Yhä useampi kiinalainen heittäytyy rahan toivossa auton eteen esittämään yliajettua.

Ajat pitkin vilkkaasti liikennöityä Pekingin ydinkeskustan katua, kun pysähdyt liikennevaloihin odottamaan valon vaihtumista. Samassa huomaat kännykkää räpläävän nuoren miehen, joka ensin heittäytyy pysähtyneenä olevan autosi konepellille, ja kierii siitä teatraalisesti asvaltille auton nokan eteen. Ryntäät ulos katsomaan, ja näet autosi edessä maassa mukavaan asentoon käpertyneen miekkosen, jolla on edelleen samainen matkapuhelin tiukasti kädessään. Mitä ihmettä on oikein tapahtunut?

Kiinassa asuu tällä hetkellä 1,386 miljardia ihmistä, joilta yhä useammalta on lupa odottaa edellä kuvaillun kaltaista käyttäytymistä. Kyseessä on vakuutusrahojen kalastelu, tai vähintäänkin neuvottelu autonomistajan kanssa, josko ”yliajon uhri” saisi korvausta henkisestä ja fyysisestä kärsimyksestä, jotta onnettomuus voitaisiin painaa villaisella. Huijaus lienee sinänsä yhtä vanha kuin automobiilin historialla on ikää, mutta tällainen epätoivoinen tulojen hankinta on kaikesta päätellen muotia nyky-Kiinassa.

Ilmiötä tosin hillitsee kameroiden yhä yleistyminen niin autoissa, kuin kansalaisten käsissä kännyköiden muodossa. Viraali-ilmiöiksi nousseita videoita on päätynyt kiertämään internetissä, joista osa pitää sisällään varsin ylimielistä toimintaa. Osalla videoista kuljettaja on päätynyt maksamaan uhriksi tekeytyneelle summan rahaa, jonka jälkeen juuri yliajettu ihmisparka on saattanut innostua hyppimään ja tanssimaan taustajoukkojen kannustamana. Ei tarvitse olla Houdini arvatakseen, että moinen älyttömyys vie uskottavuutta oikeiden yliajojen uhreilta.

Osa näistä rahankalastelijoista on intoutunut jopa hakkaamaan itseään autoa vasten. Lopusta löytyvällä videolla nähdään mies, joka paukuttaa sitkeästi päätään yhä uudelleen ja uudelleen pysähtyneen linja-auton puskuria vasten. Lopulta paikalle hälytetty virkavalta joutuu korjaamaan miehen pois bussin matkan tekoa haittaamasta. Usein autoksi valitaan uudempi ja kalliimpi premium-merkki, jotta kuljettajan varallisuus ja siten myös avokätisyys olisi taattua. Osalla näitä ”heittäytyjiä” lavastusyritys on mennyt karmivalla tavalla pieleen, kun auton eteen hypännyt onkin jäänyt aidosti auton yliajamaksi, ja menettänyt henkensä, tai vähintään loukkaantunut hengenvaarallisesti.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...