Virolaisen suunnittelijan näkemys Lamborghinin lava-autosta hämmentää tyylikkyydellään.

Lamborghini on vain kerran historiansa aikana tehnyt tuotantoon päätyneen lava-auton siviileille, ja siitä on 33 vuotta. Juuret ovat tosin jo vuodessa 1977, jolloin tehtiin prototyyppi pitäen silmällä Yhdysvaltain armeijan tarvetta uudenlaiselle maastoajoneuvolle. Armeijan kanssa ei tullut kauppoja, mutta vuonna 1986 tuotantoon asti päätynyt malli oli nimeltään LM002. Kyseessä oli lempinimen ”Rambo-Lambo” saanut kantikas, ja testosteronia tursunnut lavamaasturi, joka inspiroi myös Jenkkien myöhempää Humvee sotilaskäyttöön tehtyä ajoneuvoa.

Sittemmin Lamborghini herätti kohua julkistamalla oman Urus-nimisen katumaasturin vuonna 2017. Katumaasturien kysyntä on ollut niin kovaa, ettei edes Lambon kaltainen urheiluautofirma ole halunnut jäädä tämän kassakoneen kilinän ulkopuolelle. Entäpä jos maineikas italialaisyhtiö päättäisi tehdä jälleen lavamaasturin? Internetissä on kiertänyt taiteilijoiden näkemyksiä, jotka ovat lähinnä Uruksen pohjilta muutettu pikkiksiksi. Kenties onnistunein näistä on virolaisen suunnittelijan Rain Priskin näkemys, joka on aidosti tyylikäs näkemys aiheesta.

Uruksen kaksoisturbolla kutiteltu 4-litran V8 tuottaa messevät 641 hummaa, ja tarjoilee 850nm vääntöä. Tämä tarkoittaa 3,6 sekunnin kiihtyvyyttä sataseen, ja yli 300km/h huippunopeutta. Kaikki tämä oikeutti maailman nopeimman katumaasturin titteliin, kunnes Bentleyn Bentayga varasti ykkössijan. Urus on kuitenkin yllättävän käyttökelpoinen maastossakin, mitä ei voi todellakaan sanoa useimmista markkinoiden SUV-luokan keksinnöistä.





Vaikka ajatus uudesta Lamborghinin pick upista on hieman utopistinen, niin Priskin kaltaisten visionäärien näkemykset kannattaisi ottaa tosissaan. Ei olisi mitenkään yllättävää, jos vähintään joku koripaja tarttuisi tilaisuuteen paikata ammottava aukko tarjonnassa. Priskin lavamallissa on Uruksen keula täysin tunnistettavissa, mutta peräosa on muotoiltu uudelleen korista katkeavan lavaosan myötä. Kokonaisuuden kruunaavat karkeakuvioiset maastorenkaat, ja keulaan tyylikkäästi integroitu etupuskuri. Mitä mieltä olet, pitäisikö tällainen tutkielma viedä tuotantoon saakka?

- Advertisement -
LähdeCar Buzz

Uusimmat

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Bentley esittelee Genevessä eksklusiivisen erikoismallin – yli 1,8 miljoonan euron hintaista Bacalaria valmistetaan vain reilut 10 kappaletta

Räätälintyönä tehtävillä Bentleyn erikoismalleilla on pitkät perinteet. Koripajojen kulta-aikoina lähes jokaisessa Bentleyssä oli erikoiskori, ja 1990-luvulla tässä lajissa kunnostautui...

Poikkeuksellisen lahjakas Kalle Rovanperä seuraa esikuviensa jalanjälkiä

Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Henri Toivonen, Markku Alén, Ari Vatanen, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm. Siinä vain muutamia...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...