Yhdysvaltojen 70-luvun turvapuskuripakko tuhosi monen auton ulkonäön.

Ei tarvitse katsoa kuin vanhaa Dallasin jaksoa, jossa joku edustus-Mersu kaartaa teksasilaisen öljymiljonäärin kartanon pihamaille. Auto on kovin tutunnäköinen Euroopassa nähtyihin verrattuna, mutta samaan aikaan siinä näyttäisi olevan jotain katastrofaalisen pielessä. Olemuksen pilaa täydellisesti pusuhuulimaiset puskurit, jotka näyttävät turvonneen täkäläisiin nähden kuin Botox-pistoksen jäljiltä. Mistä ihmeestä oikein oli kyse? Oliko amerikkalaisilla 70-luvulla todellakin näin huono maku, vai yrittikö joku esi-Trump jo tuolloin kampittaa ulkomaalaisten autojen myyntiä?

Vuonna 1971 sikäläinen liikennevirasto National Highway Traffic Safety Administration, eli NHTSA määräsi ajoneuvojen turvallisuutta koskevan pykälän numero 215. Sen mukaan 1. syyskuuta lähtien 1972 kaikkien uusien autojen tuli täyttää uudet törmäysvaatimukset. Autojen piti kestää edestäpäin tapahtuvat törmäykset 5 mailin nopeudesta, ja takaosastonkin puskurin piti olla sen verran tukevaa tekoa, että törmäys 2,5 mailin, eli 4 km/h nopeudella tapahtui vaurioittamatta auton valoja tai polttoaineen syöttöä. Perusajatus oli hyvä, eli lisätä turvallisuutta. Taustalla oli mm. muutamien amerikkalaisajoneuvojen räjähdysmäiset tulipalot, kun bensatankki oli syttynyt tuleen törmäyksen jälkeen.

Autovalmistajat ympäri maailman yrittivät viivyttää moisen laintulon voimaanastumista loppuun saakka, mutta kun laki oli saatu voimaan, oli viimeistään kaikkien ulkomaalaisten ajoneuvovalmistajien reagoitava nopeasti, mikäli aikoivat jatkaa autojensa myyntiä Yhdysvaltojen maaperällä. Osa autovalmistajista oli varautunut näihin Amerikan vientimalleihin paremmin kuin toiset. Esimerkiksi miltei kaikki 70-luvun BMW:n Jenkkimallit ovat melkoisen hirveää nähtävää esiin törröttävien mahtipuskureidensa johdosta. Siinä missä osa autoista näytti Linnanmäeltä karanneilta törmäilyautoilta, valmistajat kuten Porsche osasivat muotoilla turvapuskurit huomattavasti paremmin sopimaan auton ulkonäköön.

Nykyään monet amerikkalaisetkin metsästävät vanhoihin tuontiautoihinsa Euroopan-mallien puskureita, joten sopivan osan löydyttyä saadaan melko pienelläkin vaivalla palautettua auton tyylikkyys takaisin. Alla on kuvattu joitain enemmän ja vähemmän onnistuneita esimerkkejä sikäläisen turvapuskuribuumin jäljiltä. Mitä mieltä sinä olet, mitkä autoista kuuluivat onnistujiin, ja mitkä saavat ihon muistuttamaan kynittyä broilerinnahkaa?





- Advertisement -

Uusimmat

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...