Yhä useampi kiinalainen heittäytyy rahan toivossa auton eteen esittämään yliajettua.

Ajat pitkin vilkkaasti liikennöityä Pekingin ydinkeskustan katua, kun pysähdyt liikennevaloihin odottamaan valon vaihtumista. Samassa huomaat kännykkää räpläävän nuoren miehen, joka ensin heittäytyy pysähtyneenä olevan autosi konepellille, ja kierii siitä teatraalisesti asvaltille auton nokan eteen. Ryntäät ulos katsomaan, ja näet autosi edessä maassa mukavaan asentoon käpertyneen miekkosen, jolla on edelleen samainen matkapuhelin tiukasti kädessään. Mitä ihmettä on oikein tapahtunut?

-- MAINOS --

Kiinassa asuu tällä hetkellä 1,386 miljardia ihmistä, joilta yhä useammalta on lupa odottaa edellä kuvaillun kaltaista käyttäytymistä. Kyseessä on vakuutusrahojen kalastelu, tai vähintäänkin neuvottelu autonomistajan kanssa, josko ”yliajon uhri” saisi korvausta henkisestä ja fyysisestä kärsimyksestä, jotta onnettomuus voitaisiin painaa villaisella. Huijaus lienee sinänsä yhtä vanha kuin automobiilin historialla on ikää, mutta tällainen epätoivoinen tulojen hankinta on kaikesta päätellen muotia nyky-Kiinassa.

Ilmiötä tosin hillitsee kameroiden yhä yleistyminen niin autoissa, kuin kansalaisten käsissä kännyköiden muodossa. Viraali-ilmiöiksi nousseita videoita on päätynyt kiertämään internetissä, joista osa pitää sisällään varsin ylimielistä toimintaa. Osalla videoista kuljettaja on päätynyt maksamaan uhriksi tekeytyneelle summan rahaa, jonka jälkeen juuri yliajettu ihmisparka on saattanut innostua hyppimään ja tanssimaan taustajoukkojen kannustamana. Ei tarvitse olla Houdini arvatakseen, että moinen älyttömyys vie uskottavuutta oikeiden yliajojen uhreilta.

-- MAINOS --




Osa näistä rahankalastelijoista on intoutunut jopa hakkaamaan itseään autoa vasten. Lopusta löytyvällä videolla nähdään mies, joka paukuttaa sitkeästi päätään yhä uudelleen ja uudelleen pysähtyneen linja-auton puskuria vasten. Lopulta paikalle hälytetty virkavalta joutuu korjaamaan miehen pois bussin matkan tekoa haittaamasta. Usein autoksi valitaan uudempi ja kalliimpi premium-merkki, jotta kuljettajan varallisuus ja siten myös avokätisyys olisi taattua. Osalla näitä ”heittäytyjiä” lavastusyritys on mennyt karmivalla tavalla pieleen, kun auton eteen hypännyt onkin jäänyt aidosti auton yliajamaksi, ja menettänyt henkensä, tai vähintään loukkaantunut hengenvaarallisesti.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat

Gordon Murray esitteli äärimmäisen ratalelun – Niki Laudan mukaan nimetty hyperauto tarjoaa 735 vapaasti hengittävää hevosta 3,6 miljoonalla eurolla

Suunnittelijaguru Gordon Murrayn viime kesänä esittelemä T.50-hyperauto on eräänlainen nykyajan vastine 1990-luvun kolmipaikkaiselle McLaren F1:lle. F1:n kisaversiot menestyivät mm....

Audin turboviitonen tekee uudesta Formentor VZ5:stä Cupran tehokkaimman mallin – espanjalainen crossover kiihtyy nollasta sataan 4,2 sekunnissa

Seatista erkaantunut Cupra tarjoaa ensimmäisenä täysin omana mallinaan Formentor-crossoveria, jossa on parhaimmillaan 310 hevosvoimaa. Loppuvuodesta myyntiin tulee kuitenkin vieläkin...

Ikonin juhlamallin kuvat vuosivat julkisuuteen – VW Golf GTI Edition 45 tekee kunniaa hot hatchin 45-vuotiselle taipaleelle

Vuonna 1976 esitelty VW Golf GTI syntyi alun perin Volkswagenin innokkaiden työntekijöiden salaisena projektina, jolle merkin johto ei meinannut...

Urheiluautomaista potkua maasturilegendan uuteen tulkintaan – Land Rover Defender V8:n mekaanisesti ahdettu kasi tuottaa 525 heppaa

Ikonisimpien ja pitkäikäisimpien maasturien joukkoon kuulunut alkuperäinen Land Rover Defender poistui tuotannosta muutama vuosi sitten. Korvaajaksi esitelty täysin uusi...

Justin Bieberin ”leijuva” Rolls-Royce on saanut vaikutteensa konseptiautosta

Kanadalainen laulaja ja lauluntekijä Justin Bieber olisi halunnut Rolls-Roycen konseptiauton. Sellaista ei kuitenkaan ollut saatavilla, joten miehelle kustomoitiin samantyylinen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.