Vuoden 1973 Audin ”Ace of Spades” oli pataässä, jota Volkkari ei katsonut hyvällä

Audi Asso di Picche esiteltiin vuonna 1973 Frankfurtin autonäyttelyssä. Mallinimi oli italiaa, ja tarkoitti suomeksi pataässää. Auto olikin koristeltu mallin logona käytetyllä pelikorttipakasta tutulla mustalla pataässällä. Se pohjautui Audi 80 -malliin, oli etuvetoinen, manuaalivaihteinen ja nokalla nökötti joko 1,3 tai 1,5-litran neloskone. Tarkoituksena oli tuoda nousevan saksalaisautomerkin urheilullisuutta esille, ja tällaisen konseptiauton katsottiin sopivan mitä parhaimmalla tavalla merkin imagon muokkaukseen.


Auton suunnitteli Italdesign-muotoilupajan Giorgetto Giugiaro, joka oli vastuussa muistakin saman aikakauden kirveellä veistetyistä autotutkielmista, kuten vuoden 1971 Alfa Romeo Caimano ja 1972 Maserati Boomerang. Nykyään on helppo irvailla 70-luvun viivoittimella vedetyille, ja silloista tulevaisuutta edustaneille kulmikkaille linjoille, mutta onpa jo osa vaikkapa 90-luvun lopun autojen pyöreistäkin muodoista jo vanhentuneen näköisiä.


Vaikka konsepti-Audin kantaisä olikin pohjimmiltaan silloinen 80-malli, on sitä löydettävissä korkeintaan keulan muodoista ja pyöreistä ajovaloista. Pataässän sisätilat olivat jopa ulkonäköäkin radikaalimmat, sillä auton mittaristot olivat koottu kuljettajan eteen kahteen sylinterimäiseen pötköön. Yksipuolainen ratti oli puolestaan metallia, ja ovien säilytyslokerot muistuttivat käsilaukkuja! Nahkaa oli käytetty runsaasti antaen autolle yläluokkaisen vaikutelman, ja penkkien istuintyynyt olivat käytännöllisesti helposti itse vaihdettavissa.


Asso di Picche -hankkeen taustalla vaikutti Volkkarin Ghia-mallista tuttu Karmann-koripaja. Volkswagen oli jo 60-luvulta saakka suurin yksittäinen Audin osakkaiden omistaja, joten projekti tapahtui tiukasti kansanauton valvonnassa. Audin insinöörit olivat kovasti ilahtuneita valmiista prototyypistä, mutta auto ei koskaan päässyt tuotantoon edes rankasti muunneltuna kaupallisempana tulkintana.





73002C

Viralliseksi syyksi VW ilmoitti keskittyvänsä mieluummin massoja kosiskeleviin halvempiin automalleihin. Suurempi syy taustalla taisi kuitenkin olla se, että pian Audin proton esittelyn jälkeen Volkswagenilta oli tulossa tuotantoon Scirocco-mallin ensimmäinen inkarnaatio. Saman konsernin sisällä ei haluttu ottaa sitä riskiä, että sporttisen Sciroccon potentiaalisia asiakkaita olisi valunut kisällin asemassa olleen Audin leiriin.

- Advertisement -
LähdeMotor 1

Uusimmat

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Audi R8 saa kuin saakin jatkoa – seuraavaan sukupolveen tulee todennäköisesti sähkömoottori vapari-V10:n pariksi

Audi lähti aivan uusille urille, kun rinkulamerkki lanseerasi R8-superauton ensimmäisen sukupolven vuonna 2006. Lamborghini Gallardon sisarmalliksi suunniteltu auto on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...