Voitko uskoa? Eräs aikansa nopeimmista muskeliautoista näytti tältä!

Oletko koskaan miettinyt, miltä näyttää maailman vähiten nähty riiviö? Vastaus piilee juttumme kuvissa, sillä eräs harvinaisimmista AMC-tuotoksista koskaan on vuosimallin 1974 Gremlin 401-XR. Kuvissa kovin viattomalta näyttävän pinkin (virallisesti ”Plum Metallic”) pikkuauton sisuksissa lymyää keveälle autolle melkoinen 6,6-litran tehomylly!

Näitä tehoversioita valmistettiin aikanaan vaivaiset 21 kappaletta. AMC toi ”puolikompaktin” Gremlinin markkinoille vuonna 1972, ja siinä oli alun perin 304-cid V8, mikä oli sekin melkoinen saavutus yhtiön kuutoskone-painotteisen menneisyyden tuntien. Arizonassa vaikuttanut Randall AMC of Mesa –nimellä tunnettu AMC-autojen valtuutettu myyjä oli jo aikaisemmin tunnettu tuotteidensa virittelystä. Kun Gremlinin kone päätettiin vaihtaa kauppiaan toimesta valmistajansa isompaan 401-cid –malliin, niin saatiin varsin eksoottinen lisä aikansa hiipuvaan muskeliautotarjontaan.





Autokauppaansa johtaneella herra Randallilla oli aktiivinen kisahistoria taustallaan, joten viriosien keräily AMC:n arsenaalista oli tullut vuosien varrella miehelle tutuksi puuhaksi. Ammattimies osasi lopulta rakentaa alkuperäisosia hyödyntäen vaivaiset 2,995 taalaa silloista valuuttaa maksaneen ihmeen, jolla varttimaili ajettiin 12,4 sekuntiin 184:n kilometrin loppunopeudella. Vertailun vuoksi eräs saman ajan halutuimmista muskeliautoista, vuosimallin 1970 Chevrolet Chevelle 454 SS käytti samaisella matkalla kellosta noin sekunnin enemmän aikaa. Myöskin toinen kuuluisa arvoaan jatkuvasti nostanut Yenko COPO Camaro hävisi suorituskyvyssä kirkkaasti Gremlinille.

Kaikesta päätellen 401-XR Gremlin on siis haluttu ja arvokas muskeliauto, joiden hinnat pyörivät sadoissa tuhansissa? Ei aivan, sillä äärimmäisestä harvinaisuudesta huolimatta kyseessä on vain monen kammoksuma, ja rumaksi haukkuma 70-luvun outolapsi nimeltä AMC Gremlin. 50 000 dollarin hintapyyntökin on monelle varmasti liikaa, vaikka kyseessä on taatusti aikansa kovimpia muskeliautoja. Tässäpä todellinen helmi metsästettäväksi hänelle, joka haluaa suorituskykyä ennen ulkonäköä!

- Advertisement -

Uusimmat

Putkiston vaihto riittää: Toyota Century edustusauto kuulostaa superautolta

Jo vuosikymmenien ajan Toyota ja Nissan ovat vääntäneet kotimaassaan kättä ylellisten edustusautojen markkinoista. Toyotan vastaus on ollut Century-mallisto, joka...

BMW:n “Tesla” on pian täällä – 530-hevosvoimainen Concept i4 esitellään Genevessä

BMW lähti mukaan sähköautobisnekseen todella hyvissä ajoin, kun lähinnä kaupunkikäyttöön suunniteltu i3 esiteltiin jo kohta seitsemän vuotta sitten. Sen...

Volkswagen esitteli uuden pistokehybridin – Touareg R on yli 460-hevosvoimainen SUV-järkäle

2000-luvun alussa markkinoille tuotu VW Touareg on tätä nykyä edennyt kolmanteen sukupolveensa. Pari vuotta sitten myyntiin tulleen ison katumaasturin...

Tämä kasarimersu on yhtä kallis kuin uusi Lambo – leveäkorinen 560 SEC 6.0 AMG on yksi vain 50 valmistetusta yksilöstä

Syksyllä 1981 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mersun S-luokan coupé oli yksi aikakautensa tyylikkäimpiä autoja. SEC:llä oli kuitenkin brutaalimpikin puolensa, minkä...

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...