Vuonna 1995 esitelty Toyota Mega Cruiser on harvinainen Hummer-kopio

Yhdysvalloissa on käytössä laki, jonka mukaan aikaisemmin maassa rekisteröimättömiä automalleja saa tuoda maahan laillisesti 25:n vuoden kuluttua niiden valmistumisesta. Tänä vuonna siis kaikki 1995 vuonna valmistuneetkin ovat virallisesti menettäneet ”uuden auton” –statuksen. Eräs näistä autoista on perin merkillinen. Äkkiseltään vilkaistuna kyseessä voisi olla jonkinmoinen sotilas-Hummerin, eli Humveenä tunnetun Hummer H1 –mallin facelift. Kyseessä on kuitenkin aito japanilainen Toyotan kaikkien aikojen suurikokoisin nelivetoinen möhkömaasturi!

Vaikka hauskasti nimetty Mega Cruiser olisikin perinteisesti helppo tuomita takavuosikymmenten tavoin pelkäksi USA-kopioksi, eroavat nämä kahden eri maanosan autot lähemmin tarkasteltaessa monin eri tavoin. Yhteistä on, että molemmat autot palvelivat ennen kuluttajamarkkinoille tulemistaan omien maidensa armeijoiden palveluksessa. Molemmat olivat myös kooltaan kolossaalisia. Yllättäen Toyota on näistä kahdesta korkeampi ja pidempikin, mutta tuuman verran kapeampi.





Kuten Hummerikin Mega Cruiser tarjoaa ulkomittoihin nähden naurettavan vähän sisätilaa. Toyotaan mahtuu ahtaasti istumaan kaksi eteen, ja neljä taakse. Kolmannen penkkirivin sijaan autosta löytyy valtaisa yli 600 kilon kantokyky kuormalle, sekä edelleenkin varsin pätevä aukeava takalaita esiin taittuvilla portailla. 90-luvun puolenvälin standardeilla mitattuna matkustamoviihtyvyyskin on ollut kunnossa kiitos autopuhelimen, henkilökohtaisten lcd-näyttöjen, nahkaverhoilun ja aitojen puusomisteiden.

Toyota kopioi Hummerista myös renkaiden ilmanpainejärjestelmän lisävarusteeksi, joskin maavara saatiin kasvatettua esikuvaansa hieman korkeammaksi. Mega Cruiserin nopeudesta riippuva järjestelmä salli myös takarenkaiden kääntyä parhaimmillaan 12 asteen verran, mikä teki autosta myös ajossa Hummeria ketterämmän. Auton järkälemäinen miltei 3000 kilon paino tosin tarkoitti, että voimasiirron ja alustan piti olla keskivertoa Land Cruiseria järeämpää tekoa.

Auton 4,1-litrainen nelisylinterinen turbodiesel oli nimeltään 15B-FT, ja se kehitti painoon nähden vaivaiselta kuulostavat 152 hevosvoimaa. Moottori tuotti kuitenkin enemmän tehoa ja vääntöä litraa kohden, kuin vaikkapa mittapuuna käytetty Fordin 7,3-litran Powerstroke V8 turbodiesel, joten japanilaiset olivat osanneet ottaa Toyotan voimavaroista kaiken irti. Mega Cruiser on varsin harvinainen ilmestys, sillä vain 3000 autoa valmistui vuosien 1995-2002 aikana. Näistä vain 133 oli siviiliversioita, joten edes erikoisten autojen luvatusta maasta Suomesta tuskin löytyy näitä yhtä kappaletta…?

- Advertisement -
LähdeThe Drive

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...