Volkswagenin ID-sähköautomalliston myynti ei ole sujunut odotetulla tavalla, mikä on syössyt koko merkin syviin taloudellisiin vaikeuksiin. Syitä voidaan hakea sähköautojen nykyisestä nihkeästä markkinatilanteesta, mutta osansa asiaan on varmasti myös itse ID-malleilla.
Niiden alkutaivalta piinasivat monenlaiset softaongelmat, jotka on saatu jo pääosin kuriin. Lisäksi ID-sähköautojen muotoilussa sorruttiin liialliseen erikoisuudentavoitteluun, joka ei ollut Volkswagenin usein varsin konservatiivisen asiakaskunnan mieleen. Sittemmin VW-konsernin ylin johto on vaihtunut, ja myös Volkswagenin osalta puhaltavat uudet tuulet. Merkin tuotekehityksestä vastaava Kai Grünitz kertoi brittiläiselle Autocarille Los Angelesin autonäyttelyssä, että koko sähköautomallisto on tarkoitus uudistaa vuodesta 2026 lähtien.
ID-mallistolle tehdään huimiksi kuvailtuja parannuksia, jotka pitävät sisällään myös täysin uuden ulkonäön. Akkuteknologiaan, suorituskykyyn ja käytettävyyteen keskittyvien muutosten ohella sähköautojen muotoilussa palataan jälleen Volkswagenin juurille. Tämä tarkoittaa ufomaisten linjojen sijasta paljon perinteisempää tyyliä, josta saatiin jo esimakua uuden päämuotoilija Andreas Mindtin käsialaa olevan ID. 2all -konseptiauton myötä. Siinä nähtiin ystävällisen naamailmeen lisäksi kaikuja 1970-luvun ensimmäisestä Golfista asti.
Auton tuotantomalli on tarkoitus lanseerata noin vuoden päästä, ja sen pitäisi toimia VW:n uuden aikakauden alkuna. ID.2:n pohjalta kehitetään myös pieni täyssähköinen katumaasturi, josta saadaan ensimaistiaiset ensi syyskuussa Münchenin autonäyttelyssä paljastettavan konseptin myötä. Vuonna 2026 vuorossa on myös ID.2:n GTI-malli, joka tuo kolme maagista kirjainta ensimmäistä kertaa sähköautojen maailmaan. ID.2 ja sen johdannaiset tehdään aloitustasoa edustavan MEB Entry -perusrakenteen varaan, mutta sen ohella VW-konserni kehittää täysin uutta SSP-rakennetta tulevia sähköautoja varten.
Suosittelemme
Tätä pohjalevyä hyödynnetään myös yhdeksännen sukupolven Golfissa, joka muuttuu täyssähköiseksi. SSP:n skaala venyy kuitenkin moneen muuhunkin käyttöön kaupunkiautoista superautoihin, ja sen kehitystyössä päästään hyödyntämään Volkswagenin uutena joint venture -kumppanina toimivan Rivianin asiantuntemusta erityisesti softapuolella. Sähköautojen MEB- ja polttomoottoriautojen MQB-perusrakenteen pitäminen rinnakkain tuotannossa on Grünitzin mukaan valtava urakka, mutta MQB:lle ei voida asettaa parasta ennen -päivämäärää sähköautojen odotuksia nihkeämmän kysynnän vuoksi. Jopa sähkömoottorien sovittaminen MQB:hen voi kuulemma olla yksi tulevaisuuden vaihtoehto.
Entistä tiukempien Euro 7 -päästömääräysten myötä polttomoottoriautojen valikoimaa ollaan kuitenkin karsimassa, ja toisaalta tarjolle tulee lisää mietoja hybrideitä. Viikatemiehen kohteena ei ole ainakaan Polo, joka on saamassa ensi vuonna kattavan päivityksen. Pikku-SUV:ien luokkaa edustavan T-Crossin ja samalta pohjalta tehtävän Taigon kohtalo on kuitenkin auki, ja sama voi koskea myös isoa Touareg-katumaasturia.