Vuoden 1970 Datsun myytiin lähes 110 000 eurolla – 240Z:n hinnat tuntuvat olevan kovassa nousussa

Brittiläisten perinnesporttien asemat alkoivat vähitellen murentua, kun japanilaiset iskivät samoille apajille paljon luotettavammilla tuotteilla 1960-luvulta lähtien. Ensimmäisten japsisporttien ongelmana oli kauniisti sanottuna persoonallinen muotoilu, mutta tämäkin asia saatiin pian parempiin kuosiin. Yksi tämän aikakauden menestyksekkäimmistä ja kauneimmista tuotteista oli vuonna 1969 lanseerattu Datsun 240Z, joka tunnettiin kotimaassaan Fairlady Z:n nimellä.

Datsunin onnistuneet linjat eivät olleet mikään ihme, koska ne olivat peräisin mm. BMW 507:n piirtäneen Albrecht von Goertzin kynästä. Japsisportti kasvoi evoluutionsa myötä 260Z:ksi ja lopulta 280Z:ksi, mutta alkuperäinen 240Z on monien mielestä koko sarjan onnistunein ilmestys. Auton ikoninen status on luonnollisesti vaikuttanut sen haluttavuuteenkin, ja 240Z on aivan omilla hintalukemillaan vanhojen Datsunien tai Nissanien joukossa. Vähemmän loistokuntoisia yksilöitä saa edelleen suhteellisen edullisesti, mutta helmien osalta suunta on vain ylöspäin.

Nyt USA:n Bring a Trailer -sivuston kautta onnistuttiin saamaan kaupaksi vuoden 1970 240Z yli 124 000 dollarilla, eli melkein 110 000 eurolla. Auto on edelleen alkuperäisasussaan, mutta se ei ole enää tehtaan jäljiltä. Datsun on nimittäin entisöity jo 1990-luvun alussa, jolloin se on saanut myös uuden maalipinnan alkuperäisellä sävyllä. 240Z päätyi entisöintinsä jälkeen näytteille New Yorkissa sijaitsevaan Whitney Musem of Modern Artiin. Lisäksi juuri tämä yksilö oli näkyvästi esillä julkisuudessa vuonna 1998, kun USA:n Nissanin entinen pääjohtaja Yutaka Katayama valittiin Automotive Hall of Fameen.

Tämä Datsun on myös toiminut mallina Franklin Mint -nimisen pienoismallifirman miniatyyrille samasta aiheesta, joten kyseessä on suorastaan julkkis Zetojen joukossa. Auto näyttäisi olevan ulkoisesti lähes uudenveroisessa kunnossa, ja sisustassakaan ei näy käytön jälkiä. Penkkejä koristaa aikakauden mukainen musta vinyyli, joka on tunnetusti hiostavaa materiaalia. Ratin kehää sekä vaihdekepin nuppia koristaa puu, ja mittarilukemaakin kelpaa esitellä. Se on nimittäin vain 33 000 mailia, eli noin 53 000 kilometriä.

Pitkän konepellin alla murisee 2,4-litrainen suora kuutonen, joka luovuttaa hitusen yli 150 heppaa ja 197 newtonmetrin maksimiväännön. Lukemat eivät nykyaikana kuulosta kovin sporttiselta, mutta 240Z oli omana aikanaan nopeimpia japsiautoja. Myös konehuone ja auton alusta vaikuttavat huippusiistiltä, joten ostaja sai todellisen helmiyksilön käsiinsä. Siitä voidaan kuitenkin olla montaa mieltä, oliko tämä auto jo ylihintainen muihin Zetoihin nähden.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...