Vuonna 1991 Ferrarin tappajalla oli lava, ja nokalla kirjaimet GMC

Meillä kaikilla on tarve päästä joskus tuulettumaan autolla, painaa kaasupoljin pohjaan, nauttia vatsanpohjaa kutittelevasta kiihtyvyydestä ja maisemaa halkovasta huippunopeudesta. Tämä on osa ihmisluontoa. Toiset tekevät sen Ferrareilla, jotkut Lamborghineilla ja kolmannet Corvetteilla. Vuonna 1991 asiat olivat tosin niin, että kaikkia näitä edellä mainittuja pystyi pelottelemaan avolava-autolla. Ferrari F40 ja RUF:in virittämä Porsche 911 karkasivat Syclonelta kiihdytettäessä, mutta muutoin oltiin tappamassa isolla kädellä urheiluautoja viivalla – mukaan lukien joukko uusia Ferrareita!

GMC Syclone on oikea villilapsi pikkikseksi, ja hyväkuntoisten hinnalla on ainoastaan yksi suunta. Juttumme kuvissa edukseen esiintyvä vain 6913 mailia mittariinsa pyöritellyt yksilö on myyty tänä vuonna Raleigh Classic –autohuutokaupassa Jenkkilässä, ja sen hinta-arvio on ollut noin 40,000 dollaria. Ottaen huomioon, että kyseistä erikoismallia tehtiin ainoastaan 2998 yksilöä, on auton kauppahinta maltillinen. Kuvat luovat suorastaan näyn aikakapselista takaisin 90-luvun alun autodiilerille, joka on juuri saanut tehtaalta vauhtipikkiksen myyntiarsenaaliinsa. Maalipinta on täydellisen alkuperäinen, mustiin muoviosiin ei ole aurinko vielä päässyt tekemään tuhojaan ja jopa lavapeitekin näyttää koskemattomalta.


Myös kabiini näyttää yhtä vaikuttavalta. 28-vuotiaissa autoissa on lähes poikkeuksetta porattu ties minkä navigaattorin ja kommunikaattorin telineiden reikiä kojelauta täyteen, mutta tällä kertaa niiltäkin on säästytty. Ryhdikkäät penkit suorastaan kutsuvat istumaan, tarttumaan ohjaustehostettuun rattiin, painelemaan jarrutehostettuja polkimia, laittamaan vakionopeudensäätimen ja ilmastoinnin päälle, sekä työntämään alkuperäiseen kasettisoittimeen John Denverin country-klassikon ”Take Me Home, Country Roads”. Kyseessähän kaikesta huolimatta oli työväenluokan automallin kaupunki-cowboy –versio, joka ei ollut pätkääkään käytännöllinen, mutta sitäkin vauhdikkaampi. Tällä oli tarkoitus viestiä lannan tai vastasahatun puunhajun sijaan nopeasykkeisen kaupunkilaiselämän tuoksua.





Se auton ihmeellisin anti sijoittui kuitenkin tukevasti konepellin alle. Sieltä löytyy 4,3-litran V6 Vortex-moottori, johon on istutettu Mitsubishin turboahdin ja ikonisen Garrettin valmistama välijäähdytin. Tällä yhdistelmällä lava-auto tarjoaa 280 tervejalkaista hummaa
ja vajaat 500nm vääntöä. Syclonen kaikki neljä koipea ovat vetäviä, ja auto laukkaa 0-100km/h 4,6 sekunnissa. Suorituskyky oli aikansa pikkikselle ennenkuulumatonta, ja Road & Track –lehti laittoikin sumeilematta Gemsun uutuden Ferrarin kanssa samalle viivalle. Ei liene yllätys, että Italian ori oli tosissaan helimessä amerikkalaisen lava-auton kanssa!

>

Videot

Uusimmat

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin....

BMW:n hybridisportin tuotanto päättyi – 18 viimeistä i8:aa sai uniikin käsinmaalatun värin

BMW oli aikaansa edellä, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti lanseerattiin seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensin mainitun valmistus jatkuu edelleen,...

Tällä Skodalla osallistuttiin Le Mansin 24 tunnin kisaan 70 vuotta sitten

Skoda ei unohtanut kilpailutoimintojaan edes sosialismin ikeessä. Vuonna 1950 tšekkoslovakialaiset uskaltautuivat peräti Le Mansin legendaariseen 24 tunnin kisaan ainoan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...