Volvon turvallisuusajattelu oli 70-luvun huippua. Volvo VESC oli myös 240-mallin prototyyppi.

Jos jokin autoyhtiö panosti 70-luvulla turvallisuuteen, niin se oli ruotsalainen Volvo. Eräs autoilun turvallisuusajattelun uranuurtajia oli Volvo VESC –henkilöauto, jonka kirjainyhdistelmä tuli sanoista Volvo Experimental Safety Car. Auton suunnittelussa oltiin huimasti edellä tuon ajan turvallisuusajattelua. VESC oli myös vuonna 1974 tuotantoon tulleen 240-mallin prototyyppi, johon hyödynnettiin konseptiauton kautta opittuja asioita.

VESC esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 1972. Tämä prototyyppi oli Volvon tulevien vuosien kannalta hyvin merkityksellinen, sillä jo VESC:issä oli nähtävissä Volvon pitkäikäisimmän tuotannossa olleen 240-mallin suuret muotoilulliset linjat. 240 ja 260 malleja tehtiin aina vuoteen 1993 saakka, ja 19 vuoden vuoden aikana autoja valmistui yhteensä 2,9 miljoonaa kappaletta. 70-luvun alussa Amerikan Yhdysvaltojen tiukentuneiden turvallisuusmääräysten valvova viranomainen oli NHTSA, joka vertasi autojen turvallisuutta juuri Volvon 240-malliin.

VESC-malli esitteli turvavyöt, jotka asettuivat automaattisesti kuljettajan ympärille. Tämä ominaisuus tuli myöhemmin pakolliseksi kaikissa amerikkalaisissa autoissa. Aikansa uskomattomin ominaisuus taisi kuitenkin olla turvatyynyt, joita oli sekä kuljettajaa, että edessä matkustavaa varten. Lisäksi takapenkkiläisille oli omat erilliset turvatyynyt, jotka kolaritilanteessa tulivat hattuhyllyltä tukemaan matkalaisten takaraivoa. Kolariturvallisuutta paransi myös ohjauspylväs, joka kolarin sattuessa siirtyi 15cm eteenpäin kuljettajasta. Muita turvallisuusajattelua edustaneita innovaatioita oli jo Saabeissakin nähdyt ajovalojen pyyhkimet, sekä takaikkunan pyyhin ja pissapoika.

Konseptiauton nelisylinterinen ruiskukone oli nimeltään B20, ja se muutettiin täyttämään Yhdysvaltojen vuoden 1974 tiukentuneet päästönormit. Lisäksi tässä henkilöautossa oli sellaisia 70-luvun erikoisuuksia, kuin varoitusääni peruutettaessa, automaattinen polttoaineensyötön katkaisutoiminto, automaattinen ajokorkeuden säätömahdollisuus ja lukkiutumattomat jarrut. Monet nykyajan autojen varusteista juontavat siis juurensa jo 70-luvulle, ja sitäkin varhaisempiin vuosiin. Luonnollisesti vain osa näistä ominaisuuksista siirtyi itse 240-tuotantomalliin, koska ne olivat kalliita, tai niiden olemassaolo ei ollut pakollista. VESC oli kuitenkin varsin pitkälle viety tutkielma turvallisuusnäkökulmista, jotka yleistyivät vasta vuosikymmeniä myöhemmin.

Videot

Uusimmat

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus...

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...