Vuonna 1990 esitelty BMW 850 oli aito saksalainen GT-vaunu.

Nykyään olemme tottuneet siihen, että kaiken maailman Mazdat, Opelit ja muut kikottimet ovat GT-malleja, jos alta löytyvät kevytmetallikiekot ja peräluukkua koristaa spoileriviritys. Näitä ”urheilullisia” autoja on automyyjien hyvä suu vaahdossa hehkuttavaa asiaan vihkiytymättömille ostajakandidaateille. Joskus kauan sitten Gran Turismo –tarkoitti vielä aidosti hienoa ja nopeata luxusautoa, jolla tarvittaessa pääsi etenemään ripeästi ilman repivää suorituskykyä, huutavaa moottorinääntä ja askeettista varustelua. GT-vaunu oli urheiluautoa hieman kiireettömämmän, mutta huomattavasti nautinnonhakuisemman kuljettajan valinta.





Vuonna 1990 ensiesitelty BMW 850 on klassisen GT-auton tuntomerkit täyttävä auto. Melkein seitsemän sekunnin kiihtyvyydellä Bemari ei täyttänyt edes vuonna 1990 urheiluauton vaatimuksia, mutta 250 km/h huippunopeus on 30-vuotiaaksi autoksi vieläkin hyvä. Vajaan 1800 kilon elopainostakin voi päätellä, että mukavuusvarusteita on ladattu autoon kiitettäviä määriä. Myös auton ulkonäkö on säilynyt yllättävänkin ajattomana. Auton juuret ovat tukevasti vielä 80-luvun puolella, ja sen ajan autonvalmistajista BMW:n tuotokset ovat kestäneet muutoinkin paremmin aikaa verrattuna moneen muuhun kilpailijaan. B-tolpaton linjakas kori luukkulamppuineen tekee vieläkin vaikutuksen.

Ensimmäisen sukupolven kasisarjalaista valmistettiin aina vuoteen 1999 saakka, kunnes viime vuonna malli teki tyylikkään paluun. Aitoon GT-henkeen alkuperäisessä klassikossa oli neljä istumapaikkaa, joista taaimmaiset oli tarkoitettu lapsille tai pituudellisesti rajoittuneille. Alkujaan autosta löytyi sama 5-litran V12-moottori kuin 7-sarjan neliovisesta sisarmallistaan. Parhaimmillaan koneesta irtoaa lähemmäs 300 konia. V12 sisälsi 6-lovisen manuaalin, mutta useimmat olivat varustettu neliportaisella automaatilla, mikä sopii GT-henkeen huomattavasti paremmin.

Monet käytetyn 850:n ostajat ovat rakastuneet auton virtaviivaisen teutoniseen ulkonäköön, mutta osa on joutunut hieman pettymään auton suorituskykyyn. Lienee sanomattakin selvää, että V12 vaatii bensapumpulla veronsa, mutta eihän kukaan ole aikaisemminkaan Bemaria taloudellisuuden takia hankkinut. Ajo-ominaisuudet ovat tänäkin päivän kohtuulisen hyvät, ja auto on muutoinkin aikansa saksalainen laatutuote. Alkuperäiset varaosat ovat hinnoissaan, joten ostajan on syytä yrittää löytää hyvin kohdeltu yksilö. Muutoin kannattaa varautua etsimään käsiinsä halvempia tarvikeosia, ja opetella likaamaan kätensä korjauspuuhissa.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...