Vuoden Auto Euroopassa julistetaan ensi vuonna jo tammikuussa Brysselin autonäyttelyn yhteydessä, koska perinteisenä julkistuspaikkana toiminut kevättalvinen Geneven autonäyttely on nyt lopullisesti historiaa. Valinnan tekee 60 tuomaria, jotka ovat jo karsineet huomattavasti alun perin yli 40 autouutuudesta koostunutta listaa.
Joukosta ovat pudonneet esimerkiksi täyssähköinen Ford Explorer, Minin eri mallit sekä Polestar 4, ja nyt käsillä on seitsemästä finalistista koostuva joukko. Tuomareilla on kahdeksan viikkoa aikaa antaa käytettävissä olevat 25 pistettä, jotka pitää jakaa vähintään viiden automallin kesken. Lisäksi yhdellekään autolle ei voi antaa 10 pistettä enempää.
Aakkosjärjestyksessä edettäessä listan ensimmäisenä komeilee Alfa Romeo Junior, eli perinteikkään italialaismerkin pienin crossover. Junioria saa myös täyssähköisenä, jolloin se toimii Alfan pitkän historian ensimmäisenä sähköautona. Auto lanseerataan markkinoille sähkömallien voimin, mutta myöhemmin tuleva hybridi napannee silti leijonanosan myynnistä. Lippulaivaversiona toimii täyssähköinen Veloce, jossa on 280 hevosvoimaa.
Seuraavana tulee Citroën C3, joka on myöskin muuttunut katumaasturimaisemmaksi neljännessä sukupolvessaan. C3:a tarjotaan sekä poltto- että sähkömoottoreilla, ja sähköinen ë-C3 on yksi markkinoiden edullisimmista sähköautoista reilun 25 000 euron alkaen-taksansa myötä. Tällä summalla saa 113 heppaa ja 11 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan, joten hinta näkyy myös suorituskyvyssä.
Listan kolmas auto on VW Tiguanin sporttisempana serkkuna toimiva Cupra Terramar, joka on vieläkin lähempää sukua tulevalle Audi Q3:lle. Terramarin voimanlähdevalikoima kattaa pelkkiä polttomoottoreita, mietoja hybridejä sekä pistokehybridejä, ja tehokkaimpana versiona palvelee 272-hevosvoimainen töpselihybridi. Nelivetoa sen pariksi ei saa, mutta ulkonäkö on taattua Cupraa ahnaine keulailmeineen.
Neljäs finalisti on kolmanteen sukupolveensa edennyt Dacia Duster, joka on paljon edeltäjiään terävälinjaisempi ilmestys. Duster ei ole enää ihan yhtä edullinen kuin ennen, mutta hinta-laatusuhde on silti kohdallaan. Arvokkaamman oloista designia täydentää päivitetty tekniikka, ja Dusteria saa nyt myös hybridinä. Dacian uutuudesta on tarjolla sekä etu- että nelivetoisia malleja, ja käytännönläheisyys näkyy korkeintaan 140 hepan teholukemassa.
Suosittelemme
Viides ehdokas on Hyundain söpö Inster, joka on jatkettu versio vain Aasian markkinoilla tarjolla olevasta Casperista. Inster on venytyksestä huolimatta Konaa lyhyempi ja selvästi kapeampi. Crossover-tyylistä pikkuautoa saa pelkästään sähkömoottoreilla, joiden teholukemat ovat 97 tai 115 hevosvoimaa. Puhdikkaamassa versiossa on myös hieman isompi akku, joka tuo mukanaan 355 kilometrin toimintasäteen perusmallin 300 kilometrin sijasta.
Kuudentena finalistina toimii Kia EV3, jonka pitäisi nousta Suomessa sähköautojen myyntitilastojen kärkisijoille. Futuristisen kulmikas muotoilu ei ole kaikkien makuun, mutta tekniikka on kohdallaan parhaimmillaan 600-kilometrin WLTP-toimintamatkan myötä. Autoa saa aluksi vain yhdellä sähkömoottorilla, joka tuottaa 204 heppaa. Myöhemmin tulossa on muitakin versioita ja kahdella sähkömoottorilla toteutettu neliveto.
Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä listalla keikkuu uunituore Renault 5, joka on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi. Vahvasti klassisia esikuviaan siteeraava uutuus näyttää möhkälemäisten crossovereiden joukossa suorastaan riemukkaalta, ja ajamisessakin pitäisi olla hauskuutta. Viitosta saa 95-, 122- ja 150-hevosvoimaisilla sähkömoottoreilla, mutta tarjolla on myös sähköisten hot hatchien luokkaan kurottava Alpine A290. Siinä on jo 180 tai 220 heppaa ja vieläkin enemmän ajamisen iloa.