Voitko uskoa? Eräs aikansa nopeimmista muskeliautoista näytti tältä!

Oletko koskaan miettinyt, miltä näyttää maailman vähiten nähty riiviö? Vastaus piilee juttumme kuvissa, sillä eräs harvinaisimmista AMC-tuotoksista koskaan on vuosimallin 1974 Gremlin 401-XR. Kuvissa kovin viattomalta näyttävän pinkin (virallisesti ”Plum Metallic”) pikkuauton sisuksissa lymyää keveälle autolle melkoinen 6,6-litran tehomylly!





Näitä tehoversioita valmistettiin aikanaan vaivaiset 21 kappaletta. AMC toi ”puolikompaktin” Gremlinin markkinoille vuonna 1972, ja siinä oli alun perin 304-cid V8, mikä oli sekin melkoinen saavutus yhtiön kuutoskone-painotteisen menneisyyden tuntien. Arizonassa vaikuttanut Randall AMC of Mesa –nimellä tunnettu AMC-autojen valtuutettu myyjä oli jo aikaisemmin tunnettu tuotteidensa virittelystä. Kun Gremlinin kone päätettiin vaihtaa kauppiaan toimesta valmistajansa isompaan 401-cid –malliin, niin saatiin varsin eksoottinen lisä aikansa hiipuvaan muskeliautotarjontaan.

Autokauppaansa johtaneella herra Randallilla oli aktiivinen kisahistoria taustallaan, joten viriosien keräily AMC:n arsenaalista oli tullut vuosien varrella miehelle tutuksi puuhaksi. Ammattimies osasi lopulta rakentaa alkuperäisosia hyödyntäen vaivaiset 2,995 taalaa silloista valuuttaa maksaneen ihmeen, jolla varttimaili ajettiin 12,4 sekuntiin 184:n kilometrin loppunopeudella. Vertailun vuoksi eräs saman ajan halutuimmista muskeliautoista, vuosimallin 1970 Chevrolet Chevelle 454 SS käytti samaisella matkalla kellosta noin sekunnin enemmän aikaa. Myöskin toinen kuuluisa arvoaan jatkuvasti nostanut Yenko COPO Camaro hävisi suorituskyvyssä kirkkaasti Gremlinille.

Kaikesta päätellen 401-XR Gremlin on siis haluttu ja arvokas muskeliauto, joiden hinnat pyörivät sadoissa tuhansissa? Ei aivan, sillä äärimmäisestä harvinaisuudesta huolimatta kyseessä on vain monen kammoksuma, ja rumaksi haukkuma 70-luvun outolapsi nimeltä AMC Gremlin. 50 000 dollarin hintapyyntökin on monelle varmasti liikaa, vaikka kyseessä on taatusti aikansa kovimpia muskeliautoja. Tässäpä todellinen helmi metsästettäväksi hänelle, joka haluaa suorituskykyä ennen ulkonäköä!

Videot

Uusimmat

Pyhäinhäväistys vai tervetullut parannus – jenkkivirittäjä kutittaa Porsche 959:stä jopa 800 hevosvoimaa

Porsche 959 taisteli 1980-luvulla mm. Ferrari F40:n kanssa maailman nopeimman katuauton tittelistä. 959:n 450 hevosvoiman huipputeho oli aikanaan kova...

Miksi kaksioviset kansanautot ovat katoamassa?

Kaukana ovat ajat, jolloin Ford Capri, Opel Manta tai vaikka Toyota Celica olivat itsestään selviä valintoja työmiehelle tehdä naapurin...

Peugeot julkaisi lisää kuvia sporttihybridistään – 508 Sport Engineered tarjoaa vähintään 360 heppaa ja sähköisen nelivedon

Peugeot esitteli jo vuoden takaisessa Geneven autonäyttelyssä konseptiversion 508:n urheilullisesta hybridistä. 508 Sport Engineered -nimen saava auto tulee myyntiin...

Fiat Chrysler valmistaa nyt kasvosuojaimia Hellcat-muskeliautojen sijaan

Jälleen yksi autonvalmistaja rientää auttamaan maailmanlaajuisen hädän hetkellä. Yhdysvaltain Valkoinen talo on pyytänyt autotehtaita apuun COVID-19 -taistelussa. Dodge Challenger...

Lähes uudenveroinen klassikko tarjolla – vuoden 1979 VW Golf GTI:tä kehutaan maailman virheettömimmäksi lajissaan

Klassisten hot hatchien ystäville on nyt tiedossa todellista herkkua Isosta-Britanniasta. Saarivaltakunnassa huutokaupataan nimittäin mustaa ykköskorista VW Golf GTI:tä, jonka...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...