Vuonna 1990 esitelty BMW 850 oli aito saksalainen GT-vaunu.

Nykyään olemme tottuneet siihen, että kaiken maailman Mazdat, Opelit ja muut kikottimet ovat GT-malleja, jos alta löytyvät kevytmetallikiekot ja peräluukkua koristaa spoileriviritys. Näitä ”urheilullisia” autoja on automyyjien hyvä suu vaahdossa hehkuttavaa asiaan vihkiytymättömille ostajakandidaateille. Joskus kauan sitten Gran Turismo –tarkoitti vielä aidosti hienoa ja nopeata luxusautoa, jolla tarvittaessa pääsi etenemään ripeästi ilman repivää suorituskykyä, huutavaa moottorinääntä ja askeettista varustelua. GT-vaunu oli urheiluautoa hieman kiireettömämmän, mutta huomattavasti nautinnonhakuisemman kuljettajan valinta.

-- MAINOS --

Vuonna 1990 ensiesitelty BMW 850 on klassisen GT-auton tuntomerkit täyttävä auto. Melkein seitsemän sekunnin kiihtyvyydellä Bemari ei täyttänyt edes vuonna 1990 urheiluauton vaatimuksia, mutta 250 km/h huippunopeus on 30-vuotiaaksi autoksi vieläkin hyvä. Vajaan 1800 kilon elopainostakin voi päätellä, että mukavuusvarusteita on ladattu autoon kiitettäviä määriä. Myös auton ulkonäkö on säilynyt yllättävänkin ajattomana. Auton juuret ovat tukevasti vielä 80-luvun puolella, ja sen ajan autonvalmistajista BMW:n tuotokset ovat kestäneet muutoinkin paremmin aikaa verrattuna moneen muuhun kilpailijaan. B-tolpaton linjakas kori luukkulamppuineen tekee vieläkin vaikutuksen.

Ensimmäisen sukupolven kasisarjalaista valmistettiin aina vuoteen 1999 saakka, kunnes viime vuonna malli teki tyylikkään paluun. Aitoon GT-henkeen alkuperäisessä klassikossa oli neljä istumapaikkaa, joista taaimmaiset oli tarkoitettu lapsille tai pituudellisesti rajoittuneille. Alkujaan autosta löytyi sama 5-litran V12-moottori kuin 7-sarjan neliovisesta sisarmallistaan. Parhaimmillaan koneesta irtoaa lähemmäs 300 konia. V12 sisälsi 6-lovisen manuaalin, mutta useimmat olivat varustettu neliportaisella automaatilla, mikä sopii GT-henkeen huomattavasti paremmin.

-- MAINOS --




Monet käytetyn 850:n ostajat ovat rakastuneet auton virtaviivaisen teutoniseen ulkonäköön, mutta osa on joutunut hieman pettymään auton suorituskykyyn. Lienee sanomattakin selvää, että V12 vaatii bensapumpulla veronsa, mutta eihän kukaan ole aikaisemminkaan Bemaria taloudellisuuden takia hankkinut. Ajo-ominaisuudet ovat tänäkin päivän kohtuulisen hyvät, ja auto on muutoinkin aikansa saksalainen laatutuote. Alkuperäiset varaosat ovat hinnoissaan, joten ostajan on syytä yrittää löytää hyvin kohdeltu yksilö. Muutoin kannattaa varautua etsimään käsiinsä halvempia tarvikeosia, ja opetella likaamaan kätensä korjauspuuhissa.

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat

Tämän Bemarin myymistä Jeremy Clarkson katuu katkerana

Vuonna 1972 päivänvalon nähnyt BMW 3.0 CSL on kiistatta eräs ikonisimmista autoista valmistajansa historiassa. Joskus Jeremy Clarksonkin omisti sellaisen. Jokainen...

Autot kehittyvät ja muuttuvat, mutta yksi asia on pysynyt yli sata vuotta samanlaisena

Vaikka autot ovat kehittyneet huimasti viimeisen sadan vuoden aikana, yksi asia on pysynyt samanlaisena: polkimet. Ohjauspyörän lisäksi, polkimet lukeutuvat auton...

Volvo esitteli ensimmäisen pelkästään sähköautoksi suunnitellun mallinsa – C40 on nykymuodin mukainen coupé-kattoinen crossover

Volvo on tarjonnut jo jonkin aikaa kompaktin XC40-crossoverin Recharge P8 -täyssähköversiota. Nyt se saa seuraa vauhdikkaammalla kattolinjalla varustetusta sisarmallista. Tämä...

Hintava vuoden 2004 Corvette C5 on tehty näyttämään C1-mallilta

Oletko aina haaveillut autosta, joka näyttää 50 vuotta vanhemmalta, mitä oikeasti onkaan? Emme mekään, mutta nyt sellainen olisi myynnissä,...

Toyota sai kovan luokan tunnustuksen – uusi Yaris on vuoden auto 2021 Euroopassa

European Car of the Year, eli vuoden auto Euroopassa on valittu jo vuodesta 1964 lähtien. Useimmiten vahvoilla ovat olleet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.