Vuonna 1990 esitelty BMW 850 oli aito saksalainen GT-vaunu.

Nykyään olemme tottuneet siihen, että kaiken maailman Mazdat, Opelit ja muut kikottimet ovat GT-malleja, jos alta löytyvät kevytmetallikiekot ja peräluukkua koristaa spoileriviritys. Näitä ”urheilullisia” autoja on automyyjien hyvä suu vaahdossa hehkuttavaa asiaan vihkiytymättömille ostajakandidaateille. Joskus kauan sitten Gran Turismo –tarkoitti vielä aidosti hienoa ja nopeata luxusautoa, jolla tarvittaessa pääsi etenemään ripeästi ilman repivää suorituskykyä, huutavaa moottorinääntä ja askeettista varustelua. GT-vaunu oli urheiluautoa hieman kiireettömämmän, mutta huomattavasti nautinnonhakuisemman kuljettajan valinta.

Vuonna 1990 ensiesitelty BMW 850 on klassisen GT-auton tuntomerkit täyttävä auto. Melkein seitsemän sekunnin kiihtyvyydellä Bemari ei täyttänyt edes vuonna 1990 urheiluauton vaatimuksia, mutta 250 km/h huippunopeus on 30-vuotiaaksi autoksi vieläkin hyvä. Vajaan 1800 kilon elopainostakin voi päätellä, että mukavuusvarusteita on ladattu autoon kiitettäviä määriä. Myös auton ulkonäkö on säilynyt yllättävänkin ajattomana. Auton juuret ovat tukevasti vielä 80-luvun puolella, ja sen ajan autonvalmistajista BMW:n tuotokset ovat kestäneet muutoinkin paremmin aikaa verrattuna moneen muuhun kilpailijaan. B-tolpaton linjakas kori luukkulamppuineen tekee vieläkin vaikutuksen.

Ensimmäisen sukupolven kasisarjalaista valmistettiin aina vuoteen 1999 saakka, kunnes viime vuonna malli teki tyylikkään paluun. Aitoon GT-henkeen alkuperäisessä klassikossa oli neljä istumapaikkaa, joista taaimmaiset oli tarkoitettu lapsille tai pituudellisesti rajoittuneille. Alkujaan autosta löytyi sama 5-litran V12-moottori kuin 7-sarjan neliovisesta sisarmallistaan. Parhaimmillaan koneesta irtoaa lähemmäs 300 konia. V12 sisälsi 6-lovisen manuaalin, mutta useimmat olivat varustettu neliportaisella automaatilla, mikä sopii GT-henkeen huomattavasti paremmin.

Monet käytetyn 850:n ostajat ovat rakastuneet auton virtaviivaisen teutoniseen ulkonäköön, mutta osa on joutunut hieman pettymään auton suorituskykyyn. Lienee sanomattakin selvää, että V12 vaatii bensapumpulla veronsa, mutta eihän kukaan ole aikaisemminkaan Bemaria taloudellisuuden takia hankkinut. Ajo-ominaisuudet ovat tänäkin päivän kohtuulisen hyvät, ja auto on muutoinkin aikansa saksalainen laatutuote. Alkuperäiset varaosat ovat hinnoissaan, joten ostajan on syytä yrittää löytää hyvin kohdeltu yksilö. Muutoin kannattaa varautua etsimään käsiinsä halvempia tarvikeosia, ja opetella likaamaan kätensä korjauspuuhissa.

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...