään ihme, että heinäladon mallinen auto kiihtyy nollasta sataan 3,5 sekunnissa ja yltää 300 km/h:n huippunopeuteen. Ulkonäkökin vastaa suorituskykyä, eli maasturimaisuudesta ei ole enää paljon jäljellä. G-Mersu on saanut tuning-pajan käsittelyssä räätälintyönä tehdyn korisarjan, joka pitää sisällään lokasuojanlevitykset, tummaa pintaa maskiin ja ilmanottoaukkoihin sekä uudet helmapaneelit. Hopesta mustaksi auton peräpäässä muuttuva maalipinta on saanut inspiraationsa Mercedeksen F1-kilpureista, ja kontrastina käytetty turkoosi on puolestaan formulatallia sponsoroivan Petronasin tunnusväri.
Entisen maasturin alla pyörivät 23-tuumaiset takovanteet hiilikuituisilla katteilla, ja sivuputkenpäät ovat keraamisen valkoiset. Painoa on ainakin yritetty laskea hiilikuituisella kattopaneelilla, ja jarrulevytkin ovat hiilikuitukeraamiset. Kulkuasentoa on puolestaan madallettu rutkasti coilovereilla, jotka kohentavat myös G-Mersun ajettavuutta.
Sisustaakaan ei ole jätetty entiselleen, vaan auton ohjaamoon on sovitettu sporttipenkit ja taatusti erikoinen formulatyylinen ratti. Se muistuttaa kovasti AMG One -hyperauton ohjauspyörää, joka on puolestaan saanut vahvoja vaikutteita F1-kilpurin ratista. Suurin osa kabiinista on verhoiltu mustalla alcantaralla ja nappanahalla, mutta ohjaamosta löytyy myös reilusti turkooseja tehosteita. Sisäkattoon on puolestaan brodeerattu kilparadan profiili.
Suosittelemme
Sir Classiksi tituleeratun luomuksen hinta on sir-luokkaa, eli yli 650 000 euroa ennen veroja. Valmistusmäärä rajataan vain 11 yksilöön, mutta siitä ei ole tietoa, päätyykö yksi niistä myös Sir Lewis Hamiltonin omaan kokoelmaan.